Cushman & Wakefield: europejski rynek handlowy w 2012 roku
Według najnowszego raportu przygotowanego przez firmę Cushman & Wakefield wynika, że aktywność inwestycyjna największych podmiotów handlowych w 2012 roku, będzie wysoka. Niestabilność gospodarki w Europie powoduje, że inwestorzy rozszerzają swoją działalność głównie na rynkach międzynarodowych - przede wszystkim w najlepszych centrach handlowych największych miast Europy.
Wraz ze wzrostem niepewności co do przyszłej sytuacji gospodarczej w Europie, coraz częściej sieci handlowe i inwestorzy rozszerzają zakres swojej działalności na rynki międzynarodowe - tak wynika z najnowszego raportu przygotowanego przez firmę doradczą Cushman & Wakefield.
Przeczytaj również: Colliers International: wzrasta popyt na polskie powierzchnie handlowe
Rynek handlowy w 2012 roku
Według prognoz analityków z Cushman & Wakefield, w przyłym roku zwiększy się aktywność na rynkach międzynarodowych największych sieci handlowych. Inwestorzy coraz ostrożniej podejmują decyzje oraz ograniczają koszty, przy jednoczesnej maksymalizacji wartości porfeli swoich sklepów. Tym samym, przedsiębiorcy chcą rozwijać swoją działalność, przede wszystkim na ulicach handlowych największych miast europejskich i zabiegają o lokalizację w największych centrach handlowych. Najbardziej atrakcyjne nieruchomości handlowe dla inwestorów, to te, w najlepszej lokalizacji.
Nowoczesne powierzchnie handlowe cieszą się zainteresowaniem inwestorów, ponieważ dążą oni do osiągnięcia największej efektywności powierzchni oraz dostosowania do wymogów zrównoważonego rozwoju.
- Przewidujemy, że w 2012 r. wzrost może być mniejszy niż w 2011 r., a w niektórych drugorzędnych lokalizacjach nawet ujemny. Jest to efekt polaryzacji rynku. Ulice handlowe osiągają lepsze wyniki, niż centra handlowe, dzięki popytowi marek handlowych towarów masowych oraz luksusowych na dostępne lokale wysokiej jakości. Na poprawę wyników ma również wpływ rosnąca popularność parków handlowych, które postrzegane są jako format dogodny i jednocześnie efektywny kosztowo. Oczekuje się dalszej ekspansji sklepów z odzieżą projektantów. Wyniki za ostatnie lata potwierdzają opinię, że ten koncept handlowy lepiej sobie radzi w kryzysie, niż inne marki handlowe. - komentuje David Hutchings, dyrektor europejskiego działu badań, Cushman & Wakefield
Analitycy prognozują, ze w 2012 roku, marki handlowe z sektora średniego i luksusowego nadal będą się rozwijać. Na ograniczaniu wydatków przez konsumentów i wzroście zainteresowanie jakością produktów, najwięcje zyskały marki handlowe właśnie ze średniego segmentu oraz sklepy dyskontowe, które proponują dobrą ceną oraz jakość, i tym samym poszerzają swóje portfele. Przewiduje się, że marki luksusowe, bardziej odporne na recesję nadal będą prosperować.
Podaż, a nieruchomości handlowe
Podaż najlepszej (zdaniem inwestorów) powierzchni jest ograniczona, poprzez nabywanie powierzchni handlowych, przez niektóre marki na własność. W najbliższych miesiącach trudna dostępność nieruchomości handlowych będzie miała małą ilość powierzchni planowanej, co wg. ekspertów z Cushnam & Wakefield będzie największą barierą dla ekspansji sieci handlowych.
Co więcej, prognozowana wielkość powierzchni, która obecnie jest w budowie, i która miała zostać oddana do użytku w tym roku (6,8 mln m2) prawdopodobnie będzie mniejsza ze względu na opóźnienie niektórych inwestycji.
Prognozy, a polski rynek handlowy
Polski rynek handlowy powiększa się o krajowych i międzynarodowych najemców wielkopowierzchniowych. Mniejsi najemcy ostrożnie podejmują decyzje o ekspansji i koncentrują się głównie na najlepszych obiektach, które są gwarantem przyszłych zysków.
- Sieci handlowe mają obecnie duże możliwości wyboru lokalizacji i negocjacji w zakresie stawek czynaszowych i innych warunków najmu. Jednak wraz ze spadkiem rocznej podaży, zmniejszająca się dostępność powierzchni może powodować orgraniczenia w ekspansji szczególnie dla najemców wielkopowierzchniowych. Dotyczyć to będzie, przede wszystkim największych aglomeracji, gdzie już dziś trudno znaleźć lokale powyżej 1 tys. m2 w dobrych obiektach handlowych. - mówi Katarzyna Michnikowska, starszy analityk, Cushman & Wakefield.
Popyt na powierzchnie handlowe
Poziom aktywności na handlowym rynku inwestycyjnym w 3 kwartale 2011 roku, był wysoki. Wartość transakcji w tym okresie wyniosła 9,1 miliardów euro, co stanowi wzrost o 7,7 proc. w porównaniu do drugiego kwartału. Łączny wolumen transakcji w okresie pierwszych dziewięciu miesięcy roku wyniósł 29,7 miliardów euro, co oznacza wzrost o 9,8 proc. w porównaniu do tego samego okresu 2010 roku, udział w rynku 34,3 proc. do 33 proc. w 2010 roku.
Jednak ograniczony dostęp do finansowania szczególnie w przypadku dużych projektów takich jak centra handlowe, zahamował rozwój tego sektora, na czym zyskał sektor biurowy, który po gorszych wynikach w pierwszym kwartale wysunął się na prowadzenie jako najbardziej aktywny sektor nieruchomości, z udziałem w rynku wynoszącym 42 proc. Dzięki wyższej podaży, przynajmniej na niektórych rynkach, przewiduje się wzrost aktywności na rynku inwestycyjnym.
Wolumen transakcji w 2012 roku powinien osiągnąć około 47 miliardów euro, z poziomu prognozowanych 41,7 miliardów euro w 2011 roku, czyli o ok. 10-15 proc. więcej.