Hotele w Polsce
W drugim kwartale 2009 r. podaż hoteli sieciowych w Polsce zwiększyła się o 5 nowych cztero- i pięciogwiazdkowych obiektów. Na rynku inwestycyjnym wydarzeniem była pierwsza w tym roku transakcja sprzedaży prestiżowego hotelu w Polsce...
Przedmiotem owej transakcji był pięciogwiazdkowy Hotel Radisson Blu w Krakowie działający na rynku od 5 lat. Wykorzystanie pokoi w hotelach wzrosło w stosunku do pierwszego kwartału 2009 r., czego można było się spodziewać, ponieważ maj i czerwiec są zwykle najlepszymi miesiącami pierwszej połowy roku dla obiektów hotelowych. Kryteria przyznawania przez banki środków na finansowanie inwestycji hotelowych nie uległy zmianie, banki nadal nie rezygnują z wysokich wymogów stawianych potencjalnym kredytobiorcom.
Ważnym wydarzeniem, mogącym mieć niebagatelny wpływ na rozwój turystyki w naszym kraju, było zaklasyfikowanie się Wielkich Jezior Mazurskich i Puszczy Białowieskiej do finału konkursu na Siedem Nowych Cudów Natury w kategorii krajobraz. W pierwszej fazie konkursu Mazury zajęły pierwsze miejsce.
We Wrocławiu otwarty został stylowy 121 pokojowy Hotel Monopol (sieć Likus) i jest to dopiero trzeci – po Hotelu Sofiteli Radisson Blu – pięciogwiazdkowiec w tym mieście.
Łódź natomiast doczekała się pierwszego hotelu czterogwiazdkowego, 278-pokojowego Hotelu Andels, zlokalizowanego na terenie centrum Manufaktura. Warto dodać, że jest to czwarty hotel zarządzany przez Vienne International pod marką Andels, w tym drugi w Polsce (po Krakowie).
Gdańsk wzbogacił się o dwa hotele – pięciogwiazdkowy, 134-pokojowy Hotel Radisson Blu (piąty obiekt tej marki w Polsce) i czterogwiazdkowy hotel Qubus ze 110 pokojami.
W Krakowie otwarto pierwszy Hotel Park Inn w Polsce należący, podobnie jak marka Radisson Blu, do grupy Rezidor. Krakowski Park Inn oferuje 152 pokoje o standardzie 4-gwiazdkowym.
Wszystkie wymienione hotele poza wysokim standardem wyróżniają się bardzo interesująca architekturą i w znakomity sposób podnoszą jakość podaży miejsc noclegowych w głównych miastach Polski. Pod względem nowo oddawanych inwestycji hotelowych w tyle pozostaje Poznań, szczególnie w kontekście rozgrywania meczów EURO 2012 w tym mieście.
Główne zainteresowania i problemy występujące w II kwartale 2009 r. na rynku hotelowym:
- Zainteresowanie hotelami ekonomicznymi wśród inwestorów (niska podaż hoteli jedno i dwugwiazdkowych, relatywnie niskie koszty budowy, wysoki popyt na usługi w/w obiektów)
- Poszukiwanie działek pod budowę hoteli przy lotniskach i dworcach kolejowych
- Zainteresowanie międzynarodowych operatorów hotelowych projektami w największych miastach Polski
- Problemy z finansowaniem inwestycji hotelowych
- Obniżony popyt ze strony klientów z sektora MICE (Meetings, Incentive, Conference, Events – Spotkania, Integracja, Konferencje, Imprezy)
- Ograniczanie wydatków firm na podróże służbowe
Autor: materiały od agencji PR