Droga ekspresowa z tunelami na S3 na Dolnym Śląsku ma już rok

2025-08-04 11:13

31 lipca 2024 roku kierowcy po raz pierwszy przejechali nowym odcinkiem wybudowanej właśnie drogi ekspresowej S3 Bolków – Kamienna Góra. Oznacza to, że ten odcinek ekspresówki na południu Polski ma już rok. Kierowcy jadą tu dwoma nowoczesnymi tunelami. W jednym z nich czeka ich odcinkowy pomiar prędkości.

Otwarcie S3 Bolków - Kamienna Góra

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad 31 lipca 2024 roku otworzyła dla ruchu nowy odcinek drogi ekspresowej S3. Kierowcy mogą już korzystać z tego odcinka drogi ekspresowej S3 Bolków -Kamienna Góra przez rok. To ostatni odcinek S3 wybudowany na południu Polski. W budowie pozostają jeszcze tylko dwa odcinki na północy, między Świnoujściem i Dargobądzem.

S3 z tunelami na Dolnym Śląsku ma już rok

Jak informuje GDDKiA, w ciągu pierwszego roku od oddania tej trasy do ruchu zarejestrowano na niej przejazd ponad 2,3 mln pojazdów. W kierunku Lubawki przejechało ponad 1,2 mln pojazdów, a w kierunku Legnicy ponad 1,1 mln. Rekord dziennego natężenia ruchu padł 1 maja 2025 roku – wtedy przez oba tunele przejechało aż 17 700 pojazdów.

Oba tunele zostały wyposażone w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, w tym m.in.:

  • 62 czujniki dymu, 60 ręcznych ostrzegaczy alarmowych i 4 komplety światłowodowych czujek ciepła,
  • 33 wentylatory,
  • 150 kamer monitoringu, w tym 90 termowizyjnych,
  • ponad 3000 źródeł światła,
  • punkty alarmowe,
  • głośniki tunelowe oraz głośniki tubowe emitujące ostrzeżenia i polecenia w przypadku wystąpienia sytuacji alarmowych,
  • system ogrzewania,
  • system wykrywania pożaru oraz
  • system monitoringu wizyjnego - kamery obrotowe, stałopozycyjne oraz kamery wideodetekcji.
  • Całość nadzorowana jest z nowoczesnego Centrum Zarządzania Tunelem zlokalizowanego na węźle Bolków, co umożliwia szybką reakcję służb w razie wypadku lub awarii.
MuratorPlus: Budowa S1 obejścia Węgierskiej Górki

S3 Bolków - Kamienna Góra

Nowy 16-kilometrowy odcinek S3 Bolków – Kamienna Góra, wije się w malowniczych krajobrazach Sudetów. Widoki są przednie.

Jednak na uwagę zasługują obiekty inżynierskie, jakie tam powstały. Jest ich aż 69. Najważniejsze i najbardziej rozpoznawalne będą z pewnością dwa dwunawowe tunele o długości 2,3 km (TS-26) oraz 320 m (TS-32). Pierwszy z nich jest obecnie najdłuższym w naszym kraju pozamiejskim tunelem oraz najdłuższym tunelem wydrążonym w skale.

Odcinek Bolków – Kamienna Góra liczy w sumie nieco ponad 16 kilometrów długości. Powstała tu dwupasmówka o nawierzchni bitumicznej. Kierowcy dostali do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, plus pas awaryjny.

Droga ekspresowa S3 Bolków - Kamienna Góra

i

Autor: GDDKiA/ Materiały prasowe Droga ekspresowa S3 Bolków - Kamienna Góra

Obiekty inżynierskie na S3 Bolków - Kamienna Góra

W sumie na odcinku Bolków - Kamienna Góra powstało 10 obiektów inżynierskich, w tym:

  • 2 tunele drogowe (TS26 i TS32) o długości około 2300 m i ok. 300 m, umożliwiających przemieszczanie się zwierząt po powierzchnia terenu;
  • 7 wiaduktów drogowych, z czego 3 pełnią funkcję przejść dolnych dla zwierząt a 2 umożliwiają przemieszczenie się zwierząt po powierzchni terenu;
  • 1 mostu drogowego, pełniącego również funkcję przejścia dolnego dla zwierząt;
  • 14 przepustów dla celów ekologicznych (przejścia dla małych zwierząt i płazów);
  • 4 wiadukty nad drogą ekspresową, w ciągu dróg lokalnych;
  • 1 przejazd gospodarczy.

Budowa S3 Bolków - Kamienna Góra - wykonawca, koszt budowy 

Wykonawcą robót na budowie S3 Bolków – Kamienna Góra było konsorcjum firm PORR (lider) i PORR Bau (partner).

Wartość umowy wyniosła ponad 1,9 mld zł, z czego ponad 928 mln zł pochodziło z funduszy unijnych. Inwestycja była współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Polecamy też: Droga ekspresowa S3 na północy nie będzie gotowa latem 2024! Termin znacznie się wydłużył

Odcinkowy pomiar prędkości w dłuższym tunelu

Kierowców na pewno zainteresuje fakt, ze w dłuższym tunelu jest zainstalowany system odcinkowego pomiaru prędkości. Obowiązuje tam ograniczenie prędkości do 80 km/h.

Przejazd tunelem o długości 2,3 km, przy ograniczeniu prędkości do 80 km/h, może potrwać niecałe dwie minuty. Biorąc pod uwagę całą trasę, jaką kierowca ma do pokonania, to niewiele. Pamiętajmy jednak, żeby podczas jazdy, zarówno w tunelach, jak i na całej trasie, zachować ostrożność i kierować się zdrowym rozsądkiem – argumentują przedstawiciele wrocławskiego oddziału GDDKiA.

Przejazd tunelem. Jak się zachować? Czego nie wolno w tunelu?

Jak się zachować w tunelu? Czego nie wolno tam robić?

  • zwracaj uwagę na znaki i sygnalizację świetlną,  nie zawracaj, nie cofaj,  
  • zachowaj odległość między pojazdami minimum 50 m 
  • nie zatrzymuj się (możliwy jest tylko postój awaryjny),  
  • słuchaj komunikatów nadawanych w tunelu i stosuj się do wydawanych poleceń,  
  • pamiętaj o dostosowaniu prędkości do obowiązujących nakazów - w tunelu obowiązuje odcinkowy pomiar prędkości.  

Tak wygląda Nowa S3 na Dolnym Śląsku z odcinkowym pomiarem prędkości - zdjęcia

Czytaj też:

Listen to "Murowane starcie" on Spreaker.
Murator Plus Google News