Konstruowanie efektywnej organizacji - outsourcing

2010-06-21 14:32
Konstruowanie efektywnej organizacji - outsourcing
Autor: MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy

Outsourcing (skrót od outside-resource-using) to korzystanie z zasobów zewnętrznych) . Czyli "Rób to co robisz najlepiej, a resztę przekaż innym" (Henry Ford, 1923).

Co to jest outsourcing?

  • Podstawowa definicja – outsourcing: Wykorzystanie zewnętrznych dostawców jako źródła gotowych produktów, komponentów lub usług. Czasami nazywane również jako podwykonawstwo (Źródło: Oficjalna terminologia CIMA, 2005)
  • Business Process Outsourcing (BPO): Zawarcie kontraktu z zewnętrznym dostawcą na obsługę całości procesu lub funkcji
  • Outsourcing księgowości: Zlecenie na zewnątrz jednego lub więcej zadań księgowych lub procesów (Źródło: Krell, E. ,2007,. Outsourcing the finance and accounting functions. Management Accounting Guideline, CIMA, AICPA and CMA Canada)
  • "Rób to co robisz najlepiej, a resztę przekaż innym" ("do what you do the best, outsource the rest")
    "Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż konkurenci, nie ma sensu, żebyśmy to robili i powinniśmy zatrudnić do wykonania tej pracy kogoś, kto zrobi to lepiej niż my" (Henry Ford, 1923)

Oczekiwania od outsourcingu

  • Redukcja kosztów (RK)
    Outsourcer wykorzystując ekonomię skali i posiadając know-how, może realizować zadania taniej i efektywniej. Firmy mogą zredukować kapitał obrotowy, podnieść efektywność podatkową, uniknąć części wydatków kapitałowych.
  • Dostęp do wiedzy eksperckiej dostawcy usług (WE)
    Możliwość czerpania korzyści z wiedzy ekspertów (bez inwestowania) i najlepszych praktyk. Dostawca o szerokim zakresie usług może ponadto zagwarantować kompleksową obsługę – rozwiązywanie złożonych problemów.
  • Szansa na przeprowadzenie radykalnej transformacji (RF)
    Outsourcing daje szansę na przeprowadzenie szerokich zmian w przedsiębiorstwie. Poprzez wydzielenie obsługi księgowej można dokonać nie tylko transformacji księgowości, ale zmienić styl zarządzania całą firmą, w kierunku zwiększania wartości firmy.
  • Uwolnienie potencjału zasobów
    Dlatego że procesy wspierające działalność są przeniesione do outsourcera firmy mogą uwolnić zasoby i skupić się na zadaniach strategicznych – źródło budowania przewagi konkurencyjnej. Zespół księgowy może zmienić swój profil działania i skoncentrować się na wsparciu procesu podejmowania decyzji w całej firmie. Dyrektor finansowy może skupić się na działaniach podnoszących wartość firmy.

Rola dyrektora finansowego

Dziś dyrektor finansowy jest niezbędny w każdym przedsiębiorstwie. Kiedyś stanowisko to było kojarzone jedynie z wykonywaniem czynności księgowych oraz podatkowych. Obecnie dyrektor finansowy jest obok dyrektora zarządzającego i zyrektora handlowego lub produkcyjnego jedną z najważniejszych osób w przedsiębiorstwie. Jego rola w ciągu ostatnich kilku lat uległa wyraźnej ewolucji: od osoby odpowiedzialnej za doradztwo i dostarczanie informacji do współdecydenta w podejmowaniu strategicznych decyzji w firmie. Obecnie w największych firmach dyrektor finansowy jest współodpowiedzialny za procesy strategicznego planowania i zarządzania oraz za procesy przejęć i fuzji.

