Kolej Doliny Bobru. Najpiękniejsza linia kolejowa na Dolnym Śląsku będzie odbudowana. W 2026 r. pojadą tędy pociągi

2024-10-22 15:40

O Kolei Doliny Bobru zrobiło się głośno, kiedy w 2020 r. do mediów trafiła pogłoska, że miała być scenerią filmu „Mission Impossible 7”. Planowano na potrzeby filmu wysadzić piękny kratownicowy most nad zatoką Jeziora Pilchowickiego. Ostatecznie Tom Cruise zrezygnował z kręcenia tych scen pod Jelenią Górą i most przetrwał.

Spis treści

  1. Kolej Doliny Bobru, czyli górska wycieczka pociągiem
  2. Zamknięta po ponad 100 latach!
  3. Kolej Doliny Bobru – reaktywacja
  4. Dolny Śląsk liderem w reaktywacji połączeń kolejowych
Wrocław z góry

Kiedy ją budowano z inicjatywy przedsiębiorców na początku XX w., nikt nie myślał, że będzie kiedyś wyłączona z użytkowania. Kolej Doliny Bobru miał rozwijać lokalny przemysł, ale odkryli ją także turyści zwabieni widokami na góry wprost z okien pociągu. Znowu widoki będą cieszyć oczy, a połączenie z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego przez Wleń ułatwi życie mieszkańcom.

Kolej Doliny Bobru, czyli górska wycieczka pociągiem

Trasę kolejową oddano do użytku w 1909 r. Miała 33 km długości i 7 stacji kolejowych: Jeżów Sudecki, Siedlęcin, Pilchowice-Zapora, Nielestno, Wleń, Marczów, Dębowy Gaj i Lwówek Śląski.

Na całej trasie jest wiele mostów, w tym wspomniany nad Jeziorem Pilchowickim, najdłuższy na trasie o konstrukcji łukowej odwróconej. Ma długość 130 m i jest zawieszony ok. 40 m nad taflą wody. Są także trzy tunele: 187 m pod górą Czyżyk, 154 m pod wzniesieniami Dworów i 320 m pod Górą Zamkową we Wleniu. Do największych atrakcji należały widoki na Góry Kaczawskie i Pogórze Izerskie roztaczające się okien pociągów. Najpiękniejszy można podziwiać ze stacji Pilchowice-Zapora, na którym ponad taflą jeziora zaporowego widać masyw Karkonoszy.

Zamknięta po ponad 100 latach!

Od początku była to bardzo popularna trasa, o czym świadczą liczby biletów sprzedawanych na małych stacjach idące w dziesiątki tysięcy. Po II wojnie wojnie światowej po przejęciu przez polską administrację pociągi rozpoczęły kursowanie od 1946 r. W 2016 r. przejechał tedy ostatni rozkładowy pociąg. Ruch wstrzymano z powodu złego stanu torowisk i infrastruktury, które nie były remontowane od lat. Przez ostatni okres regularnego użytkowania linii pociągi kursowały z prędkością 20 km/h na całej trasie, co powodowało, że przejazd 33-kilometrową trasą trwał ok. 2 godzin.

Kolej Doliny Bobru – reaktywacja

Samorządy lokalne powiatów jeleniogórskiego i lwóweckiego od dłuższego czasu walczyły o przywrócenie linii do użytkowania. Nie brakowało oczywiście jak zwykle przeciwników „wyrzucania w błoto” pieniędzy podatników, bo przecież mamy już drogi. Władze lokalne dopięły swego, dzięki zaangażowaniu Samorządu Województwa Dolnośląskiego. Jesienią 2023 r. Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu przejęła od PKP PLK S.A. zarząd m.in. nad linią z Jeleniej Góry do Lwówka Ślaskiego.

Cała trasa została już zinwentaryzowana wraz z zaleceniami remontów. Zwrócono się także do samorządów o zgody na oczyszczenie fragmentów trasy z drzew. Samorządowcy dolnośląscy planują uruchomienie trasy w 2026 r.

Dolny Śląsk liderem w reaktywacji połączeń kolejowych

Rozwój lokalnych połączeń kolejowych są priorytetem działania województwa dolnośląskiego. Dowodem na to jest renowacja w 2023 r. linii kolejowych do Świeradowa-Zdroju i Jedliny-Zdroju. Odbudowywana jest także linia kolejowa z Jeleniej Góry do Karpacza, a planowane jest też wskrzeszenie trasy do Kamiennej Góry przez Kowary. Razem z Koleją Doliny Bobru Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu przejęła od PKP również linię z Kłodzka do Stronia Śląskiego przez Lądek-Zdrój, która również ma zostać przywrócona do ruchu, a na razie na tej trasie kursują autobusy Kolei Dolnośląskich.

Listen to "Kocioł - na węgiel czy biomasę. MUROWANE STARCIE" on Spreaker.

Wizualizacje II etapu remontu Bastionu Sakwowego we Wrocławiu

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej