Zgodnie z Europą
Projekt PROCONSTR to porównanie i doskonalenie na poziomie krajowym i europejskim stanu systemu kształcenia i szkolenia zawodowego oraz uzupełnienie braków wiedzy u absolwentów szkół zawodowych i techników budowlanych oraz u pracowników aktywnych zawodowo chcących kontynuować dalsze kształcenie. W projekcie uczestniczą Polska, Francja, Grecja, Wielka Brytania, Włochy, Portugalia.
PROCONSTR to innowacyjny program szkoleń zawodowych w ośmiu wybranych zawodach budowlanych (betoniarz/zbrojarz, cieśla, murarz, monter sieci elektrycznej, HVAC, monter urządzeń sanitarnych/hydraulik, tynkarz) nawiązujący do europejskich zasad certyfikujących i kwalifikacyjnych – ECVET (Europejski System Edukacyjny w ramach Kształcenia i Doskonalenia Zawodowego), wraz z zestawem materiałów dydaktycznych niezbędnych do wyrównania poziomu pod kątem ogólnoeuropejskiego kształcenia zawodowego.
Koordynatorem projektu jest Polski Związek Pracodawców Budownictwa (partnerzy: PBCP Polska, CREDIJ Francja, Universidad do MINHO Portugalia, Ufficio Scolastico Provinciale di Venezia Włochy, Econometrica Ltd Grecja, CIOB Wielka Brytania).
Główne cele projektu to:
- wzmocnienie transferu wiedzy i innowacyjności na poziomie systemów kształcenia zawodowego
- standaryzacja w uznaniu kwalifikacji i umiejętności pracowników pochodzących ze wszystkich krajów wspólnoty, w celu ich późniejszej weryfikacji przy naborze do różnych zadań
- zintegrowanie krajowych programów szkoleniowych ze wspólnotowym systemem uznawania kwalifikacji zawodowych ECVET
- położenie nacisku na naukę języków obcych pod kątem rynku pracy (praca w wyuczonym zawodzie w kraju i zagranicą) - zdolność komunikacji w języku obcym, szczególnie języku technicznym, sprzyja wymianie doświadczeń zawodowych i wspiera mobilność pracowników na poziomie krajowym i europejskim.
W projekcie zostaną opracowane innowacyjne materiały dydaktyczne dla ośmiu grup zawodowych oraz jeden moduł dla przyszłych trenerów. Będą one przygotowywane w oparciu o zebraną od wszystkich uczestników projektu wiedzę w zakresie istniejących już na rynkach krajowych dostępnych materiałów dydaktycznych, wyselekcjonowanie ich zawartości merytorycznej i wybranie optymalnego wzorca odpowiadającego ogólnoeuropejskim standardom.
Grupą docelową, która zostanie objęta szkoleniem będą absolwenci budowlanych szkół zawodowych i techników oraz aktywni zawodowo pracownicy, którzy dzięki szkoleniom podniosą swoje kwalifikacje zawodowe i uzyskają certyfikat umiejętności zawodowych. Dzięki tym szkoleniom poszerzą oni w znaczny sposób swoją wiedzę zawodową. Charakter szkoleń będzie adresowany także do kobiet, wspierając tym samym wysiłki zmierzające do wyrównywania szans w dostępie do kształcenia zawodowego i równouprawnienia na rynku pracy, w tym wypadku mając na uwadze szczególnie branżę budowlaną. Przeszkoleni zostaną również wykładowcy – nauczyciele zawodu, gdyż posiadana przez nich wiedza odbiega niekiedy od rzeczywistości. Ich również należy zmobilizować do systematycznego uzupełniania posiadanej wiedzy zawodowej, aby w sposób odpowiedni przekazali ją swoim uczniom.
PROCONSTR Doskonalenie szkolenia zawodowego w sektorze budowlanym w celu identyfikacji i uznania kwalifikacji w krajach Unii Europejskiej | |
---|---|
numer referencyjny | 2008-1-PL1-LEO05-02059 |
kraje uczestniczące | Polska, Francja, Grecja, Wielka Brytania, Włochy, Portugalia |
czas trwania projektu | listopad 2008 - październik 2010 |
koordynator projektu | Polski Związek Pracodawców Budownictwa ul. Żurawia 32/34 00-515 Warszawa tel.: (022) 628 60 23 e-mail: [email protected] www.pzpb.internetdsl.pl |
strona internetowa projektu | www.proconstr.eu |
Twórcom projektu zależy, aby końcowy produkt miał długookresowe działanie i był szeroko wykorzystywany w kształceniu zawodowym na całym obszarze Wspólnoty. Użycie jednolitego pakietu szkoleń zawodowych we wszystkich krajach spowoduje zniesienie formalnych i nieformalnych barier w swobodnym przepływie pracowników i zniweluje różnice w poziomie kwalifikacji zawodowych. Ponadto projekt zwiększy liczbę wysoko-wykwalifikowanej siły roboczej. Wyrównanie kwalifikacji pomiędzy wysoko i gorzej rozwiniętymi krajami spowoduje efektywną wymianę doświadczeń, ułatwi zidentyfikowanie problemów u tych ostatnich i wprowadzi właściwe środki zaradcze.
W ramach projektu zostanie wypracowany model szkoleń, który będzie mógł być wdrażany na różnych poziomach narodowych i w różnych jednostkach zainteresowanych danymi szkoleniami.
Wnioski wyciągnięte z przeprowadzonego projektu mogą zostać wykorzystane do stworzenia nowych rozwiązań szkoleniowych, jak też przy reformach szkolnictwa zawodowego na poziomie narodowym. Warto zainteresować się tym projektem...