Lotnisko Jasionka ma nowy terminal

2012-02-17 15:48
Lotnisko w Jasionce, nowy terminal
Autor: Skanska SA Lotnisko w Jasionce - nowy terminal

Podrzeszowskie lotnisko Jasionka ma nowy terminal. Trwające ponad rok roboty budowlane związane z przebudową obiektu dobiegły końca. Obiekt odprawi w ciągu roku trzykrotnie więcej pasażerów niż dotychczas. Charakterystycznym elementem budynku jest dach, który został wykonany z 3,5 tysiąca elementów. Terminal zostanie oficjalnie otwarty w kwietniu.

Już w kwietniu podrzeszowskie lotnisko Jasionka ponownie przyjmie pasażerów. Po blisko piętnastu miesiącach Skanska zakończyła roboty budowlane związane z przebudową terminala. Nowo wybudowany obiekt zostanie uroczyście otwarty w kwietniu.

Przeczytaj również: Lotnisko we Wrocławiu. Nowy terminal na 100 dni przed EURO 2012. ZDJĘCIA

Lotnisko Jasionka ma nowy terminal

Nowy terminal portu Rzeszów-Jasionka tworzy czterokondygnacyjny budynek. Obiekt ma czterokrotnie większa powierzchnię od starego, co potroi liczbę odpraw w ciagu doby, a w skali roku liczba ta wzrośnie nawet do 1,5 mln. Dzięki inwestycji będzie możliwa jednoczesna obsługa pasażerów z czterech samolotów. Dodatkowo, zwiększona powierzchnia budynku pozwoli na scentralizowanie w jednej części terminala obsługi podróżnych przylatujących i odlatujących z podrzeszowskiego lotniska. Dotyczczas nie było to możliwe, ze względu na infrastrukturę portu. Terminal został wyposażony w ruchome schody, sześć dźwigów osobowych, dźwig do bagażu ponadnormatywnego oraz dwie mniejsze windy z uwagi na lokale gastronomiczn, na pierwszym piętrze. Łącznie na czterech kondygnacjach budynku mieści się 250 lokali. Obiekt został wyposażony w nowowczesne urządzenia kontroli bezpieczeństwa oraz monitoring (250 kamer). Z lotu ptaka terminal kształtem przypomina literę "T" (szerszą częścią zwróconą do płyty postojowej).

Terminal z unikatowym dachem

Ciekawym elementem architektonicznym, który zarazem wyróżnia terminal jest spadochronowy dach. Ta łukowa konstrukcja została wykonana z ponad 3,5 tys. elementów, z kórych żaden nie jest taki sam. Dach został wykonany z profilowanych arkuszy blachy aluminiowej, o szerokości 40 cm i długości 70 metrów w technologii tzw. rąbka stojącego. Arkusze były prefabrykowane na placu budowy przy pomocy specjalnego urządzenia tzw. roolformer'a, z którego bezpośrednio montowane (rozkładane) były na dachu. Dzięki takiemu rozwiązaniu, na całej powierzchni dachu nie występują łączenia poprzeczne blach, co wpływa na efekt wizualny, a co ważniejsze na względy użytkowe - ograniczono w ten sposób do minimum przeciekanie dachu. Konstrukcja opiera się na dźwigarze łukowym o rozpiętości 60 metrów, który został zamontowany w osi ośrodkowej budynku. Istotnym pod względem architektonicznym, który wpływa na wizulaność budynku jest również wspornikowy okap dachu, który został wykonany z kompozytowych paneli aluminiowych, zamontowanych do stalowej konstrukcji (maksymalny wysięg okapu to ponad 8 metrów).

Lotnisko w Jasionce, dach terminala
Autor: Skanska SA Dach terminala

Terminal lotniska Jasionka = wyzwanie dla inżyniera

Nowo wybudowany terminal został zaprojektowany na konstrucji stalowej szkieletowej, który jest uzupełniony konstrukcją żelbetową monolityczną. Elewacja zewnętrzna zbudowana została ze szkła i aluminium. Fasada terminala została wykonana jako konstrukcja słupowo-ryglowa z aluminium i umocowana systemowo do konstrukcji stalowo wsporczej. W ramach inwestycji robotnicy Skanska zamontowali ok. 4 tys. m2 elementów ślusarki aluminiowej zewnętrznej i ok. 3 tys. m2 tych samych elementów wewnętrznych. Dach terminala w części centralnej to dach łukowy, natomiast przykrycie skrzydeł wschodniego i zachodniego to płaskie stropodachy.

Nazwa: Port lotniczy Rzeszów-Jasionka
Lokalizacja: Jasionka 942, Rzeszów (woj.podkarpackie)
Realizacja: 2010-2012
Stan inwestycji: zrealizowana
Powierzchnia części komercyjnej terminalu [m2]: 13,9 tys.
Kubatura terminalu [m3]: 90 tys.

Inwestor: Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka
Generalny wykonawca: SKANSKA SA.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej