Fabryka Izery w Jaworznie - technologię dla polskiego samochódu elektrycznego dostarczą Chińczycy

2022-11-17 13:51
Izera polskie samochod elektryczny fabryka Jaworzno
Autor: Electromobility Poland Tak będzie wyglądać fabryka Izery w Jaworznie - projekt koncepcyjny

Dostawcą technologii, w jakiej będzie budowana Izera, została największa prywatna chińska grupa motoryzacyjna Geely Holding. 17 listopada podpisano umowę licencyjną, w ramach, której Chińczycy udostępnią ElectroMobility Poland dedykowaną dla samochodów elektrycznych platformę SEA. Produkcja Izery ma ruszyć w fabryce w Jaworznie pod koniec 2024 roku.

Spis treści

  1. Gdzie i kiedy ruszy produkcja polskiego elektryka?
  2. Polski samochód elektryczny - na razie 2 modele
  3. Jaki będzie polski samochód elektryczny?
Technologia dla Izery

17 listopada 2022 roku Zhejiang Geely Holding Group (Geely Holding), największa prywatna chińska grupa motoryzacyjna – lider technologii – podpisał umowę licencyjną, w ramach, której udostępni ElectroMobility Poland dedykowaną dla samochodów elektrycznych platformę SEA (Sustainable Experience Architecture). Geely Holding zostaje partnerem technologicznym pierwszej generacji pojazdów EMP, wprowadzonych na rynek pod marką Izera.

Gdzie i kiedy ruszy produkcja polskiego elektryka?

Spośród 30 analizowanych przez firmę lokalizacji przyszłej fabryki polskiego samochodu elektrycznego najlepszą okazało się niespełna 90-tysięczne Jaworzno w małopolskiej części woj. śląskiego.

Jesienią 2022 spółka ElectroMobility Poland zawarła umowę o ustanowienie inwestora zastępczego na wykonanie projektu budowlanego, nadzorowanie i koordynowanie prac budowlanych wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie zakładu produkcyjnego w Jaworznie. Inwestorem zastępczym została firma PROCHEM S.A.

Zakres umowy obejmuje koordynację i nadzór nad pracami budowlanymi, w tym: opracowanie projektu budowlanego oraz przeprowadzenie procesu przetargowego na wybór generalnych wykonawców zakładu produkcyjnego w Jaworznie. PROCHEM S.A. będzie także odpowiadać za uzyskanie pozwolenia na budowę (w tym m.in. decyzji środowiskowej dla inwestycji) oraz doprowadzenia do terminowego i jakościowego zakończenia wszystkich prac budowlanych, jak i odbiorów.

Wybrano także planistę zakładu, z którym spółka zawarła umowę o świadczenie usług inżynieryjnych. Jest nim firma wchodząca w skład Dürr Group.

Do zadań planisty zakładu należy m.in. zaprojektowanie linii produkcyjnych dla fabryki Izery, opracowanie koncepcji procesu produkcyjnego dla wszystkich trzech wydziałów produkcyjnych (spawalni, lakierni i montażu), opracowanie wytycznych do projektu budowlanego w zakresie technologii produkcji, a także opracowanie wewnętrznego procesu logistycznego zakładu oraz schematów funkcjonalnych dla procesu lakierniczego wraz z systemami oczyszczania powietrza.

Proces wejścia w posiadanie terenu w Jaworznie okazał się bardziej skomplikowany niż zakładaliśmy. Nadal uważamy, że to jest najlepsza lokalizacja, ale sprawy formalne zabierają więcej czasu niż przewidywaliśmy w naszych planach. Dziś pracuje nad tym prezydent Jaworzna wraz z Katowicką Specjalną Strefą Ekonomiczną. Wszyscy podzielają nadzieję, że na przełomie roku zaczną się już pierwsze prace przygotowawcze nie tylko pod kątem fabryki Izery, ale całego Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego, opowiada prezes Zaremba.

Podtrzymuje on, że mimo wydłużenia procesu przekazania terenu prace wykonane w ostatnim czasie pozwolą na realizację inwestycji w terminie zgodnym z założonymi celami biznesowym. Oznacza to, że produkcja samochodów może ruszyć pod koniec 2024.

W tej chwili trwają prace nad projektem budowlanym fabryki Izery.

Dzięki inwestycji zatrudnienie ma znaleźć ok. 15 tys. osób: 3 tys. w zakładzie oraz 12 tys. u dostawców i kooperantów.

Polski samochód elektryczny - na razie 2 modele

Przełom w elektromobilności w Polsce nastąpił w lipcu 2020. Wtedy to zaprezentowano pierwszy polski samochód elektryczny, a właściwie prototypy dwóch modeli samochodów elektrycznych - hatchbacka i SUV-a. To samochody rodzinne, które mają dać początek całej rodzinie polskich elektryków. Nowa polska marka samochodów elektrycznych to Izera, której nazwa została zaczerpnięta z Gór Izerskich - łagodnych, idealnych na rodzinne wycieczki. Jak podaje twórca polskiego samochodu elektrycznego, firma ElectroMobility Poland, marka ma wskrzesić polską motoryzację, ale także podbić przynajmniej część Europy.

samochód elektryczny z polski
Autor: ElectroMobility Poland Polski samochód elektryczny Izera zaprezentowano po raz pierwszy w lipcu 2020

Jaki będzie polski samochód elektryczny?

O wyglądzie polskiego samochodu elektrycznego zadecydował zespół polskich inżynierów i stylistów wraz z projektantami włoskiego studia Torino Design. To znana pracownia z Mediolanu, pracująca dla takich marek, jak BMW czy Ferrari. Torino Design skupia się teraz na realizacji projektów związanych z pojazdami elektrycznymi. Konsultantem projektu był Tadeusz Jelec, wieloletni projektant Jaguara, jeden z najbardziej utytułowanych polskich designerów (pracował także dla Mazdy, Holdena i Volvo, odpowiada za wnętrze Jaguara X-Type’a).

Prototypy wyróżniają się ciekawym, nowoczesnym designem oraz technologicznymi rozwiązaniami na światowym poziomie. Postawiono na przestronność, rodzinność, komfort podróżowania. Ale dużą rolę odgrywa wygląd.

O parametrach technicznych Izery mamy dowiedzieć się niebawem. 17 listopada podpisano umowę licencyjną z dostawcą platformy technologicznej. Została nią największa prywatna chińska grupa motoryzacyjna – lider technologii - największa prywatna chińska grupa motoryzacyjna – lider technologii.

Izera produkowana będzie na platformie SEA (Sustainable Experience Architecture). SEA jest najbardziej zaawansowaną, w pełni elektryczną i elastyczną technologią, obejmująca zarówno elementy mechaniczne, oprogramowanie, jak i szeroki ekosystem cyfrowy, podkreśla prezes Zaremba. Na korzystanie z tej technologii do tej pory zdecydowały się już marki w ramach grupy Geely Holding, a marki Zeekr i Smart rozpoczęły już produkcję i sprzedaż aut opartych o platformę SEA. ElectroMobility Poland jest pierwszą firmą spoza grupy, która będzie wykorzystywać tę technologię.

SEA jest wysoce skalowalna – dostępna zarówno dla małych pojazdów segmentu A, jak i segmentu E oraz dużych pojazdów dostawczych. Platforma zapewnia rozbudowaną strukturę oprogramowania, pozwalającą na minimalizacje inwestycji w jego rozwój po stronie partnerów. Zapewnia także dostosowanie rozstawu osi w zakresie od 1800mm do 3300mm, w zależności od wymagań.

Myślę, że wybrana przez nas technologia jak i renoma partnera rozwieje wiele wątpliwości co do naszego projektu, związanych z tym, czy jesteśmy w stanie dostarczyć na rynek samochód, który będzie w stanie konkurować z obecnymi już na nim modelami, mówi szef spółki.

Proces wyboru platformy technologicznej okazał się dłuższy i bardziej złożony niż wcześniej zakładano. Pierwotnie informacja o wyborze dostawcy platformy, na której zostaną zbudowane trzy modele Izery, miała być znana w I kwartale 2022 roku.

