Brama boczna przesuwna i napędy z nowym systemem sterowania
Nowa brama garażowa HST otwierana jest na bok. Taka boczna brama przesuwna sprawdzi się, gdy musi zostać wolne miejsce na suficie lub w garażach o niskim nadprożu. W tym roku Hörmann wprowadził również sterowanie radiowe BiSecur do napędów bram.
Do garaży w których nachylenie dachu, niskie nadproże czy poprowadzone instalacje nie pozwalają na zastosowanie typowej bramy segmentowej montowanej pod stropem, Hörmann opracował rozwiązanie bocznej bramy przesuwnej. Przesuwne boczne bramy garażowe mogą także pełnić funkcję drzwi do garażu. W bramach z napędem można dowolnie zaprogramować szerokość otwarcia częściowego.
Panele typu sandwich o grubości 42 mm, wypełnione pianką poliuretanową, są takie same jak w bramie segmentowej chowanej pod stropem. Nowością jest szyna bieżna, rolki bieżne i prowadnica. W dolnej części bramy garażowej panele są prowadzone w szynie podłogowej, a w górnej – przez stabilne podwójne rolki bieżne. Aluminiowa szyna podłogowa, otwarta na obu końcach, nie jest zagłębiona w podłożu i montowana nawierzchniowo. Zalety takiego rozwiązania to prosty montaż, łatwy odpływ wody i czyszczenie. Szyna podłogowa ma wysokość 25 mm. Do montażu bramy bocznej jest potrzebne 95 mm wolnego miejsca pod nadprożem.
Boczna brama garażowa HST ma dwa rodzaje przetłoczeń - M i L - oraz kasetony S. Może być wykończona z powierzchnią Woodgrain i Silkgrain oraz w drewnopodobnej okleinie Decograin w kolorze Golden Oak. Bramy HST dostępne są w maks. wymiarach 3 m wysokości i 6,5 m szerokości.
Brama HST podobnie do innych bram garażowych Hörmanna ma wszystkie zabezpieczenia przeciwwłamaniowe i przeciwwyważeniowe. Do bocznej bramy HST Hörmann proponuje napęd SupraMatic lub ProMatic, wykorzystujący do przesyłania sygnału radiowego nową technologię BiSecur.
System sterowania radiowego BiSecur jest stosowany w napędach SupraMatic i ProMatic do bram garażowych oraz LineaMatic i RotaMatic do bram wjazdowych. Nowy system sterowania w napędach bram pozwala na prostszą i szybszą obsługę, łatwiejsze programowanie. Ważną zaletą jest także nowy sposób transmisji sygnałów, wykorzystujący do kodowania szyfrowanie 128-bitowe, używane między innymi w bankowości elektronicznej. Taki system kodowania jest znacznie bezpieczniejszy. Nowy napęd ma też o 90% niższy pobór prądu w stanie czuwania.
System radiowy wysyła sygnały w dwóch kierunkach, BiSecur w połączeniu z nadajnikiem HS 5 BS pozwala sprawdzać położenie bramy. Po naciśnięciu odpowiedniego przycisku na pilocie w każdej chwili można sprawdzić, czy brama jest zamknięta czy otwarta.
Warto też wspomnieć, że nadajniki do nowych napędów zostały wyróżnione nagrodą Red Dot Design. Istotne jest także, że nowe nadajniki są kompatybilne wstecz i pozwalają na obsługę napędów wyprodukowanych w latach 2005-2011.
Poza nowymi opartymi na technologii radiowej sterownikami kodowanymi (FCT 3 BS i FCT 10 BS) oraz czytnikami linii papilarnych (FFL 12 BS) system sterowania radiowego BiSecur wykorzystują również: utrzymany w wyjątkowej stylistyce nadajnik HSD 2 BS, nadajnik HSZ 2 BS chowany w miejscu zapalniczki samochodowej oraz nadajnik w formie krążka HSP 4 BS.