Lotnisko - założenia projektu dla Kielc
Konsorcjum firm Kuryłowicz & Associates Architecture Studio oraz Biuro Studiów i Projektów Lotniskowych Polconsult zwyciężyło w konkursie na opracowanie koncepcji architektoniczno-budowlanej i funkcjonalno-przestrzennej Regionalnego Portu Lotniczego, który powstanie w Obicach.
Nagrodzona praca pod przewodnictwem Stefana Kuryłowicza i Jacka Syropolskiego zakłada wybudowanie terminalu obsługującego docelowo 4,5 mln osób. Głównym założeniem ogólnej koncepcji przestrzennej budynku było jasne i proste ukształtowanie wnętrza i funkcji, tak aby przyszłym podróżnym ułatwić orientację i usprawnić procedurę odpraw. Budynek zaprojektowano jako jednoprzestrzenną halę z wewnętrzną antresolą. Odprawa pasażerów odbywać się będzie na jednym poziomie – parterze. Część biurową i socjalną dla pracowników wydzielono w sąsiadującym z terminalem budynku biurowym oraz na ogólnodostępnej antresoli. Na antresoli będzie się mieścić także część komercyjna oraz centrum antykryzysowe. W podpiwniczeniu zlokalizowano tunel do przesyłu bagażu do sortowni. Parter terminalu to trzy wydzielone części – hala ogólna, strefa odlotów i przylotów. Obydwie strefy będą rozdzielone przebiegającą przez cały budynek sortownią bagażu z antresolą. Poszczególne strefy rozdzielone będą przeszkleniami strukturalnymi, aby zachować przejrzystość wnętrza.
Poczekalnia dostępna będzie z podjazdu do budynku. Do wnętrza prowadzić będzie 6 przedsionków z podwójnymi rozsuwanymi drzwiami. W centralnej części zlokalizowane będą bankomaty, automaty wymiany walut, pomieszczenia usługowe (wypożyczalnie samochodów, biuro informacji turystycznej i celnej, informacja hotelowa).
W prawej części terminalu, naprzeciwko wejścia z podjazdu zaprojektowano strefę odprawy biletowo-bagażowej.
Duża transparentność elewacji zapewni widoczność na płytę lotniska jak i dopływ światła do wnętrza terminalu.
Rozwiązania materiałowe
Posadzki w strefach dostępnych dla pasażerów zostaną wykończone żywicami epoksydowymi, na których znajdą się dodatkowe oznaczenia ułatwiające orientację. Okładzina ścian i stropu terminalu zostanie wykonana z paneli blaszanych, świetliki w technologii ślusarki aluminiowej, szklone szkłem nieprzezroczystym z folią.
Rozwiązania budowlane
Budynek terminalu pasażerskiego został zaprojektowany na siatce słupów 14 x 18 m. Słupy w konstrukcji żelbetowej wspierać będą stalową konstrukcję dachu. Stropy nad sortownią bagażu i pomieszczeniami biurowymi wykonane będą jako płyta żelbetowa. Łukowe zakończenia budynku od strony podjazdu i płyty lotniska zostały zaprojektowane jako elementy łączone z zasadniczą konstrukcją budynku.
Od strony zewnętrznej cały terminal obłożony zostanie elewacyjnymi panelami blaszanymi w białym kolorze. Pomieszczenia będą klimatyzowane, a budynek będzie wyposażony w pełen zestaw instalacji elektrycznych i nisko prądowych.
Etapy inwestycji
Bardzo ważnym i pierwszym elementem prac budowlanych będzie proces makroniwelacji górzystego terenu, na którym zlokalizowany będzie port lotniczy. Inwestycja przebiegać będzie w kilku etapach.
W pierwszym etapie powstanie terminal na parterze budynku administracyjno-biurowego, który do momentu wybudowania właściwego terminalu będzie obsługiwał 300-450 tys. pasażerów rocznie. Na tym etapie powstanie także droga startowa i płyta postojowa lotniska. Na I piętrze 3-kondygnacyjnego budynku biurowego znajdą się sale konferencyjne. Możliwe będzie także wykorzystanie tych pomieszczeń przez zaprojektowane na II piętrze biura służb i dyrekcji portu. W kolejnych etapach rozbudowy funkcje pomieszczeń na parterze, w których mieścić się będzie terminal tymczasowy ulegną zmianie.
W II etapie powstanie terminal pasażerski w docelowym budynku dworca, zdolny do odprawy 1,5 mln pasażerów rocznie. Projekt przewiduje rozbudowę poprzez dodanie kolejnych modułów bez naruszenia zrealizowanej konstrukcji. W III i IV etapie prowadzona będzie rozbudowa terminalu, tak aby możliwa była obsługa pasażerów do 4,5 mln rocznie. W tym celu od strony budynku biurowego pozostawiono wolne miejsce umożliwiając rozbudowę w przyszłości. Etapowaniu inwestycji podlegać będzie także rozbudowa otoczenia wokół projektowanego terminalu. Parking długookresowy zostanie przebudowany na parking wielopoziomowy. Rozbudowana zostanie płyta do kołowania samolotów razem ze stanowiskami postojowymi.
Od podpisania umowy Konsorcjum ma 6 miesięcy na przygotowanie dokumentacji dotyczącej makroniwelacji terenu. Jeżeli przepisy pozwolą na podzielenie przedsięwzięcia i uzyskanie najpierw uzgodnienie na wyrównanie terenu, to inwestycja mogłaby ruszyć jesienią lub wiosną przyszłego roku. Jeśli wymagana będzie cała dokumentacja, łącznie z budową obiektów i pasa, to potrzeba będzie około dwóch lat.
Dane liczbowe dla budynków zabudowy portowej >>>
Wyniki konkursu
W postępowaniu konkursowym projekt uzyskał 87 punktów i I nagrodę w wysokości 75 tys. zł. Zdaniem sądu konkursowego zwycięski projekt charakteryzuje się bardzo wysoką jakością warsztatu architektonicznego. Przedstawia szczegółowo rozwiązania funkcjonalne oraz konstrukcyjne. Dla sądu konkursowego bardzo ważne były koszty projektu, możliwość realizacji inwestycji w etapach, a przede wszystkim rozwiązania makroniwelacji terenu lotniska. Drugą nagrodę w wysokości 50 tys. zł otrzymało konsorcjum DB Projekt sp. z o.o. oraz ATI Architektura Technika Inwestycje sp. z o.o. W postępowaniu konkursowym uzyskał on 74 punkty. Sąd konkursowy przyznał również III nagrodę w wysokości 25 tys. zł. Na razie nie jest jednak znany autor nagrodzonej pracy, ponieważ w kartach identyfikacyjnych nie odnaleziono numeru odpowiadającego numerowi zamieszczonemu na planszy projektu.
Autor: Kuryłowicz & Asscociates