Budowa największego w Polsce Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego - zakończona

2007-10-18 12:13
Głębokowodny Terminal Kontenerowy
Autor: Hochtief Polska Pierwszy terminal w basenie Morza Bałtyckiego zdolny do obsługi statków klasy Post-Panamax już czynny.

Po 24 miesiącach prac Hochtief Construction AG Infrastructure Polska Sp.j. zakończył budowę Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w Porcie Północnym Gdańsk. Należący do DCT Gdańsk S.A. obiekt, otwarty 3 października 2007, jest pierwszym terminalem w basenie Morza Bałtyckiego zdolnym do obsługi statków klasy post-Panamax zarówno ze względu na głębokość podejść i stanowisk postojowych jak również z uwagi na infrastrukturę i wyposażenie nabrzeża.

Największy w Polsce głębokowodny terminal kontenerowy umożliwia obsługę statków Post-Panamax z głębokością zanurzenia do 16,5 m. Wolny od zalodzenia terminal będzie służył nie tylko polskiemu rynkowi - dzięki możliwości obsługi dwóch statków równocześnie będzie również funkcjonował jako hub do przeładunku kontenerów adresowanych do portów w całym basenie Morza Bałtyckiego.

Terminal powstał na sztucznie usypanym pirsie o dł. 800 m i szerokości 315 m, na którym wybudowano 2 stanowiska do przeładunku kontenerów:

  • Pierwszy odcinek nabrzeża: dł. 385 m, głębokość: 16,5 m;
  • Drugi odcinek: dł. 265 m, głębokość 13,5 m - dodatkowo zakończony rampą do obsługi statków Ro-Ro.

W ramach realizacji projektu wykonano: pełną infrastrukturę z drogą dojazdową i bocznicą kolejową o długości ponad 2 km każda, budynek administracyjny o pow. użytkowej ok. 3 000 m2, halę stalową Cargo Freight Station o powierzchni 7 500 m2oraz warsztaty o pow. użytkowej ok. 1 300 m2.

Kamienie milowe realizacji
Prace przy realizacji terminalu rozpoczęły się w październiku 2005 r., w decydującą fazę wkroczyły w styczniu 2007 r., kiedy zainstalowano główny sprzęt przeładunkowy - pierwszą z trzech suwnic typu STS i dwie z pięciu suwnic typu RTG. Postęp robót pozwolił na przyjęcie 25 stycznia 2007 r. statku Traveller, który przybijając do nabrzeża budowanego terminalu przywiózł elementy suwnic nabrzeżowych STS. Po kolejnych czterech miesiącach robót, 30 maja 2007 r. terminal był gotowy do przyjęcia pierwszego pociągu z 50 kontenerami Hapag-Lloyd, który dotarł do terminalu za pośrednictwem PCC Rail SA, jednego z największych w Polsce prywatnych operatorów logistycznych. Kontenery te zostały następnie załadowane na statek Götaland, który jako pierwszy kontenerowiec zacumował w porcie 1 czerwca.

Technologie wykonawcze
Realizacja prac budowlanych na kilku etapach wymagała zastosowania specjalnych metod i sprzętu. Przy budowie terminalu zastosowano po raz pierwszy w Polsce jedne z największych profili stalowych ze stali o podwyższonej odporności na korozję. Specjalnie do realizacji prac związanych z pogrążaniem i kotwieniem ścianki szczelnej sprowadzono do Polski wielofunkcyjną platformę podnoszoną Odin. Platforma okazała się niezastąpiona podczas realizacji robót. Bez względu na pogodę i stan morza pozwoliła z niezwykłą precyzją i niespotykaną szybkością wykonać przez trzy miesiące ścianę nabrzeża o długości prawie 800 m. Platformę Odin stosowano również przy budowie najdłuższego na świecie nabrzeża podczas projektu rozbudowy portu w Bremerhaven.

Logistyczne rozwiązania
Prace składające się na realizację terminalu były prowadzone na placu budowy o powierzchni 44 ha. W czasie budowy terminalu przemieszczono ponad 5 mln m3 ziemi (można by usypać wał z Gdańska do Krakowa o grubości 1m i szerokości 10 m). Do przewozu ok. 7 mln m3 ziemi trzeba by użyć 20 ciężarówek, które musiałyby wykonać 12 500 kursów. Przy budowie terminalu nie korzystano jednak z ciężarówek. Zastąpiono je pogłębiarką Geopotes 15, która w jednym kursie przyjmowała tyle ładunku, ile może zabrać 350 ciężarówek. Pogłębiarka wykonywała dziennie nawet do 6 kursów.

Międzynarodowy zespół wykonawczy
Projekt budowy Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w Porcie Północnym Gdańsk opracowało konsorcjum biur projektowych BPBM Projmors z Gdańska i Hochtief Construction AG.
Prace budowlane wykonało na zlecenie DCT Gdańsk S.A. konsorcjum Hochtief Construction AG Infrastructure Polska Sp.j., którego partnerami są HOCHTIEF Construction AG Civil Engineering and Marine Works (uznane na świecie centrum kompetencji w zakresie budownictwa morskiego) oraz HOCHTIEF Polska.
Realizacja terminalu wymaga współpracy wielu doświadczonych partnerów, wśród których znalazły się największe polskie firmy z branży hydrotechnicznej, firmy holenderskie i niemieckie dysponujące specjalistycznym sprzętem i niezbędnym doświadczeniem,jak również lokalni podwykonawcy i dostawcy. W okresie największego natężenia prac przy budowie było zatrudnionych ponad 400 osób.

Dane techniczne

Roboty pogłębiarskie:
- Czerpanie piasku: 3 750 000 m3
- Czerpanie namułów: 2 900 000 m3
- Osuszanie gruntów: 300 000 m3
- Zabezpieczenie przed erozją: 500 m
Roboty betonowe:
- Beton: 110 000 m3
- Stal: ok. 12 000 t
Palowanie:
- Ścianki szczelne: 11 500
- Pale wykonywane w gruncie: 18 500

Ilość gruntu przeniesiona w trakcie prac z dna morskiego: 6,7 mln m3
Torowisko: 2 000 m
Droga dojazdowa: 2 250 m

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej