Konstruowanie efektywnej organizacji - outsourcing

2010-06-21 14:32

Outsourcing (skrót od outside-resource-using) to korzystanie z zasobów zewnętrznych) . Czyli "Rób to co robisz najlepiej, a resztę przekaż innym" (Henry Ford, 1923).

Konstruowanie efektywnej organizacji - outsourcing

i

Autor: Archiwum serwisu

Co to jest outsourcing?

  • Podstawowa definicja – outsourcing: Wykorzystanie zewnętrznych dostawców jako źródła gotowych produktów, komponentów lub usług. Czasami nazywane również jako podwykonawstwo (Źródło: Oficjalna terminologia CIMA, 2005)
  • Business Process Outsourcing (BPO): Zawarcie kontraktu z zewnętrznym dostawcą na obsługę całości procesu lub funkcji
  • Outsourcing księgowości: Zlecenie na zewnątrz jednego lub więcej zadań księgowych lub procesów (Źródło: Krell, E. ,2007,. Outsourcing the finance and accounting functions. Management Accounting Guideline, CIMA, AICPA and CMA Canada)
  • "Rób to co robisz najlepiej, a resztę przekaż innym" ("do what you do the best, outsource the rest")
    "Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż konkurenci, nie ma sensu, żebyśmy to robili i powinniśmy zatrudnić do wykonania tej pracy kogoś, kto zrobi to lepiej niż my" (Henry Ford, 1923)

Oczekiwania od outsourcingu

  • Redukcja kosztów (RK)
    Outsourcer wykorzystując ekonomię skali i posiadając know-how, może realizować zadania taniej i efektywniej. Firmy mogą zredukować kapitał obrotowy, podnieść efektywność podatkową, uniknąć części wydatków kapitałowych.
  • Dostęp do wiedzy eksperckiej dostawcy usług (WE)
    Możliwość czerpania korzyści z wiedzy ekspertów (bez inwestowania) i najlepszych praktyk. Dostawca o szerokim zakresie usług może ponadto zagwarantować kompleksową obsługę – rozwiązywanie złożonych problemów.
  • Szansa na przeprowadzenie radykalnej transformacji (RF)
    Outsourcing daje szansę na przeprowadzenie szerokich zmian w przedsiębiorstwie. Poprzez wydzielenie obsługi księgowej można dokonać nie tylko transformacji księgowości, ale zmienić styl zarządzania całą firmą, w kierunku zwiększania wartości firmy.
  • Uwolnienie potencjału zasobów
    Dlatego że procesy wspierające działalność są przeniesione do outsourcera firmy mogą uwolnić zasoby i skupić się na zadaniach strategicznych – źródło budowania przewagi konkurencyjnej. Zespół księgowy może zmienić swój profil działania i skoncentrować się na wsparciu procesu podejmowania decyzji w całej firmie. Dyrektor finansowy może skupić się na działaniach podnoszących wartość firmy.

Rola dyrektora finansowego

Dziś dyrektor finansowy jest niezbędny w każdym przedsiębiorstwie. Kiedyś stanowisko to było kojarzone jedynie z wykonywaniem czynności księgowych oraz podatkowych. Obecnie dyrektor finansowy jest obok dyrektora zarządzającego i zyrektora handlowego lub produkcyjnego jedną z najważniejszych osób w przedsiębiorstwie. Jego rola w ciągu ostatnich kilku lat uległa wyraźnej ewolucji: od osoby odpowiedzialnej za doradztwo i dostarczanie informacji do współdecydenta w podejmowaniu strategicznych decyzji w firmie. Obecnie w największych firmach dyrektor finansowy jest współodpowiedzialny za procesy strategicznego planowania i zarządzania oraz za procesy przejęć i fuzji.

Na co dyrektorzy finansowi
średnich firm poświęcają swój czas
 Na co dyrektorzy finansowi
średnich firm chcieliby poświęcać swój czas
22% Kluczowe zadania strategiczne 32%
27% Sprawowanie kontroli i zarządzanie ryzykiem 24%
26% Zarządzanie ksiegowością i finansami 23%
25% Procesowanie transakcji 21%
Źródło: Michael F. Corbett & Associates, LTD.; Geller & company

Zaangażowanie dyrektorów finansowych w kluczowe zadania strategiczne

kierować uczestniczyć
33% zarządzanie biznesem i IT 43%
40% zarządzanie fuzjami i przejęciami 36%
29% zwiększanie wartości dla właścicieli 55%
60% redefiniowanie struktury operacji finansowych 26%
52% zarządzanie kapitałem 36%
33% redefiniowanie procesów w firmie 55%
29% rozwój strategii biznesowej 60%
21% zarządzanie wzrostem przychodów 72%
Źródło: Michael F. Corbett & Associates, LTD.; Geller & company

Przykłady wykorzystania outsourcingu

  • Fakty:
    1. Około 20 kawiarni
    2. Skala biznesu: kilka milionów
    Dlaczego outsourcing:
    1. Redukcja kosztów (szacunkowo około 30%)
    2. Uzupełnienie wiedzy eksperckiej z zakresu księgowości
    3. Uwolnienie czasu na zwiększanie wartości firmy
  • Fakty:
    1. Skala biznesu: kilkadziesiąt milionów
    Dlaczego outsourcing:
    1. Uzupełnienie wiedzy eksperckiej z zakresu księgowości
    2. Uzupełnienie wiedzy eksperckiej z raportowania zarządczego i optymalizacji procesów biznesowych
    3. Uwolnienie czasu na zwiększanie wartości firmy
    Wartość dodana MDDP:
    1. Wprowadzenie kontrolingu
    2. Zaprojektowanie modelu liczenia i raportowania rentowności na grupy produktów
    3. Optymalizacja systemu alokacji kosztów (pośrednich i bezpośrednich) do wyrobów
    4. Reorganizacja magazynu surowców
    5. Ewidencja gratisów, kontrola wewnętrzna w obszarze sprzedaży
    6. Szereg rekomendacji zmian do systemu ERP
  • Fakty:
    1. Skala inwestycji: kilkaset milionów
    Dlaczego outsourcing:
    1. Konieczność spełnienia wymagań ustawowych – brak czasu na budowanie własnych zasobów budowanie własnych zasobów
    2. Uzupełnienie wiedzy eksperckiej z zakresu księgowości, podatków i konsultingu
    3. Uwolnienie czasu na rozwijanie firmy i koncentracji na osiągnięciu celu strategicznego firmy
    Wartość dodana MDDP:
    1. Zaprojektowanie księgowości (plan kont, polityka, obieg dokumentów
  • Fakty:
    1. Skala biznesu: kilkaset milionów
    Dlaczego outsourcing:
    1. Konieczność zapewnienia jakości rozliczeń podatkowych – pozyskanie wiedzy eksperckiej wiedzy eksperckiej

Podejście do wdrożenia outsourcingu

Kompleksowość biznesu i skala operacji decyduje o podejściu od prostego przejęcia poprzez szczegółowe planowanie i wykonanie. Co należy zrobić w pełnym podejściu:

  • Policzyć koszty i zaprojektować model działania
  • Zbudować porozumienie w firmie
  • Wybrać odpowiedniego dostawcę usług
  • Wynegocjować kontrakt – SLA (zakres, zadania i odpowiedzialności, mierniki poziomu usług)
  • Zaplanować i przeprowadzić zmiany bez zakłóceń dla organizacji
  • Monitorować poziom usług

Podejście do wdrożenia outsourcingu - obszary do wydzielenia

obszar usługiklient outsourcer
Uzgadnianie kont księgowych (kontrola i PK)    
Uzgadnianie kont księgowych (weryfikacja faktur) x
Wyjaśnianie niezgodności księgowych x
Skanowanie i archiwizacja dokumentów x
Wypłata wynagrodzeń (przygotowanie przelewów) x
Wypłata składek i zaliczek (realizacja przelewów)    
Wypłata składek i zaliczek (przygotowanie przelewów) x
Rozliczanie czasu pracy – harmonogram    
Rozliczanie czasu pracy – weryfikacja harmonogramu x
Rozliczanie czasu pracy – ewidencja x
Zajęcia komornicze x
Kontrola współpracy z Outsourcerem    
Wskaźniki KPI outsourcera x

Pamiętaj: Jeśli outsourcer może realizować te same zadania za niższą cenę lub jakościowo lepiej za taką samą, to te zadania są kandydatami do outsourcingu.