Projekt na koncepcję urbanistyczną planu regulacyjnego Chopin Airport City w Warszawie według Pracowni Archigraf
Porty lotnicze znajdują się w granicach miasta na styku terenów zieleni, przemysłowych i zabudowy mieszkalnej. Wiążąc Airport City z terenami fortyfikacji Warszawy tworzymy zielony korytarz stanowiący strukturę całego założenia. Zaprojektowana tkanka urbanistyczna buduje przestrzeń o charakterze miejskim tworząc obudowę dla istniejących terenów zieleni o wysokich walorach przyrodniczych.
Miasto poza miastem
Obecną mono-funkcją portów lotniczych jest komunikacja, a tkanka urbanistyczna, która narastała na przestrzeni ostatnich dekad stała się chaotyczna. Porównując tę sytuację do portów morskich, które są zazwyczaj włączone do funkcji centrum miast i posiadają szeroki wachlarz czynników miastotwórczych takich jak: place, komunikacja miejska, gastronomia itp. - stworzenie Airoport City zgodnie z takimi kryteriami, umożliwi rozwój wielopłaszczyznowy tej części miasta.
Teren opracowania posiada dwa przeciwstawne ośrodki w postaci betonowej płyty lotniska oraz hoteli i istniejącego parku. Architekci dostrzegli, że istniejący układ płyt parkingów tworzy krzywą oddzielającą te dwie przestrzenie. Kształt owej linii podziału wykorzystali do stworzenia architektonicznej bariery, która w sposób zharmonizowany połączyła odmienne strefy.
Z obserwacji architektów wynikało również, że linia ta pozwala stworzyć od strony terminalu lotniczego jednolitą płytę o tej samej rzędnej co górna płyta hoteli i terminali. Dzięki takiemu posunięciu można poruszać się po terenie Airport City bezkolizyjnie i bez potrzeby pokonywania różnicy wysokości.
Projektowany obszar został podzielony na strefy o różnym przeznaczeniu osi. Ich skrzyżowanie wyznacza punkt kulminacyjny - Kamień Węgielny - na głównym placu. Kamień Węgielny to rzeźba, której położenie wyznaczone jest przez główne osie.
- STREFA I - stanowi ją Plac Miejski leżący na skrzyżowaniu osi. Wielopoziomowość placu pozwala bezkolizyjnie komunikować Terminal lotniczy, podziemną stację kolei i centrum handlowym
- STREFA II - położona w bezpośrednim sąsiedztwie terminalu lotniczego kontynuuje dotychczasową funkcję hotelową. Wprowadzony został lokalny Plac Wodny.
- STREFA III - biurowo gastronomiczna oparta na parta na wewnętrznej osi trafiającej “ostro” w Plac Zielony. Biura mają formę wolnostojących pawilonów. Południowa część w układzie kaskadowym z wodospadem spływającym w stronę Parku przy wodospadzie.
- STREFA IV - otwiera się dominantą na Park (publiczny) z oczkiem wodnym. Park łączy się kładką pieszą z terenami potencjalnego rozwoju w stronę centrum.
- STREFA V - tereny obecnej bocznicy kolejowej zostają przekształcone na Zielony pasaż biurowy z budynkami biurowymi o różnorodnej architekturze.
Autor: brak danych
Dominanta:
- Dominantą przestrzenną a zarazem portalem wjazdowym jest kładka piesza przypominająca formą ptaka przygotowującego się do lotu.
- Dominanta architektoniczna jest to układ trzech budynków, które w widoku z góry pokazują linię rozdzielającą przestrzeń parku i portu lotniczego. Widziana z perspektywy człowieka tworzy układ trzech wznoszących się i falujących budynków.
Komunikacja:
Część istniejącego układu komunikacyjnego pozostaje bez zmian, a część jest adaptowana do nowych rozwiązań. Z nowych rozwiązań drogowych najistotniejsze są dwa tunele, którymi w sposób bezkolizyjny można wyjechać z lotniska.
Trasy spacerowe:
- Główna oś prowadzi od Placu centralnego poprzez budynek usługowo – handlowo – gastronomiczny do Parku. Dalej łączy się z istniejącymi ciągami pieszymi wzdłuż al. Żwirki i Wigury.
- Druga oś znajduje się w linii lotnisko – Wyścigi Konne. W przyszłości stanie się równie ważnym założeniem co oś główna, które połączy tereny rekreacyjne i Airport City.
Detale urbanistyczne:
Detale urbanistyczne małej architektury użytkowej są zainspirowane głównym kształtem założenia urbanistycznego – kształt litery V.
Dane liczbowe:
- Powierzchnia całkowita obiektów - 290 000 m2
- Ilość miejsc parkingowych - ok. 9100
Autor: brak danych