Projekt na koncepcję urbanistyczną planu regulacyjnego Chopin Airport City w Warszawie według Pracowni Archigraf

2010-07-08 16:55
Chopin Airport City - projekt pracowni Archigraf
Autor: Archigraf Pracownia Architektoniczna| Michał Brutkowski Stan istniejący przestrzeni wokół lotniska jest nieregularny i niefunkcjonalny, co sprowokowało nas do szukania radykalnych rozwiązań

Porty lotnicze znajdują się w granicach miasta na styku terenów zieleni, przemysłowych i zabudowy mieszkalnej. Wiążąc Airport City z terenami fortyfikacji Warszawy tworzymy zielony korytarz stanowiący strukturę całego założenia. Zaprojektowana tkanka urbanistyczna buduje przestrzeń o charakterze miejskim tworząc obudowę dla istniejących terenów zieleni o wysokich walorach przyrodniczych.

Miasto poza miastem

Obecną mono-funkcją portów lotniczych jest komunikacja, a tkanka urbanistyczna, która narastała na przestrzeni ostatnich dekad stała się chaotyczna. Porównując tę sytuację do portów morskich, które są zazwyczaj włączone do funkcji centrum miast i posiadają szeroki wachlarz czynników miastotwórczych takich jak: place, komunikacja miejska, gastronomia itp. - stworzenie Airoport City zgodnie z takimi kryteriami, umożliwi rozwój wielopłaszczyznowy tej części miasta.

Teren opracowania posiada dwa przeciwstawne ośrodki w postaci betonowej płyty lotniska oraz hoteli i istniejącego parku. Architekci dostrzegli, że istniejący układ płyt parkingów tworzy krzywą oddzielającą te dwie przestrzenie. Kształt owej linii podziału wykorzystali do stworzenia architektonicznej bariery, która w sposób zharmonizowany połączyła odmienne strefy.

Z obserwacji architektów wynikało również, że linia ta pozwala stworzyć od strony terminalu lotniczego jednolitą płytę o tej samej rzędnej co górna płyta hoteli i terminali. Dzięki takiemu posunięciu można poruszać się po terenie Airport City bezkolizyjnie i bez potrzeby pokonywania różnicy wysokości.

Chopin Airport City
Autor: Archigraf Pracownia Architektoniczna| Michał Brutkowski

Projektowany obszar został podzielony na strefy o różnym przeznaczeniu osi. Ich skrzyżowanie wyznacza punkt kulminacyjny - Kamień Węgielny - na głównym placu. Kamień Węgielny to rzeźba, której położenie wyznaczone jest przez główne osie.

  • STREFA I - stanowi ją Plac Miejski leżący na skrzyżowaniu osi. Wielopoziomowość placu pozwala bezkolizyjnie komunikować Terminal lotniczy, podziemną stację kolei i centrum handlowym
  • STREFA II - położona w bezpośrednim sąsiedztwie terminalu lotniczego kontynuuje dotychczasową funkcję hotelową. Wprowadzony został lokalny Plac Wodny.
  • STREFA III - biurowo gastronomiczna oparta na parta na wewnętrznej osi trafiającej “ostro” w Plac Zielony. Biura mają formę wolnostojących pawilonów. Południowa część w układzie kaskadowym z wodospadem spływającym w stronę Parku przy wodospadzie.
  • STREFA IV - otwiera się dominantą na Park (publiczny) z oczkiem wodnym. Park łączy się kładką pieszą z terenami potencjalnego rozwoju w stronę centrum.
  • STREFA V -  tereny obecnej bocznicy kolejowej zostają przekształcone na Zielony pasaż biurowy z budynkami biurowymi o różnorodnej architekturze.

Dominanta:

  • Dominantą przestrzenną a zarazem portalem wjazdowym jest kładka piesza przypominająca formą ptaka przygotowującego się do lotu.
  • Dominanta architektoniczna jest to układ trzech budynków, które w widoku z góry pokazują linię rozdzielającą przestrzeń parku i portu lotniczego. Widziana z perspektywy człowieka tworzy układ trzech wznoszących się i falujących budynków.

Komunikacja:

Część istniejącego układu komunikacyjnego pozostaje bez zmian, a część jest adaptowana do nowych rozwiązań. Z nowych rozwiązań drogowych najistotniejsze są dwa tunele, którymi w sposób bezkolizyjny można wyjechać z lotniska.

Trasy spacerowe:

  • Główna oś prowadzi od Placu centralnego poprzez budynek usługowo – handlowo – gastronomiczny do Parku. Dalej łączy się z istniejącymi ciągami pieszymi wzdłuż al. Żwirki i Wigury.
  • Druga oś znajduje się w linii lotnisko – Wyścigi Konne. W przyszłości stanie się równie ważnym założeniem co oś główna, które połączy tereny rekreacyjne i Airport City.

Detale urbanistyczne:

Detale urbanistyczne małej architektury użytkowej są zainspirowane głównym kształtem założenia urbanistycznego – kształt litery V.

Dane liczbowe:

  • Powierzchnia całkowita obiektów - 290 000 m2
  • Ilość miejsc parkingowych - ok. 9100
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej