Mierzeja Wiślana. Przekop Mierzei Wiślanej – szansa czy zagrożenie? Najnowszy film z budowy

2020-05-14 12:50 Marzena Sarniewicz
Tor wodny Mierzeja Wiślana
Autor: materiał prasowy Nad kanałem wodnym zaplanowano dwa mosty zwodzone

Mierzeja Wiślana to obszar chroniony programem Natura 2000. Trzeba pamiętać, że jej bogactwem jest przyroda, a ludzie utrzymują się tu głównie z turystyki. Tymczasem właśnie podpisano umowę w sprawie budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Inwestycja ma kosztować 992 mln zł. Za jej realizację odpowiada polsko-belgijskie konsorcjum NDI i Besix. Jakiego scenariusza w związku z trwającym przekopem Mierzei Wiślanej najbardziej obawia się Krzysztof Swat, burmistrz Krynicy Morskiej?

– Kiedy myślę o projekcie przekopania Mierzei Wiślanej, jestem pełen obaw – powiedział Krzysztof Swat, burmistrz Krynicy Morskiej.

Przekopana Mierzeja Wiślana to zagrożenie dla zwierząt i plaż

Obawiam się, że planowana inwestycja nie wpłynie pozytywnie na rozwój naszego regionu. Mało tego, może doprowadzić do zniszczenia niepowtarzalnego środowiska, stanowi zagrożenie dla całej listy gatunków rzadkich czy chronionych. Jeżeli czarne scenariusze się sprawdzą budowa toru wodnego, portów i falochronów, może zakłócić naturalny proces odkładania piasku na Mierzeję. Oznacza to stopniowe zanikanie plaż. Gdyby tak się stało potrzebna będzie refulacja czyli transportowanie piasku z dna morza i rozgarnianie go przez maszyny budowlane. Ile w związku z tym będzie kosztowało utrzymanie naszych plaż? Kto za to zapłaci?

Obawiamy się również problemów komunikacyjnych w czasie trwania budowy toru – informuje burmistrz. Inwestycja ma trwać 3 lata. Czy turyści będą na tyle wyrozumiali, aby stać w korkach, żeby dojechać do Krynicy Morskiej czy Piasków? Przecież nie ma drogi alternatywnej. I bez przekopu mamy korki, szczególnie pomiędzy Stegną i Nowym Dworem Gdańskim. Bywa, że podróż z Krynicy do Elbląga (65 km) trwa 4-5 godzin. W czasie budowy paraliż będzie jeszcze większy.



Oprócz przekopu Mierzei Wiślanej trzeba zrobić tor wodny do Elbląga przez Zalew Wiślany

Ponadto nie wystarczy wybudować kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną. Trzeba zrobić również tor wodny do Elbląga przez Zalew Wiślany, z regulacją brzegów i mostami. No i oczywiście trzeba to później utrzymywać, a będą to niemałe koszty. Tor wodny do Elbląga musiałby mieć długość około 6 km. Nieustannie będzie wymagał pogłębiania. Jak utrzymać taki tor zimą kiedy Zalew Wiślany pokrywa lód? Mowa nawet o czterech miesiącach w roku. W czasie mrozów nawet jeśli przejedzie lodołamacz kra i tak się zaraz zejdzie.

Kolejnym problemem jest to, że na Zalewie Wiślanym może wzrosnąć eutrofizacja czyli zanieczyszczenie węglowodorami ropopochodnymi i zawiesinami organicznymi. Oznacza to, głównie w lecie kiedy trwa sezon turystyczny, rozwój glonów i wzrost bakterii kałowych w wodach Zalewu. Tymczasem należałoby zrobić wszystko aby chronić nasz ekosystem, bo to największy skarb tego regionu.

Mierzeja Wiślana - przekop to szansa czy zagrożenie dla turystycznego regionu?

Mówi się, że to nieprawdopodobna szansa dla rozwoju turystycznego, ale powyższe argumenty świadczą o tym, że chyba nie dla Mierzei, a tym bardziej Krynicy Morskiej czy Piasków – twierdzi Krzysztof Swat. To my znajdziemy się po tej „niewłaściwej” stronie przekopu. Tutaj szkody mogą być znacznie większe niż korzyści. Uważam, że nie można przekopu traktować jedynie jako elementu rozwoju portu i turystyki w Elblągu. A co z Krynicą Morską, Piaskami i mieszkańcami tych miejscowości? Rozwój jednego miasta nie może się odbywać kosztem drugiego. Pamiętajmy, że przekop zmieni dziesiątki hektarów gruntów na Mierzei. Wiele kilometrów plaż zostanie trwale przekształcone. Pojawią się statki. To już nie będzie ta dzika i jedna z najpiękniejszych plaż w Polsce.

Ale cóż możemy w momencie kiedy tor wodny przez Mierzeję Wiślaną to flagowa inwestycja obecnego rządu, a celem nadrzędnym przekopu jest bezpieczeństwo narodowe. Argumenty ekonomiczne zeszły na drugi plan – mówi burmistrz. Wysuwaliśmy wiele postulatów do rządu niestety do tej pory nie mamy na nie odpowiedzi. Chcemy dla mieszkańców gwarancji, że jeżeli będzie się coś złego działo po budowie przekopu to nie zostaniemy pozostawieni sami sobie – dodaje Krzysztof Swat.

Przypomnijmy, że program "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską" uruchomił premier Jarosław Kaczyński w listopadzie 2007.

Mierzeja Wiślana - ile do stracenia?

Mierzeja Wiślana to długa, prawie stu kilometrowa piaszczysta wydma, oddzielająca Bałtyk od Zalewu Wiślanego. Jej szerokość waha się od jednego do dwóch kilometrów. Cechą charakterystyczną są bardzo szerokie, czyste plaże, a także liczne rezerwaty. Na Mierzei można podziwiać wydmy (najwyższa z nich, położona jest w okolicach Krynicy Morskiej - Wielbłądzi Garb sięga 56 m n.p.m.), lasy czy ptaki - kormorany, łabędzie, czaple. Na plażach można ciągle doświadczyć pustki i ciszy, nawet w sezonie turystycznym. Sami zobaczcie….

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej