Polska głównym obszarem ekspansji międzynarodowych sieci handlowych
Badania dotyczące rynku powierzchni handlowych przedstawiono na seminarium eksperckim w Warszawie organizowanym przez firmę CB Richard Ellis. Polska była jedynym krajem w Europie, który uchronił się przed skutkami recesji w 2010 i pozostał obszarem bardzo atrakcyjnym dla międzynarodowych sieci handlowych – podaje najnowszy raport CBRE pt. How Global is the Business of Retail (Globalne aspekty rynku powierzchni handlowych).
Już po raz czwarty firma CBRE przeprowadziła coroczne badanie aktywności sieci handlowych na całym świecie. By przyjrzeć się globalnym planom ekspansji, firma zbadała w tym roku plany 323 sieci handlowych w 73 krajach. Z raportu wynika, że chociaż w roku 2010 zostały zauważone znamiona przezwyciężania kryzysu, dla wielu operatorów handlowych nadal były to trudne czasy, ze względu na ograniczony wzrost wydatków konsumenckich oraz niewiele nowych centrów handlowych, które pojawiły się na rynku. Pomimo trudnych warunków rynkowych globalne sieci handlowe rozszerzyły swoją działalność w wielu obszarach na rynkach międzynarodowych. Polska odnotowała wzrost aktywności sieci handlowych na poziomie 1.5%. Obecnie na polskim rynku działa 32% wszystkich ankietowanych najważniejszych międzynarodowych sieci handlowych. Można oczekiwać, że wraz ze wzrostem PKB (przewidywany wzrost na poziomie 4%), Polska nadal będzie jednym z głównych kierunków ekspansji w Europie Środkowo-Wschodniej. Największym zainteresowaniem cieszyła się Warszawa, jednak ograniczona podaż nowoczesnej powierzchni handlowej wpłynęła znacząco na ograniczenie ekspansji nowych marek. Zyskał na tym Kraków, gdzie w zeszłym roku otworzono 8 sklepów nowych sieci handlowych, co dało mu 3 miejsce w rankingu ‘Top 10 of New entrants by city’ (10 miast o największej ilości nowych marek na rynku).
-Polska jest naturalnym celem ekspansji międzynarodowych sieci handlowych, czego dowodem były otwarcia sklepów nowych sieci w 2010 roku. Magnesem był przede wszystkim relatywnie wysoki poziom wydatków per capita, w porównaniu z innymi krajami naszego regionu. W bieżącym roku największym problemem nowych graczy na rynku będzie dostępność powierzchni handlowej wysokiej jakości. W związku z rosnącym popytem, wielu deweloperów planuje remonty, przebudowy i rozbudowy istniejących obiektów, aby przystosować je do rosnących wymagań sieci handlowych.- komentuje Magdalena Frączak -dyrektor działu powierzchni hadlowych w CB Richard Ellis.
Zobacz także: CB Richard Ellis wiodącym agentem Arkońska Business Park w Gdańsku
Według wydanego raportu wielka Brytania nadal wybija sie przed szereg, pod względem ilości marek obecnych na rynkuponad 58% ankietowanych sieci ma swoje sklepy na Wyspach. Na drugim miejscu są Zjednoczone Emiraty Arabskie (54%), a na trzecim Stany Zjednoczone – 50%. Europa nadal dominuje jako miejsce największej aktywności i ekspansji międzynarodowych marek handlowych i aż 5 państw europejskich znalazło się w czołówce rankingu: wspomniana Wielka Brytania na pierwszym miejscu, Francja miejsce 4, Hiszpania miejsce 5, Niemcy miejsce 6, Rosja miejsce 8 oraz zamykające wielką dziesiątkę Włochy. Należy jednak podkreślić fakt, że coraz więcej międzynarodowych sieci handlowych jest już obecnych lub planuje ekspansję w krajach rozwijających się takich np. jak Turcja, która odnotowała najwyższy wzrost ilości nowych marek - 2.2%. Polska, Belgia, Egipt, Wietnam, Brazylia i Meksyk odnotowały wzrost na poziomie 1.5%.