Deweloperzy mieszkaniowi w opałach

2009-05-18 11:22
Konferencja Deweloperzy mieszkaniowi w opałach zorganizowana przez PropertyProfessionals
Autor: PropertyProfessionals

W Hotelu Marriott, 7 maja 2009 r odbyła się konferencja "Deweloperzy mieszkaniowi w opałach" zorganizowana przez PropertyProfessionals.

Głównym pytaniem, na które starali się odpowiedzieć jej uczestnicy było: jak wyjść obronną ręką z kryzysu w branży deweloperstwa mieszkaniowego?
Konferencja miała umożliwić uczestnikom - przede wszystkim deweloperom mieszkaniowym, pośrednikom w obrocie nieruchomościami, pośrednikom finansowym oraz inwestorom działających na tym rynku - nawiązanie kontaktów niezbędnych do osiągnięcia sukcesu na obecnym rynku mieszkaniowym. W spotkaniu wzięło udział ponad 20 prelegentów reprezentujących czołowe instytucje aktywne na polskim oraz europejskim rynku mieszkaniowym oraz ponad 120 uczestników - przedstawicieli firm inwestujących w branżę mieszkaniową i finansujących jej działalność oraz eksperci z zakresu prawa, finansów, restrukturyzacji. 

Eksperci i prawnicy radzili firmom, jak przetrwać kryzys.
Dominik Stojek z Deloitte podsunął deweloperom rozwiązania, dzięki którym mogą obniżyć cenę, nie obniżając swojej marży.
Bartosz Marcinkowski z Domański Zakrzewski Palinka zaprezentował instrumenty z obszaru M&A jako szansę nie tyle na przetrwanie, ile na rozwój firmy, nawet pomimo trudności dotykających cała branżę. Dowodził, iż przede wszystkim restrukturyzacja może być sposobem na skuteczną obronę przed ewentualnymi trudnościami gospodarczymi.

Marcin Juszczyk z Capital Park omówił inwestycje, na jakich koncentruje się jego firma w obecnych czasach, przedstawił możliwości finansowania przez Capital Park działalności deweloperów – equity partner oraz realizacji transakcji sale & leaseback.

Krzysztof Kacprzak z Bank DnB NORD Polska SA uważa, że ważne jest zarówno właściwe i staranne przygotowanie wniosku o kredyt inwestycyjny, punktu widzenia podmiotu i kredytu korporacyjnego, jak i dbałość o przygotowanie kompletu dokumentów dla klientów detalicznych oraz współpraca z przedstawicielami banków kredytujących tych klientów (co owocować może wynegocjowaniem korzystniejszej oferty i/lub opracowaniem uproszczonej ścieżki analizy kredytowej klientów detalicznych), co prowadzić będzie do szybszego dostępu do finansowania inwestycji.

Leszek Rewers z Motei & Associates, Dubai wyjaśnił, że odczuwając skutki światowego kryzysu Bliski Wschód porządkuje swoje ustawodawstwo chroniąc inwestorów przed ewentualnym bankructwem niektórych firm deweloperskich, które zbyt agresywnie działały w latach prosperity. Firmy co raz częściej sięgają po finansowanie poprzez instrumenty dostępne w ramach finansów islamskich. Wzrasta znaczenie Kataru, Bahrajnu oraz Arabii Saudyjskiej jako providerów kapitału, a sam Dubaj z wielkim placem budowy może liczyć na pomoc stolicy Abu Dhabi. Fundusze private equity oraz bankowość islamska przeżywają swój rozkwit finansując duże projekty infrastrukturalne oraz firmy działające w sektorze SME. Światowy kryzys gospodarczy w dłuższej perspektywie przyczyni się do bardziej zrównoważonego rozwoju gospodarczego Dubaju oraz regionu Bliskiego Wchodu i Afryki (MENA), który do 2050 roku ma prześcignąć USA pod względem wartości PKB.

Agnieszka Jagiełka z DBM Polska przedstawiła sposoby komunikacji i zarządzanie pracownikami: „Jak minimalizować negatywne skutki restrukturyzacji? Zmiana jako czas szczególnie ważny dla świadomego budowania wizerunku firmy wśród tych, którzy odchodzą i zostają”. Outplacement jest narzędziem PR, sposobem na utrzymanie dobrych relacji i opinii na rynku a przede wszystkim narzędziem do budowania ładu w organizacji po zmianie, wśród tych którzy zostają. Wykazywała jak sprawnie zarządzić tym procesem, gdzie są krytyczne punkty w procesie komunikacji z pracownikami.

Katarzyna Uszok z Pracowni Architektonicznej Katarzyna Uszok postawiła tezę: mieszkanie pokazowe pozytywnie różnicuje deweloperów i pomaga im sprzedawać lokale. Uzasadniała, że jest to przedsięwzięcie projektowe, które ma na celu popularyzację osiedla, jak również pokazanie możliwości aranżacyjnych mieszkań w ramach inwestycji. Standard wykończeń w mieszkaniu pokazowym musi być adekwatny do całego założenia. Niektórzy deweloperzy decydują się wręcz na kilka mieszkań pokazowych, każde w innym standardzie, by przekonać klienta, że znajdzie coś odpowiedniego do swoich możliwości. Korzystając z partnerów dostarczających materiały wykończeniowe i meble w ramach działań promocyjnych, deweloper nie ponosi prawie żadnych kosztów wykonania takiego mieszkania, zaś zyskuje narzędzie marketingowe, pozwalające rozszerzyć paletę działań reklamowych.

Na zakończenie Szymon Jungiewicz z Emmerson przedstawił mapę cen transakcyjnych mieszkań własnościowych w Warszawie.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej