Nowe obowiązki dewelopera w ustawie o prawach konsumenta i zmiany w Kodeksie Cywilnym
25 grudnia 2014 roku zaczęła obowiązywać ustawa o prawach konsumenta, która rozszerza obowiązek informacyjny sprzedawców, czyli również deweloperów, oraz zwiększa zakres ich odpowiedzialności względem konsumentów.
Nowe prawo będzie dotyczyć także deweloperskich umów przedwstępnych na zakup mieszkania, zawieranych już po 25 grudnia 2014 roku. Deweloper zobowiązany będzie do przedstawienia kupującemu pełnych informacji na temat firmy, głównych cech mieszkania, sposobów użytkowania i konserwacji oraz standardów komunikacji z klientem, najpóźniej w momencie, w którym kupujący zadeklaruje chęć kupna mieszkania.
Deweloper musi też od razu podać całkowitą cenę kupowanej nieruchomości, łącznie ze wszystkimi dodatkowo płatnymi usługami, np. kosztami dodatkowych prac wykończeniowych, czy zakresem usług posprzedażowych. Deweloper będzie musiał na życzenie klienta wyjaśnić znaczenie wszystkich zapisów w umowie.
Za naruszenie obowiązków informacyjnych deweloperowi grozi grzywna w wysokości do 5000 zł.
Gwarancja na nabyte od dewelopera mieszkania
Kolejną nowośią jest wydłużenie okresu, w którym klient będzie mógł stwierdzić wady budynku mieszkalnego. Do 25 grudnia 2014 roku uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne nowego mieszkania wygasały po upływie 3 lat od dnia jego wydania. Po 25 grudnia 2014 roku okres ten wyniesie 5 lat. Deweloper będzie musiał poinformować o procedurze reklamacyjnej oraz o swojej odpowiedzialności za jakość sprzedawanego mieszkania. Konsument będzie mógł złożyć reklamację na podstawie rękojmi lub gwarancji (jeśli została udzielona). Wg nowej ustawy klient na zgłoszenie usterek ma 5 lat.
Gwarancja będzie mogła być udzielona w formie jednostronnego oświadczenia, a nie jak dotychczas – na zasadzie umowy. Oświadczeniem może być zarówno reklama jak i informacja w folderze na temat inwestycji mieszkaniowej. Jeśli nie wskaże się inaczej, termin gwarancji to 2 lata.
Do tej pory klient, który zauważył jakąś nieprawidłowość w swoim mieszkaniu, której deweloper nie naprawił, mógł żądać obniżenia ceny. Teraz o obniżkę będzie jeszcze łatwiej. Wystarczy jednostronne oświadczenie klienta, w którym oczekuje on obniżenia ceny o konkretną kwotę. W przypadku braku odpowiedzi dewelopera na reklamację w terminie 14 dni, można będzie przyjąć, że uznał on reklamację. W sytuacjach ewentualnego sporu kwotę ewentualnej obniżki będzie rozstrzygał sąd.
Wg eksperta Skanska Residential Development Poland, nowe regulacje podniosą poprzeczkę wszystkim firmom mieszkaniowym tak, by w całym kraju zwiększyć standardy wykonawcze i poziom obsługi klienta. Możemy też mieć nadzieję, że nowe regulacje będą miały największy wpływ na jakość mieszkań w segmencie ekonomicznym.
Chodzi przede wszystkim o to, żeby deweloperom przestało się opłacać budować jak najtaniej.
Ale zmiany dotyczące zasad gwarancji i rękojmi w Ustawie o prawach konsumenta dotyczą ogólnie sprzedawców towarów i usług.
Nie zmieni to zapewne wiele w przypadku sprawdzonych deweloperów, dla których informowanie klientów i budowanie zgodnie ze sztuką budowlaną jest standardem. Czas pokaże, czy mechanizmy przewidziane nową ustawą będą skuteczne w przypadku nieuczciwych praktyk.