Gliwice: autostrada A1 połączy się z A4. Otwarcie wiaduktu

2011-09-22 14:56
Wiadukt (WA 458) w Gliwicach
Autor: Mosty Gdańsk Wiadukt w budowie

Jeden z trzech centralnych wiaduktów, na węźle Stryków niebawem zostanie otwarty. Jest to drugie największe w kraju przecięcie autostrad. Projekt technologiczny i wykonawczy zrealizowała spółka Mosty Gdańsk.

Już 1 października 2011 r. zostanie otwarty strategiczny dla polskich autostrad wiadukt w Gliwicach. Obiekt pozytywnie przeszedł próby obciążeniowe. Obecnie trwają ostatnie prace wykończeniowe. Wiadukt (WA 458) w Gliwicach zlokalizowany jest w ciągu drogi krajowej nr 44, na odcinku Sośnica-Maciejów i łączy największe skrzyżowanie autostrady A1 i autostrady A4. Maksymalna rozpiętość przęsła wynosi 48 metrów, cały wiadukt ma 1663 metrów długości.
Gliwicki odcinek A1 jest elementem zamykającym autostradową obwodnicę miasta.

Jak budowano wiadukt łączący A1 i A4?

Wiadukt został wykonany metodą nasuwania podłużnego. W tym celu, obiekt został podzielony na cztery części - dwa przęsła o długości około 360 i 460 nasuwano od przyczółków. Kolejne dwa przęsła środkowe nasuwano w całości z jednego stanowiska, przy użyciu zwornika. Rozwiązanie to zaoszczędziło nakłady na budowę następnego stanowiska. Środkowe estakady wiaduktu nasuwano (po przez przyłożenie siły trakcyjnej - ponad 20 tys. kN (około 2 tys. ton).
Masa przemieszczanej konstrukcji również była zaskakująca/rekordowa i wynosiła ponad 36 tys. ton. Metoda ta wymagała od projektantów niezwykłej precyzji i doświadczenia w kształtowaniu konstrukcji potrzebnych do przeniesienia tak ogromnych obciążeń.
Warto zaznaczyć, że wiadukt, mimo dużych rozpiętości przęseł, nasuwano bez użycia podpór pośrednich. Wymagało to modyfikacji dotychczas stosowanych rozwiązań połączenia dziobu montażowego z konstrukcją pomostu, co umożliwiło, przeniesienie znacznie większych sił.
Dodatkową trudnością i wyzwaniem dla projektantów było usytuowanie podpór mostu w dużym skosie do osi obiektu oraz bardzo skomplikowana geometria obiektu.

Mosty Gdańsk - wykonawca o inwestycji

Inwestycja w Gliwicach była rekordowa pod wieloma względami. Wiadukt był jak dotąd najdłuższym w historii kraju odcinkiem nasuwnym po łuku. Proces nasuwania przebiegał prawidłowo, zarówno pod wzgledem technicznym jak i harmonogranowym.
Generalny wykonawca Mosty Gdańsk, zadbał o detale techniczne i wykonawcze, o czym świadczy m.in. podział na segmenty estakady WA-458, dzięki czemu  powtarzalność zbrojenia i deskowań została zachowana. Zbrojenie zostało w większości prefabrykowane, co przyśpieszyło tempo robót. Układ sprężenia umożliwił bezkolizyjną pracę ekip sprężalniczych i zbrojarsko-betoniarskich.
Ponadto, układ ten wyeliminował dodatkowe sprężanie, po porcesie nasuwania.
Po zakończeniu nasuwania od razu wykonano wymianę łożysk i montaż dylatacji.
Słuszność zastosowanego rozwiązania projektowego potwierdził efekt końcowy - średnie tempo wykonywania ustroju nośnego wyniosło ponad 55 metrów tygodniowo.

Wiadukt dla GDDKiA o/Katowice zbudowała firma Doprastav według projektu wykonawczego oraz technologicznego Mostów Gdańsk, a wykonawcą prac specjalistycznych tj. sprężania, nasuwania, montażu łożysk i dylatacji na obiekcie WA-458 jest firma Freyssinet Polska.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany