Hiszpania chce zbudować tunel kolejowy do Maroka pod Cieśniną Giblartarską. Rozpoczęły się badania dna morskiego

2025-05-14 6:48

Hiszpania przeznaczyła w maju 2025 1,6 miliona euro na zbadanie możliwości połączenia Europy z Afryką podwodnym tunelem. Hiszpańska spółka zależna niemieckiej firmy Herrenknecht ma opracować studium wykonalności dla budowy tunelu kolejowego pod Cieśniną Giblartarską pomoże jeszcze jedna firma. Tunel ma połączyć Hiszpanię z Marokiem. Koszt budowy tunelu szacuje się między 6 a 15 miliardów euro.

Artystyczna wizja tunelu między Hiszpanią i Marokiem

i

Autor: Twitter@SalekBoujdour, Creative Commons Artystyczna wizja tunelu między Hiszpanią i Marokiem

Spis treści

  1. Hiszpania i Maroko przymierzają się do budowy tunelu od lat 80. ub. wieku
  2. Herrenknecht Iberica dostała kontrakt na studium wykonalności tunelu pod Cieśniną Giblartarską
  3. Projekt budowy tunelu z Hiszpanii do Maroka
  4. Tunel pod Cieśniną Giblartarską - tak ma wyglądać

Hiszpania i Maroko przymierzają się do budowy tunelu od lat 80. ub. wieku

Projekt stałego połączenia między Hiszpanią i Marokiem to historia znana od kilkudziesięciu lat. Teraz ta historia ma szansę stać się rzeczywistością. Na razie to dopiero preludium do tej ogromnej inwestycji, które ma dać odpowiedź na pytanie o technicznych uwarunkowaniach dotyczących budowy tunelu pod dnem morskim Cieśniny Gibraltarskiej. W minioną sobotę media lokalne poinformowały, że Hiszpania przeznaczy 1,6 miliona euro na zbadanie możliwości połączenia Europy z Afryką podwodnym tunelem.

Ze strony Hiszpanii pomysłem, związanym z budową tunelu, zajmuje się państwowa spółka Sociedad Espanaola de Estudios para la Comunicación Fija a trav's del Estrecho de Gibraltar, S.A. (SECEGSA) (Hiszpańskie Towarzystwo Studiów nad Komunikacją Fixed przez Cieśninę Gibraltarską).  Powołano ją, do przeprowadzenia badań nad możliwością stałej komunikacji między Europą a Afryką przez Cieśninę Gibraltarską oraz znalezienia najbardziej odpowiednich systemów do jej przeprowadzenia. Pod uwagę brano most lub tunel łączący te dwa kontynenty . Te pomysły znane są od 1979 roku. Z budowy mostu wycofano się ostatecznie w połowie lat 90. minionego wieku. Spółka jest również odpowiedzialna za promowanie projektu i wszelkich operacji sprzyjających jego rozwojowi w Hiszpanii, Maroku lub krajach trzecich.

Polecamy też: Najwyższy wiadukt w Europie: jego ogromne pylony często toną w chmurach

W projekt zaangażowana była marokańska odpowiedniczka hiszpańskiej spółki - Sococite Nationale d’'etude du D'troit de Gibraltar (SNED). 

Herrenknecht Iberica dostała kontrakt na studium wykonalności tunelu pod Cieśniną Giblartarską

Zaczynają nabierać kształtów plany budowy tunelu. Media podgrzały atmosferę wokół niego po tym jak poinformowano o kontrakcie zawartym między SECEG SA i hiszpańską spółką zależną niemieckiej firmy Herrenknecht. To firma prężnie działająca na rynku związanym z drążeniem tuneli. Jest producentem maszyn do drążenia tuneli TBM. Jedna z nich draży np. obecnie tunel na polskiej S19 między Babicą i Rzeszowem.

Kontrakt zawarty z Herrenknecht Iberica ma wartość 296 400 euro i dotyczy opracowania studium wykonalności wiercenia tunelu dla podmorskiej linii kolejowej łączącej Maroko i Hiszpanię.

Jak podaje portal morroccoworldnews.com, prace te uzupełnią badania firmy Ineco, w ramach którego do lata będą gotowe fizyczne i finansowe raporty wykonalności. 

Czytaj też: Rekordowy podwodny tunel powstaje na Bałtyku. Będzie gotowy za kilka lat

Projekt budowy tunelu z Hiszpanii do Maroka

Jak piszą lokalne media w Hiszpanii, projekt budowy tunelu odkurzono w 2003 roku, ale został wstrzymany po kryzysie finansowym w 2008 roku. Przeprowadzono kilka rund studiów wykonalności, ale pozostał on dotąd na etapie raczej rozpoznania tematu, niż jego faktycznej realizacji. Nie ma też jeszcze finansowania, choć media sugerują, że dzięki udziałowi finansowania unijnego projekt mógłby wreszcie naprawdę doczekać się realizacji.

Odległość pomiędzy Hiszpanią i Marokiem w najwęższym punkcie wynosi około 14 kilometrów.

MuratorPlus: Budowa S1 obejścia Węgierskiej Górki

Tunel pod Cieśniną Giblartarską - tak ma wyglądać

Tunel łączący Hiszpanię z Marokiem miałby być czymś w rodzaju tunelu pod Kanałem La Manche. To kanał łączący Francję i Wielką Brytanię. Ma 50 km długości, z czego 38 km znajduje się pod kanałem La Manche. Jego najgłębszy odcinek znajduje się 75 m poniżej poziomu morza.

Tunel pod Cieśniną Giblartarską miałby mieć około 38,5 km długości. Z czego 28 km będzie biegło pod powierzchnią Morza Śródziemnego na głębokości od 175 m do 475 m poniżej poziomu morza.

W Maroku tunel wynurzyłby się w pobliżu miasta portowego Tanger, podczas gdy jego hiszpański terminal znalazłby się na południu kraju, w prowincji Kadyks, w słabo zaludnionym obszarze.

Jak już wspomnieliśmy, szacuje się, że budowa tunelu kosztowałaby około 6 miliardów euro lub jak ostatnio podały marokańskie media - między 6 a 15 mln euro.

Czytaj też:

Murator Plus Google News