Ułatwienia dla inwestycji drogowych
Rząd przyjął poprawki do drogowej specustawy, która ułatwiała realizację inwestycji drogowych jeszcze w kontekście EURO 2012. Teraz wchodzimy w kolejny okres unijnego dofinansowania, w której dalej będą budowane drogi, dlatego Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przygotowało nowelizację ustawy, by urealnić funkcjonowanie przepisów do praktyki przygotowania i realizacji takich przedsięwzięć.
Przede wszystkim celem zaproponowanych zmian jest usprawnienie realizacji inwestycji drogowych, czyli mają zostać wyeliminowane zagrożenia dotyczące terminowej i sprawnej realizacji takich przedsięwzięć. W tym pakiecie chodzi o wydłużenie ważności decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach do 6 lat. Okres ten może być jeszcze przedłużony o kolejne 4 lata w przypadku etapowej realizacji inwestycji, o ile warunki wykonania nie ulegną zmianie. Obecnie obowiązuje 4-letni termin dla ważności takiej decyzji i okazuje się zbyt krótki, szczególnie dla skomplikowanych projektów. Zaproponowano też przepisy przejściowe dla wydłużenia decyzji środowiskowych wydanych na podstawie obowiązującego dzisiaj prawa.
W rządowej propozycji ustawy pojawiła się możliwość dokonania zmian w decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) bez konieczności zmiany decyzji środowiskowej, o ile nie zmiany nie będą miały na nią wpływu. Dzisiaj każda zmiana w ZDIR to nowa decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach.
Projektowane przepisy mają też „wyczyścić” specustawę drogową z wątpliwości interpretacyjnych. Jak czytamy w komentarzu, nowe przepisy w kontekście budowy dróg mają m.in.:
− wprowadzić możliwość zrzeczenia się odszkodowań przez Skarb Państwa lub jednostek samorządu
terytorialnego za grunty przejęte pod drogi,
− rozszerzyć elementy decyzji ZRID m.in. o budowę dróg innych kategorii, sieci uzbrojenia terenu
wynikających z budowy drogi, budowę lub przebudowę urządzeń wodnych lub urządzeń melioracji
wodnych szczegółowych,
− doprecyzować zasady zawiadamiania o wszczęciu i wydaniu decyzji w postępowaniach
nadzwyczajnych dotyczących decyzji ZRID, tj. przyjęcie uproszczonych zasad zawiadamiania stron,
− doprecyzować zasadę, że organy wydające decyzję ZRID wydają ją dla całej inwestycji, w tym dla
wszystkich elementów i robót budowlanych wynikających z inwestycji głównej, np. w przypadku
budowy drogi krajowej wojewoda może wydać ZRID również na związaną z tą inwestycją budowę
dróg gminnych,
− doprecyzować przepisy dotyczące organów właściwych do wydawania decyzji ZRID, w przypadku
inwestycji wychodzących poza granice powiatu.