Samorząd Województwa Mazowieckiego chce wybudować połączenie kolejowe łączące lotnisko Modlin i Płock. Inwestycja miałaby zostać realizowana w latach 2014-2020. Obenie władze województwa, zleciły przygotowanie studium wykonalności dla inwestycji.
Przeczytaj również: Rząd zamieni autostrady na kolej?
W Płocku, 16 listopada odbyła się konferencja prasowa, podczas której dyskutowano na temat możliwości i sposobach realizacji budowy.
- W ostatnich latach wiele mówiło się w Płocku o potrzebie budowy połączenia kolejowego Płock - Modlin. To studium, którego wyniki dzisiaj prezentujemy jest pierwszym, konkretnym krokiem w tym kierunku. Przede wszystkim musieliśmy sprawdzić czy w ogóle istnieje potrzeba budowy takiej linii, czy i jakie są możliwości jej przeprowadzenia, a także jakie będą jej koszty. Podsumowując taka potrzeba i możliwość jest, trzeba się natomiast zastanowić kto tę inwestycję powinien przeprowadzić i w oparciu o jakie środki. - skomentował marszałek Adam Struzik.
Studium wykonalności
Studium wykonalności zostało przeprowadzone przez konsorcjum IDOM, na zlecenie samorządu województwa. Postępowanie objęło analizy środowiskowe, społeczno-gospodarcze, techniczne, ruchowo-przewozowe, finansowo-ekonomiczne oraz prawne. Ponadto, w ramach procesu wykonano prace mające na celu sprawdzenie przebiegu linii kolejowej. W ramach analizy zostały również przeprowadzone konsultacje społeczne w powiecie płońskim, płockim i nowodworskim. Ankietowani pozytywnie ocenili projekt budowy.
Wstępny kosztorys inwestycji opiewa na ponad 1,6 mld złotych netto. Sprawdzenie sposobu finansowania inwestycji wykazało, że budowa powinna uzyskać finansowanie ze środków europejskich. Z postępowania sprawdzającego wynika, że najlepszym sposobem realizacji przedsięwzięcia jest powierzenie go prywatnemu przedsiębiorstwu. W sytuacji, kiedy linia kolejowa będzie budowana przez sektor publiczy, po jej ukończeniu zostanie ona przekazana do zarządzania przez podmiot prywatny.
Studium wykonalności przeprowadzone zostało w dwóch etapach. Pierwszy z nich obejmował analizy korytarzy. W każdym z korytarzy szukano optymalnych rozwiązań przebiegów nowej linii kolejowej, a także sprawdzano ewentualne kolizje z istniejącą infrastrukturą oraz innymi obiektami.
W efekcie wskazane zostały trzy warianty dla przebiegu połączenia kolejowego. Dla wszystkich propozycji zostały wykonane prognozy ruchu oraz niezbędne kosztorysy. Druga z trzech zaproponowanych wersji jest najbardziej korzystna - charakteryzuje się najniższymi kosztami budowy. Co więcej, realizacja tego wariantu wiąże się z najmniejszymi kosztami zewnętrzymi. Linia kolejowa przebiega przez najkrótszą trasę z Płocka do portu lotniczego Modlin. Na planowanej linii mógłby odbywać sią zarówno ruch pasażerski, jak i towarowy.
Linia kolejowa o znaczeniu państwowym?
Kwestią kluczową dla zrealizowania przedsięwzięcia jest uznanie linii kolejowej, jako połączenia o znaczeniu państwowym. Gdyby linia kolejowa Modlin - Płock otrzymała tę rangę, wówczas inwestorem nie byłby samorząd województwa, a Polskie Linie Kolejowe PKP SA. W takim przypadku PKP mogłyby skorzystać z uproszczonego trybu uzyskania lokalizacji i realizacji połączenia kolejowego. Tym samym, PKP miałyby więcej potencjalnych źródeł finansowania inwestycji.