Nowe Orłowo w Gdyni - koncepcja urbanistyczno-architektoniczna FBA
Federacyjne Biuro Architektoniczne ze Szczecina zdobyło wyróżnienie w konkursie urbanistyczno-architektonicznym Nowe Orłowo, zorganizowanym przez firmę Invest Komfort SA. Obszar, będący przedmiotem konkursu zlokalizowany jest w dzielnicy Gdynia Orłowo, przy skrzyżowaniu ulicy Orłowskiej – prowadzącej do molo oraz głównej nitki komunikacyjnej Trójmiasta – z aleją Zwycięstwa.
Zagospodarowanie terenu zaprojektowano tak, aby spełnić wszelkie wymagania zamawiającego, oraz wytyczne wynikające z kontekstu miejsca, jego sąsiadującej zabudowy oraz układu i powiązań komunikacji kołowej i ciągów pieszych oraz istniejącego zainwestowania.
Zasadnicza idea całego projektowanego zespołu i wszystkich jego składowych etapów polega na takim usytuowaniu zabudowy, aby wytworzyć swego rodzaju „spinacz” pomiędzy obszarem ulic Orłowskiej i Zwycięstwa (główne skrzyżowanie – punkt formalnie ważny), a wzgórzem znajdującym się od północnej strony terenu (obszar rekreacyjny). Stąd założenie głównej osi komunikacji pieszej, prostej, bezpośrednio od skrzyżowania i znajdującej się tam projektowanej dominanty w postaci wysokiego budynku biurowego poprzez główny plac zespołu łączący wszystkie jego części, aż do skraju wzgórza (teren w Planie Miejscowym przeznaczony pod rekreację). Oś ta dodatkowo podkreślona jest zabudową mieszkalną o odmiennym charakterze w stosunku do reszty zespołu. Odmienność ta i główna oś dodatkowo podkreślona będzie bogatym programem zieleni wysokiej i niskiej tak, aby stworzyć swego rodzaju „zielony korytarz” łączący wzgórze ze skrzyżowaniem i głównym ciągiem zmierzającym w kierunku mola.
"NOWE ORŁOWO" - zobacz koncepcję urbanistyczno-architektoniczną
Otoczenie posiada kameralny w skali zabudowy charakter. Dla projektantów ważne więc było uwzględnienie tego klimatu. Niezwykle ważne było rozwiązanie kwestii komunikacji kołowej - tak aby zapewniała prawidłową obsługę całego terenu, a jednocześne jej istnienie i uciążliwość były odczuwalne w minimalnym stopniu. Pomysłem na to było więc sprowadzenie ruchu kołowego poniżej istniejącego poziomu terenu i o kondygnację niżej w stosunku do projektowanej zabudowy. Powstałe w ten sposób skarpy zostałyby zagospodarowane zielenią urządzoną, która uzupełniłaby wspomnianą wcześniej ideę "zielonego korytarza". Obniżony ciąg stanowiłby główną i jedyną drogę na terenie, z której to już bez pochylni rozprowadzany będzie ruch do garaży podziemnych w większości budynków na terenie. Po bokach natomiast usytuowano miejsca parkingowe stanowiące główny, terenowy zespół parkingowy. Pozostałe zespoły parkingowe zaproponowano na granicy podmiotowego terenu (na jego obrzeżach) od strony północnej i wschodniej. Rozwiązanie takie całkowicie eliminuje ruch kołowy z poziomu terenu podstawowego, wykluczając tym samym konieczność krzyżowania się komunikacji pieszej z kołową.
Z powyższych oraz z wytycznych inwestora wykształcił się zasadniczy podział terenu na trzy części o zróżnicowanym charakterze zabudowy. Od strony al. Zwycięstwa pas zabudowy pierzejowej w postaci budynków biurowych z częścią usługową na parterze, zakończonych lokalną dominantą w postaci wyższego biurowca. Tworzy on niejaki barierę wizualną i akustyczną od ruchliwej al. Zwycięstwa. Dalej wspomniany pas zabudowy w połączeniu z bogatym programem zieleni, a dalej zabudowa wielorodzinna o kameralnym charakterze i niewielkiej skali zabudowy z bogatym programem małej architektury i zagospodarowania terenu. Ten fragment zabudowy w założeniu tworzyć ma spokojną enklawę dla ich mieszkańców co dodatkowo uzyskuje się dzięki wspomnianemu obniżeniu głównego ciągu kołowego, odcinając tym samym ten teren od reszty. W obszarze objętym opracowaniem połączony jest on jedynie platformą komunikacyjną /mostem/ dostępną jedynie dla ruchu pieszego. Platforma spina obie części terenu w miejscu centralnego placu na terenie opracowania.
Forma i funkcja projektowanego zespołu - przeczytaj szczegóły