Zaha Hadid: niezwykły projekt Muzeum Transportu. Blacha cynkowo-tytanowa na elewacji i dachu

2011-07-14 13:10
Muzeum Transportu, projekt Zahy Hadid
Autor: Rheinzink Sp.zo.o.

Londyńska pracownia architektoniczna Zahy Hadid zaprojektowała Muzeum Transportu w Glasgow. Okładzina zewnętrzna elewacji to szaro-niebieska blacha cynkowo-tytanowa Rheinzink, która nie wymaga żadnej konserwacji. Dzięki naturalnej patynie, która powstaje wskutek działania warunków atmosferycznych, niezawodnie chroni ona pokrycie przed korozją.

Nowe Muzeum Transportu (Riverside Museum) otwarto 21 czerwca 2011 r. Obiekt położony jest nad rzeką Clyde. Dzięki oryginalnej architekturze projekt Zahy Hadid stał się nową atrakcją portu w Glasgow.

Pracownia architektoniczna Zahy Hadid stworzyła muzeum o niecodziennej i oryginalnej architekturze. Rzut poziomy obiektu przypomina kształtem nieregularnie złożoną i dwukrotnie zgiętą serwetkę, której początek i koniec tworzą dwie całkowicie oszklone ściany szczytowe. Tam zaczyna się tunel muzealny, w którym umieszczono eksponaty: rowery, samochody, tramwaje, autobusy i lokomotywy. Jedna z głównych powierzchni wystawienniczych pozbawiona kolumn, ma 6500 m2 . Dzięki stalowej konstrukcji nośnej, która rozciąga się na 35 m szerokości i ma 167 m długości, wnętrze tunelu muzealnego wykonano bez zastosowania wsporników. Konstrukcja wsparta jest jedynie na dwóch meandrujących zgięciach, które znajdują się w środku muzeum. Te płynne przejścia charakteryzują także zewnętrzne ukształowanie bryły budynku. Poszczególne części wystawy przechodzą bowiem jedna w drugą, podobnie jak przepływa ruch uliczny lub woda w rzece Clyde. Widoczne strony złożonej serwetki podkreślają płynny kierunek ruchu i prowadzą zwiedzających przez całe Muzeum Transportu.

Elewacja

Elewację i dach połączono bez zastosowania przerw i występów. Zewnętrzna połać dachu pokazuje widoczne wewnątrz, meandrujące wzniesienia i doliny, których różnica wysokości wynosi 10 m. Jednolity wygląd obiektu zapewnia zarówno wygląd elewacji jak i dach, które wykonane zostały z tej samej struktury. Konstrukcję nośną ścian i dachu wykonano z blachy stalowej trapezowej, którą zamontowano na konstrukcji stalowej budynku. Kolejne warstwy przegrody to: papa bitumiczna (jako materiał uszczelniający), wełna mineralna, sklejka i warstwa rozdzielająca z użyciem folii wstępnego krycia.

Okładzinę zewnętrzną muzeum stanowi blacha cynkowo-tytanowa Rheinzink o grubości 0,8 mm, która nie wymaga konserwacji. W razie uszkodzenia konstrukcji, tworzy się na niej warstwa węglanu cynku, która zabezpiecza materiał na długie dziesięciolecia. Powstanie warstwy ochronnej jest naturalnym procesem, o powolnym przebiegu. Jest on uzależniony od warunków atmosferycznych, stron świata i nachylenia powierzchni. Z uwagi na refleksy świetlne, powierzchnia może uzyskać nierównomierny wygląd.

Muzeum Transposrt, projekt Zahy Hadid
Autor: Rheinzink Sp.z o.o. Muzeum Transportu, przekrój budynku

Muzeum - rozwiązania techniczne pokrycia

Elewacja budynku została pokryta materiałem Rheinzink w technice pojedynczego kątowego rąbka stojącego. Dach natomiast, pokryto w technice podwójnego rąbka. W celu osiągnięcia płynnego wyglądu, pokrycie rozpoczęto od elewacji prostopadłych. By zapewnić płynne przejście do płaszczyzny dachu, każdy profil wymagał indywidualnego dopasowania do zaokrąglenia bryły budynku. Promienie zgięcia, nachylenie i szerokość materiału zmieniały się na połaciach dachowych wraz z każdym profilem. Każdy pas był ręcznie cięty, formowany i łączony.
Do budowy muzeum użyto 200 ton materiału Rheinzink profilowanego w pasy blachy o szerokości wynoszącej 1000, 675 i 575 mm.

By zapewnić skuteczne odprowadzanie wody deszczowej, między elewacją a dachem zainstalowano umieszczoną wewnątrz, niewidoczną z poziomu terenu rynnę dachową, która została zabezpieczona przed zabrudzeniem siatką perforowaną w kształcie paneli łączonych na rąbek stojący. 

W  budynku muzeum użyto blachy o powierzchni "patynapro szaroniebieska", by obiekt współgrał z nadmorskim otoczeniem.

Riverside Museum - informacje o obiekcie

Nowe Muzeum Transportu (Riverside Museum) w Glasgow otwarto 21 czerwca 2011 r. Obiekt położony jest nad rzeką Clyde. Projekt Zahy Hadid dzięki oryginalnej architekturze stał się nową atrakcją portu w Glasgow. Miasto jest ważnym węzłem komunikacyjnym Szkocji, zarówno w zakresie krajowego jak i międzynarodowego transportu. Od 1964 roku mieszkańcy miasta i odwiedzający je turyści mogą lepiej poznawać tradycję i śledzić rozwój transportu dzięki nowemu muzeum.

Dane obiektu
Inwestor Glasgow City Council
Architekt Zaha Hadid Architects / Architekt Johannes Hoffmann
Konstrukcja Buro Happold, Steel Work Engineer Watson Steel
Generalny Wykonawca BAM Construction Ltd Scotland
Wykonawstwo pokrycia z tytan-cynku Varla UK
Materiał pokrycia blacha cynkowo-tytanowa RHEINZINK „patynapro szaroniebieska” w technologii rąbka stojącego
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej