Odnośnie sieci autostrad i dróg ekspresowych
Rada Ministrów, 20 października 2009 r., przyjęła rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych. Tym samym kończy prace dotyczące wyznaczenia optymalnego wariantu przebiegu trasy Via Baltica w Polsce, zapoczątkowane w 2005 roku. Polska wypełniła zobowiązania nałożone przez Stały Komitet Konwencji Berneńskiej przy Radzie Europy, na mocy Konwencji o ochronie gatunków dzikiej flory i fauny europejskiej oraz siedlisk.
Zmiany rozporządzenia zostały poprzedzone szczegółowymi analizami i konsultacjami społecznymi, które zostały następnie zebrane w ramach raportu "Strategia rozwoju I Pan-Europejskiego Korytarza Transportowego. Część I: korytarz drogowy". Wyniki raportu obejmowały również porównanie wariantów pod kątem środowiskowym.
Zmiany rozporządzenia wynikają z przedmiotowej Strategii i polegają na:
- zmianie trasy Via Baltica, która przebiegać będzie po śladzie: Budzisko - Suwałki - Raczki - Ełk - Szczuczyn - Stawiski - Łomża – Ostrów Mazowiecka - Wyszków – Radzymin – Warszawa,
- zakończeniu drogi ekspresowej S8 na węźle Choroszcz (od Białegostoku na północ do początku obwodnicy Augustowa droga stanie się jednojezdniową drogą klasy GP,
- zmianie przebiegu drogi S19 na terenie województwa podlaskiego, co pozwoli ominąć obszary cenne przyrodniczo.
Dzięki nowemu układowi dróg szybkiego ruchu, Podlasie zyska ok. 100 km nowych dróg ekspresowych. Zaproponowane zmiany w układzie dróg ekspresowych na terenie województwa podlaskiego, w maksymalnie możliwym stopniu łączą funkcje transportowe w znaczeniu regionalnym i lokalnym z zachowaniem integralności obszarów Natura 2000 – Puszcza Knyszyńska i Ostoja Knyszyńska poprzez zdjęcie ruchu ciężkiego z istniejących dróg krajowych nr 8 i nr 19, przebiegających przez te obszary i fragmentujących je.
Po wybudowaniu docelowego układu dróg ekspresowych drogi te będą pełniły bardzo istotną funkcję transportową dla ruchu lokalnego. Jednocześnie, poprzez zmniejszenie natężenia ruchu tranzytowego, będą także "przyjazne" środowisku i nie będą barierą dla migracji zwierząt. Natomiast ruch pojazdów ciężkich będzie realizowany poprzez drogę ekspresową S19 (w nowym przebiegu) oraz nową drogę ekspresową S61 (tzw. Via Baltica).