Na co dyrektorzy finansowi
średnich firm poświęcają swój czas
 Na co dyrektorzy finansowi
średnich firm chcieliby poświęcać swój czas
22% Kluczowe zadania strategiczne 32%
27% Sprawowanie kontroli i zarządzanie ryzykiem 24%
26% Zarządzanie ksiegowością i finansami 23%
25% Procesowanie transakcji 21%
Źródło: Michael F. Corbett & Associates, LTD.; Geller & company

Zaangażowanie dyrektorów finansowych w kluczowe zadania strategiczne

kierować uczestniczyć
33% zarządzanie biznesem i IT 43%
40% zarządzanie fuzjami i przejęciami 36%
29% zwiększanie wartości dla właścicieli 55%
60% redefiniowanie struktury operacji finansowych 26%
52% zarządzanie kapitałem 36%
33% redefiniowanie procesów w firmie 55%
29% rozwój strategii biznesowej 60%
21% zarządzanie wzrostem przychodów 72%
Źródło: Michael F. Corbett & Associates, LTD.; Geller & company

Przykłady wykorzystania outsourcingu

  • Fakty:
    1. Około 20 kawiarni
    2. Skala biznesu: kilka milionów
    Dlaczego outsourcing:
    1. Redukcja kosztów (szacunkowo około 30%)
    2. Uzupełnienie wiedzy eksperckiej z zakresu księgowości
    3. Uwolnienie czasu na zwiększanie wartości firmy
  • Fakty:
    1. Skala biznesu: kilkadziesiąt milionów
    Dlaczego outsourcing:
    1. Uzupełnienie wiedzy eksperckiej z zakresu księgowości
    2. Uzupełnienie wiedzy eksperckiej z raportowania zarządczego i optymalizacji procesów biznesowych
    3. Uwolnienie czasu na zwiększanie wartości firmy
    Wartość dodana MDDP:
    1. Wprowadzenie kontrolingu
    2. Zaprojektowanie modelu liczenia i raportowania rentowności na grupy produktów
    3. Optymalizacja systemu alokacji kosztów (pośrednich i bezpośrednich) do wyrobów
    4. Reorganizacja magazynu surowców
    5. Ewidencja gratisów, kontrola wewnętrzna w obszarze sprzedaży
    6. Szereg rekomendacji zmian do systemu ERP
  • Fakty:
    1. Skala inwestycji: kilkaset milionów
    Dlaczego outsourcing:
    1. Konieczność spełnienia wymagań ustawowych – brak czasu na budowanie własnych zasobów budowanie własnych zasobów
    2. Uzupełnienie wiedzy eksperckiej z zakresu księgowości, podatków i konsultingu
    3. Uwolnienie czasu na rozwijanie firmy i koncentracji na osiągnięciu celu strategicznego firmy
    Wartość dodana MDDP:
    1. Zaprojektowanie księgowości (plan kont, polityka, obieg dokumentów
  • Fakty:
    1. Skala biznesu: kilkaset milionów
    Dlaczego outsourcing:
    1. Konieczność zapewnienia jakości rozliczeń podatkowych – pozyskanie wiedzy eksperckiej wiedzy eksperckiej

Podejście do wdrożenia outsourcingu

Kompleksowość biznesu i skala operacji decyduje o podejściu od prostego przejęcia poprzez szczegółowe planowanie i wykonanie. Co należy zrobić w pełnym podejściu:

  • Policzyć koszty i zaprojektować model działania
  • Zbudować porozumienie w firmie
  • Wybrać odpowiedniego dostawcę usług
  • Wynegocjować kontrakt – SLA (zakres, zadania i odpowiedzialności, mierniki poziomu usług)
  • Zaplanować i przeprowadzić zmiany bez zakłóceń dla organizacji
  • Monitorować poziom usług

Podejście do wdrożenia outsourcingu - obszary do wydzielenia

obszar usługiklient outsourcer
Uzgadnianie kont księgowych (kontrola i PK)    
Uzgadnianie kont księgowych (weryfikacja faktur) x
Wyjaśnianie niezgodności księgowych x
Skanowanie i archiwizacja dokumentów x
Wypłata wynagrodzeń (przygotowanie przelewów) x
Wypłata składek i zaliczek (realizacja przelewów)    
Wypłata składek i zaliczek (przygotowanie przelewów) x
Rozliczanie czasu pracy – harmonogram    
Rozliczanie czasu pracy – weryfikacja harmonogramu x
Rozliczanie czasu pracy – ewidencja x
Zajęcia komornicze x
Kontrola współpracy z Outsourcerem    
Wskaźniki KPI outsourcera x

Pamiętaj: Jeśli outsourcer może realizować te same zadania za niższą cenę lub jakościowo lepiej za taką samą, to te zadania są kandydatami do outsourcingu.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany