Droga Czerwona w Gdyni ma kosztować 2,7 mld zł. Kiedy będzie gotowa?
Droga Czerwona ma zapewnić bezpośrednie połączenie Portu Gdynia z siecią dróg krajowych, w tym z trasą ekspresową S6. Do sporządzenia przygotowawczych prac projektowych połączenia Obwodnicy Trójmiasta z portem w Gdyni chętnych jest 9 firm, ale oferta żadnej z nich nie zmieściła się w budżecie GDDKiA. Kiedy ma być gotowa Droga Czerwona do portu Gdynia licząca 9 km?
Spis treści
- Droga Czerwona - korzyści dla Gdyni i portu
- Finansowanie Drogi Czerwonej
- Przebieg Drogi Czerwonej
- Droga Czerwona MAPA
- Kto chętny do wykonania Drogi Czerwonej?
- Podział inwestycji na 3 odcinki
- Kiedy Droga Czerwona ma być gotowa?
Droga Czerwona - korzyści dla Gdyni i portu
Budowa Drogi Czerwonej ma zapewnić połączenie Portu Gdynia z Obwodnicą Trójmiasta (trasą S6), a także z autostradą A1 i pośrednio z portem lotniczym, który powstanie w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego. Pomoże też rozwiązać problemy komunikacyjne miasta.
Finansowanie Drogi Czerwonej
W lutym 2022 zapadła decyzja, że budowa Drogi Czerwonej będzie się odbywać pod auspicjami CPK. W kwietniu zaś zapadła decyzja, że dla wszystkich prac przygotowawczych dla Drogi Czerwonej zapewnione zostanie finansowanie z CPK w kwocie 20 mln zł. Szacowany łączny koszt budowy Drogi Czerwonej to 2,7 mld zł.
Przebieg Drogi Czerwonej
Nowa trasa będzie wiodła do węzła Chylonia w miejscu skrzyżowania ul. Morskiej z obwodnicą Trójmiasta. Obecna trasa Kwiatkowskiego ma ograniczenia nośności i nie zapewnia dobrego połączenia z portem dla ruchu ciężkiego. Droga Czerwona nie będzie miała takich ograniczeń, poprawi dostępność do portu od strony lądu, zwiększy też jego możliwości rozwojowe i przeładunkowe.
Droga Czerwona MAPA
Kto chętny do wykonania Drogi Czerwonej?
20 lipca GDDKiA poznała oferty potencjalnych wykonawców. Do przetargu na dokumentację przygotowawczą dla budowy Drogi Czerwonej stanęło 9 firm. Najniższą ofertę złożyły Mosty Katowice – niespełna 8 mln zł, a najwyższą Biuro Projektowo-Badawcze Dróg i Mostów Transprojekt-Warszawa - przeszło 18,3 mln zł. Na zaprojektowanie tych prac GDDKiA zarezerwowała kwotę 6,7 mln zł, a więc najtańsza oferta nie mieści się w tym budżecie. Obecnie GDDKiA jest w trakcie ich analizowania.
Podział inwestycji na 3 odcinki
Od projektantów wymaga się wykonania dokumentacji przygotowawczej do budowy nowej drogi krajowej w podziale na 3 odcinki, tj.:
- nr 1: węzeł Gdynia Chylonia - węzeł Kwiatkowskiego II,
- nr 2: węzeł Kwiatkowskiego II - węzeł Ofiar Grudnia ‘70,
- nr 3: węzeł Ofiar Grudnia ‘70 - węzeł Terminal Promowy.
Dla pierwszego odcinka przyszły wykonawca będzie musiał przygotować koncepcję programową, a dla dwóch pozostałych Studium komunikacyjne. Ponadto będzie zobowiązany do wykonania badań geologicznych pod przyszłą trasę na odcinku nr 1.
Czas realizacji umowy to 18 miesięcy na samą dokumentację, a następnie nastąpi jej weryfikacja i ostateczne zatwierdzenie przez inwestora. Ostatnim z obowiązków wykonawcy będzie przygotowanie dokumentacji do złożenia wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Po jej uzyskaniu GDDKiA będzie gotowa do ogłoszenia przetargu na realizację tej inwestycji w formule Projektuj i buduj.
Kiedy Droga Czerwona ma być gotowa?
Droga Czerwona ma być gotowa nie wcześniej niż w 2029 roku.
MaB, Źródło: GDDKiA