Wolf Bracka - vitkAc. Dom handlowy w Warszawie

2015-05-27 12:51
Wolf Bracka, autorzy: Kuryłowicz &Associates,
Autor: Marcin Czechowicz

Zaprojektowany w pracowni architektonicznej Kuryłowicz & Associates dom handlowy  Wolf Bracka, to monumentalna bryła pokryta okładziną z ciemnego kamienia. Najbardziej luksusowe centrum handlowe w Warszawie doczekało się pochlebnych, ale też bardzo krytycznych komentarzy

vitKac. Dom handlowy Warszawa
Autor: Marcin Czechowicz Narożnik budynku Wolf Bracka w zbiegu ulicy Brackiej i Nowogrodzkiej. Budynek został oddany do użytku w 2011 roku. Budowa inwestycji trwała 3 lata. Powierzchnia użytkowa obiektu wynosi 21 061 mkw. w tym 10 589 mkw. zajmuje część nadziemna, 10 472 mkw. część podziemna.

Wolf Bracka: kontrowersje

Centrum handlowe powstało w centrum Warszawy, u zbiegu ul. Brackiej i Nowogrodzkiej. Na działce znajdował się wcześniej modernistyczny Pawilon Chemii z 1960 roku. Wyburzenie pawilonu wywołało protesty historyków sztuki i varsavianistów. Dyskusję wzbudziła także bryła budynku, uznana przez niektórych komentatorów za zbyt agresywną i ciężką, głównie ze względu na ciemną elewację. Od zachodu elewacja jest prawie całkowicie pozbawiona okien, ściana sprawia wrażenie monolitu. Na widok narzekają lokatorzy sąsiednich kamienic – ścianę centrum handlowego dzieli od bloku niewiele ponad 12 metrów. Mieszkańcy wstrzymywali budowę przez kilka miesięcy, a wielu z nich zdecydowało się na przeprowadzkę.

Z drugiej strony, Wolf Bracka uchodzi za najbardziej efektowny i elegancki dom handlowy w Warszawie, a nawet w Polsce. Dopracowany projekt i detale, znakomite materiały, efektowna architektura wnętrz przyciągnęły znane marki – w nowo otwartym budynku pojawiły się tak znane firmy jak Gucci, Yves Saint Laurent, Giorgio Armani czy Alexander McQueen.

Kolor i materiały wyraźnie wyróżniają dom handlowy na tle otoczenia. Jednak architekci z APA Kuryłowicz & Associates nawiązywali w projekcie także  do otoczenia. Z konieczności podobna jest skala zabudowy, a także podziały elewacji. Podziały pionowe przypominają formy z Banku Gospodarstwa Krajowego, a charakterystyczne zaokrąglone narożniki domu handlowego vitkAc mają wzór w sąsiednim budynku Smyka.

Dom handlowy z nietypowymi rozwiązaniami

W elewacje domu handlowego rodziny Likusów, czyli Wolf Bracka wmontowane zostały największe w Polsce tafle giętego szkła. Szczególnie efektowna jest konstrukcja witryny wystawowej, prezentującej luksusowe wyroby. Witryna jest ogromna, szyba sięga na wysokość dwóch kondygnacji. Tak znaczna wysokość szyby wymagała zastosowania dodatkowego usztywnienia. We wnętrzu umieszczono cienkie szklane „płetwy”.
Równie efektowne są zastosowane na elewacji okładziny. Na ścianie znajdują się największe na świecie płyty kamienia ciętego po łuku. Dzięki temu zaokrąglone narożniki są gładkie, bez zaburzających powierzchnię podziałów. Projektanci konsekwentnie wykorzystali na elewacjach i we wnętrzach rzadko stosowany w warszawskiej architekturze kamień brazylijski granit w ciemnografitowym, niemal czarnym odcieniu.

Wolf Bracka – 11 kondygnacji

Dom handlowy powstał w ścisłym centrum Warszawy, w zwartej zabudowie. Ograniczona wysokość budynku i niewielka powierzchnia działki doprowadziła do rozbudowy obiektu „w dół”. Wolf Bracka ma pięć kondygnacji podziemnych. Obiekt został posadowiony został na płycie fundamentowej grubości 150 cm z miejscowymi przegłębieniami ze względu na urządzenia techniczne, na głębokości przeszło 21 metrów poniżej poziomu gruntu. W podziemnym garażu wyznaczono 187 miejsc parkingowych.

O domu handlowym Wolf Bracka opowiada Jacek Świderski, jeden z projektantów obiektu


Nazwa inwestycji: budynek handlowo-usługowy Wolf Bracka z domem mody vitkAc
Lokalizacja inwestycji: ul. Bracka, Warszawa, róg Al. Jerozolimskich
Autorzy projektu architektonicznego: APA Kuryłowicz & Associates, architekci Stefan Kuryłowicz, Jacek Świderski, Marta Chrzanowska, Adam Sarnacki, Marcin Ferenc, Piotr Kuczyński
Współpraca autorska: architekci Anna Łaszkiewicz, Tomasz Kopeć (projekt wykonawczy)
Architektura wnętrz: Kuryłowicz & Associates
Konstrukcja: Biuro Projektów Konstrukcji Budowlanych KIP
Zarządzający budową: HILL International
Inwestor: Wolf Immobilien Polen, oddział Wolf Bracka
Powierzchnia terenu: 2696 m²
Powierzchnia zabudowy: 2064 m²
Powierzchnia użytkowa: 21 061 m², w tym 10 589 m² (część nadziemna), 10 472 m² (część podziemna)
Powierzchnia całkowita: 25 199 m²
Kubatura: 111 510 m³
Projekt: 2003-2011
Realizacja: 2008-2011
Liczba kondygnacji nadziemnych: 6
Liczba kondygnacji podziemnych: 5
Liczba miejsc parkingowych: 187
Liczba dźwigów osobowych: 2
Liczba dźwigów towarowych: 1
Wysokość: 31 metrów
Nie podano kosztu inwestycji

Firmy zaangażowane w budowę centrum handlowego Wolf Bracka

Generalny wykonawca: Bilfinger Infrastructure S.A.
Konstrukcja: Biuro Projektów Konstrukcji Budowlanych KiP Kapela, Pachowski
Oświetlenie: Euro-Light
Odwodnienia: Hauraton Polska
Kamieniarka: Kamieniarz Tadeusz Modliński
Sprzęt przeciwpożarowy: PPUH Supron 3
Mocowania punktowe do fasady: Redling
Dźwigi: ThyssenKrupp

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej