Terminal Instalacyjny w Świnoujściu otwarty. Osiągnął gotowość operacyjną

2025-06-11 10:39

Terminal Instalacyjny w Świnoujściu osiągnął gotowość operacyjną. Obiekt został uroczyście otwarty. Inwestycja Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. oraz spółki Orlen Neptun, będzie pełnić funkcję zarówno terminalu instalacyjnego, jak i klasycznego portu przeładunkowego. Będą tam składowane m.in. elementy morskich turbin wiatrowych.

Spis treści

  1. Terminal instalacyjny offshore w Świnoujściu
  2. Terminal w Świnoujściu z pozwoleniem na użytkowanie
  3. Terminal przeładunkowy dla potrzeb budowy morskiej energetyki wiatrowej w Świnoujściu
  4. To tu będą montowane i składowane części turbin wiatrowych które staną na Bałtyku
  5. Wykonawcy terminala offshore wind w Świnoujściu
  6. Ile kosztuje budowa terminala instalacyjnego w Świnoujściu?

Terminal instalacyjny offshore w Świnoujściu

W porcie w Świnoujściu uruchomiony został pierwszy w Polsce i jeden z najnowocześniejszych w Europie terminal instalacyjny offshore wind. Jak zapewnia inwestor – spółka Orlen Neptun, będzie on łączył funkcjonalność tradycyjnego terminala instalacyjnego jak i klasycznego portu przeładunkowego.

To ważna dla rozwoju polskiej energetyki wiatrowej inwestycja. Dzięki niej bardziej efektywne mają się stać operacje przeładunku ładunków ponadgabarytowych i tym samym port Świnoujście ma zostać włączony w łańcuch dostaw związanych z rozwojem morskiej energetyki wiatrowej. Bardziej efektywna ma być też instalacja oraz przyszły serwis Morskich Farm Wiatrowych wytwarzających „zieloną energię”. Obiekt ma zapewnić bezpieczne wejścia i postój statków typu jack-up o wymiarach LOA 182 m, BEAM 60 m i maksymalnym zanurzeniu 11,0 m oraz innych statków pełnomorskich. Nowe nabrzeża będą charakteryzowały się ponadstandardowymi jak na warunki portowe parametrami technicznymi, głównie w zakresie dopuszczalnych obciążeń użytkowych. Pozwoli to na wstępny montaż wież turbin wiatrowych o wysokości ponad 100 metrów i masie około 1000 ton każda.

Terminal w Świnoujściu z pozwoleniem na użytkowanie

Terminal powstał zgodnie z harmonogramem. 

Wysokie parametry naszego terminala decydują o jego atrakcyjności dla europejskich operatorów morskich farm wiatrowych. W najbliższych latach będzie on jednym z nielicznych portów instalacyjnych w regionie, który obsłuży projekty wykorzystujące turbiny wiatrowe o mocy ok. 15 MW. Już dziś zainteresowanie naszą inwestycją jest duże – otwierając terminal jednocześnie podpisujemy pierwszy kontrakt na jego długoterminowy wynajem z jednym z największych deweloperów morskiej energetyki na świecie – mówi Janusz Bil, prezes zarządu ORLEN Neptun.

Umowa zawarta przez ORLEN Neptun z hiszpańsko-francuskim konsorcjum Ocean Winds zakłada wynajem niemal całej powierzchni terminala. Będzie on wykorzystywany przy realizacji projektu morskiej farmy wiatrowej BC-Wind, oddalonej od portu w Świnoujściu o około 150 mil morskich, czyli około 228 kilometrów.

- Cieszymy się z nawiązania współpracy i wyboru portu w Świnoujściu jako kluczowego ogniwa w realizacji morskiej farmy wiatrowej BC-Wind. To nowoczesna infrastruktura, która w pełni odpowiada naszym wymaganiom technicznym oraz harmonogramowym. Projekt BC-Wind to pierwszy projekt Ocean Winds rozwijany na Bałtyku i przykład realnego zaangażowania krajowego łańcucha dostaw w nasze inwestycje. Zależy nam, aby budować wartość razem z polskimi partnerami i wzmacniać kompetencje rodzimego rynku w zakresie morskiej energetyki wiatrowej – mówi Kacper Kostrzewa, dyrektor zarządzający Ocean Winds Polska.

