Przybywa powierzchni handlowej. Rozbudowują się centra handlowe

2015-04-09 14:28
Rotunda, centrum handlowe Posnania
Autor: Apsys Polska Rotunda, wnętrze centrum handlowego Posnania

Wydawałoby się, że w Polsce nastąpiło nasycenie dużymi powierzchniami w największych aglomeracjach. W ostatnich latach powstawały bowiem przede wszystkich centra i galerie handlowe w mniejszych miastach. Zaobserwowano jednak inną tendencję – rozbudowy już istniejących obiektów.

Jak wyliczyli eksperci z firmy doradczej JLL, w I kwartale 2015 przybyło 94 000 m2 powierzchni w centrach handlowych, przede wszystkim w wyniku rozbudowy już istniejących obiektów. To daje bilans podaży nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce rzędu 12 470 000 m2, przy czym na centra handlowe przypada 8 890 000 m2,  parki i wielkopowierzchniowe magazyny handlowe  3390 000 m2 oraz centra wyprzedażowe 190 000 m2.
W pierwszych trzech miesiącach tego roku ukończono kilka projektów. Są to m.in. Tarasy Zamkowe w Lublinie (38 000 m2 – to nowy obiekt), CH Ogrody w Elblągu (rozbudowane o 22 000 m2), Magnolia Park we Wrocławiu (rozbudowa o 17 000 m2, tym samym dołączyła do grupy obiektów powyżej 100 000 m2), Atrium Copernicus w Toruniu (teraz jest większy o 15 000 m2 i teraz największe centrum w Toruniu) oraz Rondo w Bydgoszczy (rozbudowane o 2000 m2). Trzeba też wspomnieć o dwóch parkach handlowych – Galeria Głowno i Era Park Wieluń, oba o powierzchni 6000 m2.

Tarasy Zamkowe
Autor: Immofinanz Group Tarasy Zamkowe w Lublinie

Z nasyceniem powierzchnią w centrach handlowych na poziomie 230 m2/1000 mieszkańców, Polska pozostaje powyżej średniej europejskiej (198 m2), ale poniżej średniej dla Europy Zachodniej (260 m2).
Jak oceniają eksperci JLL, rozrastanie się galerii handlowych spowodowane jest ekspansją rynkową niektórych marek. Do rodzimych należą np. grupa LPP czy CCC, które kontynuują swoją ekspansję w całym kraju. Najpopularniejsze marki zagraniczne (np. H&M) są ostrożne w wyborze nowych lokalizacji, najczęściej są skłonne rozwijać  sieć sprzedaży w coraz mniejszych miastach. Taki model rozwoju stanowi alternatywę dla strategii polegającej na dogęszczaniu sieci w już „obstawionych”.

Wzrost konkurencji na rynku nieruchomości handlowych wpływa również na strategie właścicieli i zarządców.
- Zarządzający obiektami handlowymi szukają nowych pomysłów, by zabezpieczyć swoje obiekty przed rosnącą konkurencją. Wśród nich są także projekty niehandlowe, takie jak przestrzeń do tzw. co-workingu, biblioteki publiczne, domy kultury, galerie sztuki, teatry, punkty odbioru zamówień internetowych czy strefy relaksu. Co ważne, niektóre z powyższych funkcji, oprócz zagospodarowania jeszcze wolnych powierzchni, zwiększają ofertę centrum, a więc i jego atrakcyjność – komentuje Justyna Williams, dyrektor ds. zarządzania nieruchomościami handlowymi w Polsce w firmie JLL.
Sytuacja na rynku nieruchomości handlowych opiera się na zdrowej konkurencji, co również wpływa na stabilny poziom czynszów. Nie dotyczy to jednak Warszawy, gdzie wzrosły czynsze w najlepiej funkcjonujących obiektach (nawet do 110 euro/m2).

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany