Łatwiej o budowę dróg i autostrad

2008-05-27 11:44

Nowelizacja prawa ochrony środowiska, które wejdzie w życie pod koniec lipca 2005 roku, w istotny sposób zmienia przepisy dotyczące ocen oddziaływania inwestycji na środowisko, znacznie upraszczając procedurę np. budowy dróg. Zmiany te nie hamują pozyskiwania funduszy z Unii Europejskiej i nie ograniczają prawa społeczeństwa do oceny planowanych przedsięwzięć inwestycyjnych - uważają przedstawiciele resortów ochrony środowiska i infrastruktury.

Zgodnie z obowiązującą od dwóch lat ustawą o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych nie trzeba było przeprowadzać pełnej oceny oddziaływania na środowisko na etapie pozwolenia na budowę. Ustawa z 10 kwietnia 2003 roku eliminowała udział w tym społeczeństwa. Ponadto przepisy omawianej ustawy nie spełniały wymogów dyrektyw Unii Europejskiej, co z kolei powodowało liczne problemy w pozyskiwaniu środków z Funduszu Spójności na realizację przedsięwzięć drogowych zgłoszonych do Komisji Europejskiej. Zasadniczymi zarzutami ze strony Komisji Europejskiej był m.in. brak udziału społeczeństwa na etapie decyzji o pozwoleniu na budowę, co stanowi warunek przyznania środków unijnych. Dlatego przygotowano nowelizację ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz innych ustaw (ustawa została uchwalona 18 maja 2005 roku), która upraszcza przepisy dotyczące oddziaływania na środowisko. Po wejściu w życie ustawy, uzyskanie decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi czy decyzji o pozwoleniu na budowę będzie wymagać wcześniejszego uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. Uzyskanie decyzji będzie poprzedzone postępowaniem w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, które ma być przeprowadzane tylko raz i już nie będzie wymagane jego powtarzanie w późniejszych etapach (na etapie decyzji o ustaleniu lokalizacji czy decyzji o pozwoleniu na budowę). Udział społeczeństwa jest w noweli ustawy przewidziany tylko raz - w ramach jednokrotnego postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko przeprowadzonego przed wydaniem decyzji środowiskowych. Tomasz Podgajniak, minister środowiska dementuje pojawiające się w mediach doniesienia, jakoby nowelizacja miała spowodować ograniczenie prawa blokowania niekorzystnych dla środowiska inwestycji i opóźnianie nowych inwestycji, np. budowy nowych dróg i autostrad. W ocenie ministra zmiany uproszczą procedury związane z oceną planowanej inwestycji pod kątem ochrony środowiska i udziału w tej ocenie społeczeństwa i nie grozi opóźnianiem nowych inwestycji. Tego samego zdania jest Jan Ryszard Kurylczyk, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.Ile kilometrów autostrad w tym roku:

  • 550 km autostrad znajduje się obecnie w eksploatacji
  • 120 km autostrad przybędzie w tym roku
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej