Colliers International: wzrasta popyt na polskie powierzchnie handlowe

2011-10-28 16:03
Centrum Handlowe Promenada, Warszawa
Autor: od Cushman & Wakefield Centrum Handlowe Promenada, Warszawa

Z najnowszego raportu przygotowanego przez Colliers International, obejmującego centra handlowe wynika, że Polska jest atrakcyjnym rynkiem dla zagranicznych marek. Obecnie w kraju znajduje się ponad 360 nowoczesnych galerii handlowych. Powierzchnie handlowe jakie zostaną oddane w całym 2011 roku, to blisko 550 tys. m2.

Według najnowszego raportu przygotowanego przez firmę doradczą Colliers International, wynika, że polski rynek handlowy postrzegany jest jako atrakcyjny i wciąż niezaspokojony pod względem dostepnych marek.
Międzynarodowe sieci handlowe, które działają w Polsce poszukują nowych możliwości, by zaistnieć w mniejszych aglomeracjach.
Jest to możliwe tylko dzięki zwiększonej aktywności deweloperów w tych lokalizacjach.

Popyt na polskie powierzchnie handlowe

We wrześniu 2011 roku, na polskim rynku, pojawiły się po raz pierwszy dwie amerykańskie marki. W katowickim centrum handlowym Silesia City Center otwarto Cinnabon - sklep proponujący cynamonowe wypieki, natomiast w warszawskich Złotych Tarasach swój lokal otworzyła gastronomiczna sieć Redberry - specjalizująca się w mrożonych deserach.
Lokal o podobnych usługach można znaleźć w warszawskiej Galerii Mokotów oraz w Wola Park - gdzie działa Yogen Fruz.

- Wejścia na polski rynek planują kolejne zagraniczne marki. Szczególne zainteresowanie wzbudza kultowa amerykańska marka odzieżowa GAP, a także skandynawski sklep dla majsterkowiczów - Jula. Pierwsze sklepy tych marek otwierane są w Warszawie, jednak sieci już zapowiadają dalszą ekspansję w miastach regionalnych. - skomentował Gary Thursby, dyrektor działu powierzchni handlowych Colliers International.
Konsekwentnie rozwijają się nie tylko duże międzynarodowe sieci handlowe (TK Maxx, H&M), ale również mniejsze, krajowe. Dobrym przykładem jest sklep obuwniczy Harpers Shoes. Marka otworzyła w bieżącym roku, sklepy w kilkunastu miastach.

Powierzchnie handlowe w Polsce
Autor: Colliers International Poland Sp. z o.o.

Podaż

Aktualnie w Polsce znajduje się ponad 360 galerii handlowych. W trzecim kwartale 2011 roku, oddano do użytku blisko 90 tys. m2 powierzchni handlowej, i tym samym całkowita podaż na tego typu powierzchnie komercyjne wyniosła ponad 8,38 mln m2.
Największe rozbudowane centrum handlowe mieści się w Kielcach.
Inwestycja o nazwie Galeria Echo ma obecnie 70 tys. m2 powierzchni. Natomiast największym, nowym obiektem handlowym jest Galeria Kaskada w Szczecinie, która dysponuje 43 tys. m2 powierzchni.
Aktualnie w budowie jest 700 tys. m2 powierzchni handlowej, z czego większość znajduje się w małych i średnich miastach. Szacuje się, że ponad 40 proc. inwestycji zostanie ukonczonych jeszcze w tym roku. W całym 2011 roku, na rynek trafi ponad 550 tys. m2 nowej powierzchni handlowej. W porównaniu do 2010 roku oznacza to wzrost o 15 proc.

Dostępne powierzchnie handlowe

W trzecim kwartale 2011 roku, wskaźnik powierzchni niewynajętej w głównych polskich aglomeracjach pozostawał na zbliżonym poziomie do wyników odnotowanych na koniec I półrocza 2011 roku.
W ośmiu największych aglomeracjach wynosiło średnio 1,8 proc. Najniższy współczynnik, poniżej 1 proc. odnotowano w Warszawie i Szczecinie. Obecnie najwięcej dostępnych powierzchni handlowych znajduje się w Trójmieście (3 proc.).

Powierzchnie handlowe w Polsce - podaż
Autor: Colliers International Poland Sp. zo.o

Powierzchnie handlowe - prognozy

Aktualnie kilka kluczowych inwestycji handlowych znajduje się na końcowym etapie realizacji. Dostarczenie tych obiektów na rynek planowane jest na ostatni kwartał 2011 roku.
Tym samym, całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej na koniec roku wyniesie blisko 8,6 mln m2. W najbliższym półroczu deweloperzy planują dostarczyć na rynek blisko 215 tys. m2 powierzchni handlowej (między innymi w Krakowie, Toruniu, Kaliszu i Gorzowie Wielkopolskim).
Zwiększona aktywność deweloperów wpływa na wzrost zainteresowania sieci handlowych ekspansją, szczególnie w kierunku mniejszych miast. Współczynnik powierzchni niewynajętej w najlepszych lokalizacjach utrzyma się na niskim poziomie.
Pewien wzrost wskaźnika mogą odnotować centra handlowe starszej generacji, których standard nie pozwala skutecznie konkurować z nowoczesnymi obiektami. Stawki czynszu w najbliższym kwartale nie powinny ulec większej zmianie.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej