Łatwiej o budowę dróg i autostrad
Nowelizacja prawa ochrony środowiska, które wejdzie w życie pod koniec lipca 2005 roku, w istotny sposób zmienia przepisy dotyczące ocen oddziaływania inwestycji na środowisko, znacznie upraszczając procedurę np. budowy dróg. Zmiany te nie hamują pozyskiwania funduszy z Unii Europejskiej i nie ograniczają prawa społeczeństwa do oceny planowanych przedsięwzięć inwestycyjnych - uważają przedstawiciele resortów ochrony środowiska i infrastruktury.
Zgodnie z obowiązującą od dwóch lat ustawą o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych nie trzeba było przeprowadzać pełnej oceny oddziaływania na środowisko na etapie pozwolenia na budowę. Ustawa z 10 kwietnia 2003 roku eliminowała udział w tym społeczeństwa. Ponadto przepisy omawianej ustawy nie spełniały wymogów dyrektyw Unii Europejskiej, co z kolei powodowało liczne problemy w pozyskiwaniu środków z Funduszu Spójności na realizację przedsięwzięć drogowych zgłoszonych do Komisji Europejskiej. Zasadniczymi zarzutami ze strony Komisji Europejskiej był m.in. brak udziału społeczeństwa na etapie decyzji o pozwoleniu na budowę, co stanowi warunek przyznania środków unijnych. Dlatego przygotowano nowelizację ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz innych ustaw (ustawa została uchwalona 18 maja 2005 roku), która upraszcza przepisy dotyczące oddziaływania na środowisko. Po wejściu w życie ustawy, uzyskanie decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi czy decyzji o pozwoleniu na budowę będzie wymagać wcześniejszego uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. Uzyskanie decyzji będzie poprzedzone postępowaniem w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, które ma być przeprowadzane tylko raz i już nie będzie wymagane jego powtarzanie w późniejszych etapach (na etapie decyzji o ustaleniu lokalizacji czy decyzji o pozwoleniu na budowę). Udział społeczeństwa jest w noweli ustawy przewidziany tylko raz - w ramach jednokrotnego postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko przeprowadzonego przed wydaniem decyzji środowiskowych. Tomasz Podgajniak, minister środowiska dementuje pojawiające się w mediach doniesienia, jakoby nowelizacja miała spowodować ograniczenie prawa blokowania niekorzystnych dla środowiska inwestycji i opóźnianie nowych inwestycji, np. budowy nowych dróg i autostrad. W ocenie ministra zmiany uproszczą procedury związane z oceną planowanej inwestycji pod kątem ochrony środowiska i udziału w tej ocenie społeczeństwa i nie grozi opóźnianiem nowych inwestycji. Tego samego zdania jest Jan Ryszard Kurylczyk, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.Ile kilometrów autostrad w tym roku:
- 550 km autostrad znajduje się obecnie w eksploatacji
- 120 km autostrad przybędzie w tym roku