Terminal posłuży do dostaw, składowania oraz wstępnego przygotowania fundamentów, które następnie zostaną przetransportowane na miejsce instalacji. W Świnoujściu odbywać się będzie także załadunek komponentów na specjalistyczne jednostki instalacyjne. Obsługę przeładunków i usługi portowe świadczyć będą lokalne firmy, posiadające międzynarodowe doświadczenie

Terminal przeładunkowy dla potrzeb budowy morskiej energetyki wiatrowej w Świnoujściu

W ramach inwestycji pod oficjalną nazwą „Budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do potrzeb morskiej energetyki wiatrowej” ma powstać następująca infrastruktura:

  • nabrzeże o długości długość 249,2 m, nośności 50 KN/m2 i głębokości technicznej 12,5 m przeznaczone do przeładunku elementów wież wiatrowych;
  • nabrzeże o długości długość 245,8 m, nośności 50 KN/m2 i głębokości technicznej 12,5 m przeznaczone do wstępnego montażu elementów wież wiatrowych;
  • 10 stanowisk o nośności 500 KN/m2 przeznaczonych do wstępnego montażu elementów wież wiatrowych;
  • kanał portowy o długości 1070 m wraz z obrotnicą i basenem portowym pogłębionym do 12,5 m;
  • do nabrzeży będzie prowadził nowy tor podejściowy o głębokości 12,5 m i szerokości 140 m.

Inwestycja w Świnoujściu będzie skomunikowana wszystkimi środkami transportu: kolejowym, promowym, lotniczym i drogowym. Ponadto, położenie w głębi lądu zagwarantuje optymalne warunki pogodowe w trakcie eksploatacji inwestycji. Terminal docelowo będzie zatrudniał około stu pracowników. Część z nich stanowić będą absolwenci Zespołu Szkół Morskich w Świnoujściu, którzy rozpoczęli specjalistyczne szkoleniach prowadzone przez fachowców ORLEN Neptun.

To tu będą montowane i składowane części turbin wiatrowych które staną na Bałtyku

Oferta Terminala Instalacyjnego będzie obejmowała zarówno rozładunek i załadunek oraz składowanie elementów wykorzystywanych do budowy farm offshore wind takich jak:

  • fundamenty monopalowe oraz typu jacket,
  • wieże,
  • łopaty,
  • gondole,
  • elementy służące do okablowania farm wiatrowych.

Dodatkowo infrastruktura terminala zostanie tak przygotowana, aby przyjmować nadbudówki morskich stacji transformatorowych, które ważą nawet do 24 000 [t].

Uruchomienie terminala instalacyjnego w Świnoujściu wpisuje się strategię ORLEN2035, zakładającą dynamiczny rozwój energetyki odnawialnej. Grupa ORLEN w ciągu 10 lat planuje osiągnąć 12,8 GW mocy zainstalowanej w odnawialnych źródłach energii, w tym ok. 6,4 GW z morskich farm wiatrowych.

MuratorPlus: Most kratownicowy we Włocławku

Wykonawcy terminala offshore wind w Świnoujściu

Terminal w Świnoujściu budowały firmy PORR i Budimex.

PORR S.A jest wykonawcą hydrotechnicznej części terminala instalacyjnego dla farm wiatrowych w Świnoujściu. Za tę część inwestycji odpowiedzialny jest jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.

Budową części lądowej terminala zajmował się już inny wykonawca. To Budimex S.A. Inwestorem jest Orlen Neptun. 

Polecamy także: Nabrzeża Rudowe i Bytomskie w Porcie Gdańsk przejdą kompleksową przebudowę

Ile kosztuje budowa terminala instalacyjnego w Świnoujściu?

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. otrzymał 85 procent dofinansowania kosztów całkowitych projektu. Dofinansowanie pochodzi z instrumentu „Łącząc Europę” na lata 2021-2027 (CEF 2). Całkowity koszt projektu to 77,5 mln euro, kwota dofinansowania to 65,9 mln euro.

Murowane starcie
Technologia budowy - beton komórkowy czy ceramika. MUROWANE STARCIE

Czytaj też: