Odnośnie sieci autostrad i dróg ekspresowych

2009-10-21 10:40

Rada Ministrów, 20 października  2009 r., przyjęła rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych. Tym samym  kończy prace dotyczące wyznaczenia optymalnego wariantu przebiegu trasy Via Baltica w Polsce, zapoczątkowane w 2005 roku. Polska wypełniła zobowiązania nałożone przez Stały Komitet Konwencji Berneńskiej przy Radzie Europy, na mocy Konwencji o ochronie gatunków dzikiej flory i fauny europejskiej oraz siedlisk.

Zmiany rozporządzenia zostały poprzedzone szczegółowymi analizami i konsultacjami społecznymi, które zostały następnie zebrane w ramach raportu "Strategia rozwoju I Pan-Europejskiego Korytarza Transportowego. Część I: korytarz drogowy". Wyniki raportu obejmowały również porównanie wariantów pod kątem środowiskowym.

Zmiany rozporządzenia wynikają z przedmiotowej Strategii i polegają na:

  • zmianie trasy Via Baltica, która przebiegać będzie po śladzie: Budzisko - Suwałki - Raczki - Ełk - Szczuczyn - Stawiski - Łomża – Ostrów Mazowiecka - Wyszków – Radzymin – Warszawa, 
  • zakończeniu drogi ekspresowej S8 na węźle Choroszcz (od Białegostoku na północ do początku obwodnicy Augustowa droga stanie się jednojezdniową drogą klasy GP, 
  • zmianie przebiegu drogi S19 na terenie województwa podlaskiego, co pozwoli ominąć obszary cenne przyrodniczo.

Dzięki nowemu układowi dróg szybkiego ruchu, Podlasie zyska ok. 100 km nowych dróg ekspresowych. Zaproponowane zmiany w układzie dróg ekspresowych na terenie województwa podlaskiego, w maksymalnie możliwym stopniu łączą funkcje transportowe w znaczeniu regionalnym i lokalnym z zachowaniem integralności obszarów Natura 2000 – Puszcza Knyszyńska i Ostoja Knyszyńska poprzez zdjęcie ruchu ciężkiego z istniejących dróg krajowych nr 8 i nr 19, przebiegających przez te obszary i fragmentujących je.

Po wybudowaniu docelowego układu dróg ekspresowych drogi te będą pełniły bardzo istotną funkcję transportową dla ruchu lokalnego. Jednocześnie, poprzez zmniejszenie natężenia ruchu tranzytowego, będą także "przyjazne" środowisku i nie będą barierą dla migracji zwierząt. Natomiast ruch pojazdów ciężkich będzie realizowany poprzez drogę ekspresową S19 (w nowym przebiegu) oraz nową drogę ekspresową S61 (tzw. Via Baltica).

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany