Koniec z blokowaniem inwestycji?
Przyspieszone zostaną postępowania dotyczące zamówień publicznych. Skróci się m.in. czas żądania wyjaśnień od zamawiającego, co wyeliminuje sytuację przedłużania przetargów. Nowe przepisy dotyczące zamówień publicznych mają szczególne znaczenie dla przyspieszania realizacji dużych zamówień infrastrukturalnych, np. budowy autostrad, mostów czy linii komunikacyjnych.
Projekt nowelizacji ustawy przyspiesza postępowania o zamówienia publiczne. Skróci się np. termin na żądanie wyjaśnień od zamawiającego, co wyeliminuje sytuację przedłużania postępowań. Nowe przepisy mają szczególne znaczenie dla przyspieszania realizacji dużych zamówień infrastrukturalnych, np. budowy autostrad, mostów czy linii komunikacyjnych.
Zasadnicza zmiana dotyczy określenia terminu, do upływu którego wykonawca będzie uprawniony do wystąpienia z wnioskiem o wyjaśnienia. Obecnie wiele pytań zadawanych przez wykonawców wpływa do zamawiającego tuż przed upływem terminu składania ofert, co uniemożliwia udzielanie odpowiedzi przed upływem tego terminu. Powoduje to przedłużenie postępowania i opóźnia rozpoczęcie inwestycji.
W celu wyeliminowania tej sytuacji, zaproponowano, aby wykonawcy mogli zadawać pytania do dnia, w którym upływa połowa wyznaczonego terminu składania ofert. Jednocześnie przedłużenie terminu składania ofert nie będzie powodowało przedłużenia czasu na składanie wniosków o wyjaśnienie treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Zamawiający będzie musiał niezwłocznie udzielić wyjaśnień, nie później jednak niż w określonych terminach, tak by wykonawcy mieli odpowiedni czas na uwzględnienie wyjaśnień przy formułowaniu treści oferty.
Zgodnie z projektem, dla zadających pytania wprowadzono obowiązek wniesienia wadium. Wprowadzono także wyższe opłaty od skargi do sądu. Obecnie jest to 3 tys. zł, po zmianach będzie nawet 5 mln zł.
Ponadto, projekt przewiduje wcześniejsze zwalnianie wadiów, co przyczyni się do zwiększenia płynności finansowej wykonawców. Zniesiona zostanie także konieczność zabezpieczania należytego wykonania umowy w okresie gwarancji.
Dopuszczona zostanie także możliwość uwzględnienia przy opisie przedmiotu zamówienia aspektów społecznych, dotyczących zatrudnienia bezrobotnych czy niepełnosprawnych. Ponadto, zamawiający będzie miał uprawnienie do ograniczenia postępowania jedynie do wykonawców, którzy zatrudniają ponad 50 proc. osób niepełnosprawnych.
Podczas ostatniego posiedzenia (17 marca br.) Rada Ministrów przyjęła m.in. następujące dokumenty:
- Projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, ustawy o Funduszu Kolejowym, ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz ustawy o transporcie kolejowym, przedłożony przez ministra infrastruktury
W latach 2009-2015 samorządy województw otrzymają dodatkowe środki na zakup, modernizację i naprawę pasażerskich pojazdów kolejowych. Jest to związane z przejęciem od PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o. zadań związanych z organizacją, finansowaniem i wykonywaniem regionalnych przewozów pasażerskich.
Zakłada się, że dodatkowe środki dla województw będą pochodzić z opłaty paliwowej przekazywanej z Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) na rzecz Funduszu Kolejowego (FK). W 2009 r. 200 mln zł z KFD ma być przekazane do FK. Kwota ta zostanie podzielona w równych częściach między województwa. W następnych latach, do 2015 r., Fundusz Kolejowy ma corocznie przekazywać samorządom województw po 100 mln zł.
Przewiduje się, że środki te województwa wykorzystają do końca 2016 r., jednak pieniądze nie wydane trzeba będzie zwrócić na rachunek FK. Za nieterminowe składanie sprawozdań z ich wydatkowania, województwa będą karane wstrzymaniem wypłat – do czasu przekazania dokumentów ministrowi infrastruktury.
Od 2010 r. dodatkowym źródłem dofinansowania kolejowych przewozów samorządowych mają być zwiększone udziały województw we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) z 14 do 14,75 proc. Z tego tytułu województwa będą zyskiwać rocznie po ok. 0,3 mld zł. - Projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra infrastruktury
Zaproponowane w projekcie nowelizacji ustawy rozwiązania tworzą spójny system finansowania budowy dróg krajowych, z wyłączeniem dróg krajowych w miastach na prawach powiatu.
Przyjęto, że środki na inwestycje dotyczące budowy dróg krajowych będą pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego (KFD). Określono również, że w 2009 r. ze środków KFD będzie można finansować również prace przygotowawcze, remonty, utrzymanie i ochronę dróg.
Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) będzie mógł zaciągać kredyty, pożyczki i emitować obligacje na rzecz KFD. Jednocześnie na zobowiązania BGK z tytułu zaciągniętych kredytów, pożyczek oraz wyemitowanych obligacji będą mogły być udzielane przez Skarb Państwa gwarancje i poręczenia. Zakłada się, że przepisy ustawy wejdą w życie z dniem ogłoszenia.