ElectroMobility Poland planuje budowę gamy modelowej samochodów elektrycznych segmentu C. Pierwszym z modeli będzie SUV. Ponadto EMP ogłosił plany produkcji dwóch kolejnych modeli – kombi oraz hatchbacka, których daty wprowadzenia na rynek zostaną podane później.

Geely Holding zarządza wieloma markami, w tym: Geely Auto, Lynk & Co, ZEEKR, Geometry, Volvo Cars, Polestar, Lotus, London Electric Vehicle Company, Farizon Auto i Cao Cao Mobility. W 2021 roku Geely Holding sprzedało w sumie ponad 2,2 miliona pojazdów. Od dziesięciu lat znajduje się na liście Fortune Global 500. 

polski samochód elektryczny Izera
Autor: ElectroMobility Poland Napęd, który ma być zastosowany w Izerze pozwoli osiągnąć przyspieszenie od 0 do 100 km/h w niecałe osiem sekund. Mają być dwie pojemności baterii, żeby najlepiej dopasować oferowany zasięg do potrzeb użytkowników. Samochodem będzie można przejechać do 400 km na jednym ładowaniu. Bez problemu naładujemy go w domowych ładowarkach typu „powerwall” i szybkich stacjach ładowania

Można było wcześniej wybrać inną platformę, ale nam zależało na tej konkretnej, bo jej parametry, ale także relacja biznesowa, którą się udało nawiązać z jej producentem, rekompensują długi czas oczekiwania. Wybór platformy to ważny, ale tylko pierwszy krok, który trzeba zrobić, żeby ten projekt zakończył się długoterminowym sukcesem. Miarą sukcesu nie jest uruchomienie produkcji, tylko to, by projekt utrzymał się na rynku i był konkurencyjny i rentowny przez kolejnych 20 – 30 lat. Dlatego tak ważne są dla nas aspekty biznesowe – współdzielenie łańcucha dostaw, inne opcje współpracy w przyszłości, mówi Piotr Zaremba.

polski samochód elektryczny wnętrze
Autor: ElectroMobility Poland Wnętrze Izery jest przestronne, funkcjonalne, wykonane z najlepszej jakości materiałów

Dzisiejszy komunikat o wyborze dostawcy platformy dla polskiego samochodu elektrycznego może dodatkowo napędzić zainteresowanie instalacjami fotowoltaicznymi, a także zmotywować do rozbudowy gotowych już instalacji fotowoltaicznych lub instalowania większych na własne potrzeby. Nasze obserwacje z innych rynków, na których działamy, m.in. w Norwegii, Wielkiej Brytanii i Niemczech, potwierdzają, że kombinacja „instalacja PV + auto elektryczne” zyskują na popularności, mówi Paulina Ackermann, Dyrektor Generalna firmy Otovo w Polsce.

Załóżmy, że dziennie takie auto będzie przejeżdżać ok 40-50 km. Auto elektryczne zużywa ok. 15-20 kWh na 100 km, więc w zakładanym scenariuszu musielibyśmy doładowywać go ok. 5-10 kWh energii elektrycznej dziennie. Statystyki pokazują, że w polskich warunkach w sezonie letnim instalacje o wielkości 10 kWp mogą wyprodukować nawet 60 kWh dziennie, a w zimowy bardzo słoneczny dzień – choć zdarza się to rzadko – do 30 kWh.

Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by odpowiednio zaplanowana instalacja produkowała tej energii więcej – tak, by wystarczało jej także na „tankowanie” energią elektryczną auta elektrycznego. 

Firma ElectroMobility Poland odpowiedzialna za projekt polskiego samochodu powstała w 2016. Założycielami są spółki energetyczne kontrolowane przez państwo: PGE, Tauron Polska Energia, Enea i Energa. Objęły one po 25% kapitału akcyjnego. Wartość kapitału zakładowego wyniosła 70 mln zł.

29 lipca 2021 r. Skarb Państwa podpisał umowę inwestycyjną ze spółką ElectroMobility Poland, na mocy której państwo obejmie nowe akcje EMP o wartości 250 mln zł.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej