Spis treści
- Budowa ostatnich odcinków S3 - zmiany
- Most nad Dziwną w Wolinie prawie gotowy
- Most Fehmarnsund inspiracją dla mostu w Wolinie
- Przy nasuwaniu przęseł mostu w Wolinie wykorzystano barki
- Kiedy będzie gotowa cała droga ekspresowa S3 w Zachodniopomorskiem?
Budowa ostatnich odcinków S3 - zmiany
Budowa dwóch ostatnich odcinków drogi ekspresowej S3 dobiega końca. Trasa ma jednak spore opóźnienie, bo miała być gotowa jeszcze wiosną ubiegłego roku. Tak się nie stało. Po drodze dwa razy generalny wykonawca zawieszał prace. Mowa o liderze konsorcjum, będącego generalnym wykonawcą - firmie Polbud Pomorze. W grudniu 2024 roku bowiem, Polbud ponownie wystąpił z roszczeniami do GDDKiA, informując o wstrzymaniu prac. Pozostałe firmy, partnerzy tworzonego z Polbudem jako liderem konsorcjum, były zaskoczone oświadczeniem lidera, ale zadeklarowały dokończenie kontraktu. Dziś sytuacja jest już inna. Inny jest też lider konsorcjum. Przypomnijmy, 16-kilometrowy odcinek S3 Dargobądz – Troszyn buduje konsorcjum firm Polbud Pomorze, Intop i PRD Nowogard.
Obecnie zmienił się lider konsorcjum będącego wykonawcą tego odcinka. Jest nim obecnie firma PRD Nowogard. Z naszego punktu widzenia niewiele się zmieniło. Oczekujemy realizacji tego zadania – powiedział nam kilka tygodni temu Mateusz Grzeszczuk, rzecznik zachodniopomorskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Most nad Dziwną w Wolinie prawie gotowy
Jak zapewnia rzecznik, prace trwają. Jedną bardziej widowiskowych części budowy tej ważnej polskiej ekspresówki jest most nad rzeką Dziwną w Wolinie. Jego charakterystyczne niebieskie przęsła widać z daleka. Obecnie na moście trwają już prace wykończeniowe.
Najwięcej prac pozostało jeszcze do wykonania w rejonie Wolina - dodaje rzecznik GDDKiA w Szczecinie.
Most nad Dziwną w Wolinie jest dość długi. Ma 1,1 km długości. Długość przęsła to 170 metrów. Pierwsza część tego mostu łukowego nad rzeką Dziwną powstała w 2003 roku.
Czytaj też: Budowa mostu w Wolinie. Tak nasunęli przęsło na konstrukcję mostu na S3
Most Fehmarnsund inspiracją dla mostu w Wolinie
Inspiracją dla mostu w Wolinie miał być drogowo-kolejowy most Fehmarnsund, łączący wyspę Fehmarn na Morzu Bałtyckim ze stałym lądem w Großenbrode. Po otwarciu w 1963 mostu i zbudowaniu terminala promowego w Puttgarden na Fehmarn, średni czas podróży pomiędzy Hamburgiem i Kopenhagą został znacznie skrócony. Most liczy sobie 963 metrów długości i rozciąga się na szerokość 1300 metrów Fehmarnsund, a pozostałe 337 metrów składa się z dwustronnych podjazdów. Wznosi się 23 metry nad wodą. Jest to konstrukcja stalowa o szerokości 21 metrów. Łuk konstrukcji mostu ma długość 268,5 metrów, a najdłuższe przęsło rozpiętość 248 metrów i 45 metrów wysokości powyżej punktu jezdni.
Konstrukcja mostu w Wolinie jednak różni się od tej w Niemczech.
Przy nasuwaniu przęseł mostu w Wolinie wykorzystano barki
Most powstaje w ramach budowy 16-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S3 w województwie zachodniopomorskim. Jego budowa była dość skomplikowana. Najpierw powstał ustrój nośny obiektu. Potem na budowę w częściach dotarły łuki metalowych przęseł nowego obiektu. Metalowa konstrukcja najpierw musiała zostać zmontowana na brzegu. Potem była powoli nasuwana na konstrukcję nośną z lądu. W ostatecznym usytuowaniu przęsła na moście pomogły z rzeki barki.
Kiedy będzie gotowa cała droga ekspresowa S3 w Zachodniopomorskiem?
Cała droga ekspresowa S3 w Zachodniopomorskiem ma być przejezdna pod koniec II kwartału 2025 roku. To oznacza, że pod koniec czerwca kierowcy będą mogli już jechać dwiema nowymi jezdniami S3 między Troszynem i Świnoujściem. Obecnie trwają jeszcze prace na tym odcinku. Jednak pod koniec czerwca trasa ma być przejezdna, co nie jest tożsame ze stwierdzeniem, że budowa się zakończy. Prace będą trwały dalej, ale droga zostanie już udostępniona kierowcom. Niewykluczone jednak będą ograniczenia prędkości na tych odcinkach.
Przypomnijmy, że drugi (17 km) odcinek S3 Świnoujście – Dargobądz, buduje firma Polaqua.
Polecamy także: Droga ekspresowa S3 na Dolnym Śląsku gotowa. 31 lipca otwarcie! Tak wygląda
Czytaj też:
- Żelbetowy wiadukt przecisną pod międzynarodową linią kolejową w Oświęcimiu
- Dni dworca w Częstochowie są policzone. Zastąpi go bardziej nowoczesny i funkcjonalny obiekt
- Stacja kolejowa w Ełku po przebudowie już w europejskich standardach. To część Rail Baltica
- Najdłuższy tunel w Polsce wydrążą pod Warszawą. Zacznie się w Warszawie Zachodniej
- Duża tarcza TBM jedzie już do Małopolski na 88 ciężarówkach. Wydrąży tunel kolejowy
