Bezpośrednie inwestycje w sektorze nieruchomości handlowych w 2010 r. wyniosły ponad 20,6 mld euro
...co stanowi 68% wzrost w stosunku do roku 2009 (12,3 mld euro). Według Jones Lang LaSalle w IV kwartale sfinalizowano 150 transakcji, zwiększając wartość transakcyjną do 6,7 mld euro - prawie o 80% więcej w stosunku do III kwartału, najbardziej aktywnego okresu roku.
W 2010 r. zawarto około 50 transakcji, o wartości równej bądź większej niż 100 mln euro każda, a w sumie prawie 10 mld euro, co stanowi połowę całkowitej sumy transakcyjnej w tym roku. Dwadzieścia z tych transakcji zostało przeprowadzonych w IV kwartale 2010. Do najważniejszych należą: nabycie przez British Land centrum handlowego Drake Cirrus w Plymouth (w Wielkiej Brytanii) za ponad 275 mln euro oraz pod koniec października zakup przez Rockspring za 224 mln euro 51% udziałów w centrum handlowym O’Parinor w Paryżu. W obu transakcjach pośredniczył Jones Lang LaSalle.
Anglia, Niemcy, Holandia, Francja
Wielka Brytania zakończyła rok 2010 tak silnie jak Niemcy go rozpoczęli, celebrując najbardziej aktywny okres od czasu końca 2007 r., z wartością transakcji inwestycyjnych przekraczającą 2 mld euro w IV kwartale. W sumie w 2010 transakcje zawarte w Wielkiej Brytanii stanowiły 31% wartości transakcyjnej w Europie, a Niemcy 23%. W Holandii i Francji w sumie w IV kwartale podpisano transakcje o wartości 1,4 mld euro, a przez cały rok 4 mld euro.
- W Wielkiej Brytanii wolumen inwestycji w nieruchomości handlowe przekroczył wartość z roku 2009 i osiągnął poziom 6,5 mld euro, z inwestycjami w centra handlowe stanowiącymi prawie 50% wszystkich inwestycji w sektorze nieruchomości handlowych. Najlepsze aktywa pozostały najbardziej atrakcyjne dla inwestorów. W odniesieniu do pozostałych nieruchomości inwestorzy zwracali szczególną uwagę na wyniki i jakość najemców szacując pewność przychodów czynszowych - świetne wyniki Anglii Brytanii w 2010 r. komentuje Adrian Peachey, dyrektor Działu Inwestycji w Nieruchomości Handlowe w Jones Lang LaSalle w Wielkiej Brytanii. - Głównym trendem inwestycyjnym był popyt na najwyższej jakości produkty w przypadku wszystkich formatów handlowych co miało silny wpływ na ceny nieruchomości. W rezultacie wartość drugorzędnych aktywów poza głównymi miastami wzrastała w znacznie wolniejszym stopniu. Interesujący jest fakt, że nieruchomości różnej jakości znalazły inwestorów za odpowiednią cenę. Nastąpił wysyp produktów w październiku 2010, z których większość jest już sprzedana lub w wyłączności.
...i Polska
Polska w 2010 r. zajęła wysoką 5-tą pozycję (co do wartości transakcji) - a transakcje o wartości 677 mln euro zostały zawarte podczas ostatniego kwartału roku. Jedną z najważniejszych transakcji zawartych w 2010 r. w Polsce była sprzedaż przez Carpathian PLC za blisko 170 mln euro centrum handlowego Promenada w Warszawie. Centrum zostało zakupione przez Atrium European Real Estate. Sprzedającemu doradzał Jones Lang LaSalle.
Zobacz koniecznie: Warszawa: Centrum Handlowe Promenada sprzedane
- W roku 2010 zaobserwowaliśmy znaczne zainteresowanie inwestorów produktami handlowymi i sfinalizowano wiele transakcji. Polska była ulubionym krajem w Europie Centralnej - wyjaśnia Agata Sekuła, dyrektor Działu Inwestycji Handlowych w Jones Lang LaSalle w Europie Centralnej. - Oprócz wielu transakcji stricte inwestycyjnych takich jak sprzedaż centrum handlowego Promenada w Warszawie, centrum handlowego Arkadia i Warszawa Wileńska w Warszawie, centrum Ferio w Koninie, centrum Jantar w Słupsku czy Galeria Malta w Poznaniu, inwestorzy byli też zainteresowani bardziej skomplikowanymi strukturami transakcji takimi jak forward funding czy joint venture przy projekcie developerskim, na które kompletnie nie było popytu w roku 2009.”