Zaha Hadid: niezwykły projekt Muzeum Transportu. Blacha cynkowo-tytanowa na elewacji i dachu
Londyńska pracownia architektoniczna Zahy Hadid zaprojektowała Muzeum Transportu w Glasgow. Okładzina zewnętrzna elewacji to szaro-niebieska blacha cynkowo-tytanowa Rheinzink, która nie wymaga żadnej konserwacji. Dzięki naturalnej patynie, która powstaje wskutek działania warunków atmosferycznych, niezawodnie chroni ona pokrycie przed korozją.
Autor: Rheinzink Sp. zo.o.
Muzeum Transportu z zewnątrz
Nowe Muzeum Transportu (Riverside Museum) otwarto 21 czerwca 2011 r. Obiekt położony jest nad rzeką Clyde. Dzięki oryginalnej architekturze projekt Zahy Hadid stał się nową atrakcją portu w Glasgow.
Pracownia architektoniczna Zahy Hadid stworzyła muzeum o niecodziennej i oryginalnej architekturze. Rzut poziomy obiektu przypomina kształtem nieregularnie złożoną i dwukrotnie zgiętą serwetkę, której początek i koniec tworzą dwie całkowicie oszklone ściany szczytowe. Tam zaczyna się tunel muzealny, w którym umieszczono eksponaty: rowery, samochody, tramwaje, autobusy i lokomotywy. Jedna z głównych powierzchni wystawienniczych pozbawiona kolumn, ma 6500 m2 . Dzięki stalowej konstrukcji nośnej, która rozciąga się na 35 m szerokości i ma 167 m długości, wnętrze tunelu muzealnego wykonano bez zastosowania wsporników. Konstrukcja wsparta jest jedynie na dwóch meandrujących zgięciach, które znajdują się w środku muzeum. Te płynne przejścia charakteryzują także zewnętrzne ukształowanie bryły budynku. Poszczególne części wystawy przechodzą bowiem jedna w drugą, podobnie jak przepływa ruch uliczny lub woda w rzece Clyde. Widoczne strony złożonej serwetki podkreślają płynny kierunek ruchu i prowadzą zwiedzających przez całe Muzeum Transportu.
Autor: Rheinzink Sp.zo.o.
Muzeum Transportu, plan budynku
Elewacja
Elewację i dach połączono bez zastosowania przerw i występów. Zewnętrzna połać dachu pokazuje widoczne wewnątrz, meandrujące wzniesienia i doliny, których różnica wysokości wynosi 10 m. Jednolity wygląd obiektu zapewnia zarówno wygląd elewacji jak i dach, które wykonane zostały z tej samej struktury. Konstrukcję nośną ścian i dachu wykonano z blachy stalowej trapezowej, którą zamontowano na konstrukcji stalowej budynku. Kolejne warstwy przegrody to: papa bitumiczna (jako materiał uszczelniający), wełna mineralna, sklejka i warstwa rozdzielająca z użyciem folii wstępnego krycia.
Okładzinę zewnętrzną muzeum stanowi blacha cynkowo-tytanowa Rheinzink o grubości 0,8 mm, która nie wymaga konserwacji. W razie uszkodzenia konstrukcji, tworzy się na niej warstwa węglanu cynku, która zabezpiecza materiał na długie dziesięciolecia. Powstanie warstwy ochronnej jest naturalnym procesem, o powolnym przebiegu. Jest on uzależniony od warunków atmosferycznych, stron świata i nachylenia powierzchni. Z uwagi na refleksy świetlne, powierzchnia może uzyskać nierównomierny wygląd.
Muzeum - rozwiązania techniczne pokrycia
Elewacja budynku została pokryta materiałem Rheinzink w technice pojedynczego kątowego rąbka stojącego. Dach natomiast, pokryto w technice podwójnego rąbka. W celu osiągnięcia płynnego wyglądu, pokrycie rozpoczęto od elewacji prostopadłych. By zapewnić płynne przejście do płaszczyzny dachu, każdy profil wymagał indywidualnego dopasowania do zaokrąglenia bryły budynku. Promienie zgięcia, nachylenie i szerokość materiału zmieniały się na połaciach dachowych wraz z każdym profilem. Każdy pas był ręcznie cięty, formowany i łączony.
Do budowy muzeum użyto 200 ton materiału Rheinzink profilowanego w pasy blachy o szerokości wynoszącej 1000, 675 i 575 mm.
By zapewnić skuteczne odprowadzanie wody deszczowej, między elewacją a dachem zainstalowano umieszczoną wewnątrz, niewidoczną z poziomu terenu rynnę dachową, która została zabezpieczona przed zabrudzeniem siatką perforowaną w kształcie paneli łączonych na rąbek stojący.
W budynku muzeum użyto blachy o powierzchni "patynapro szaroniebieska", by obiekt współgrał z nadmorskim otoczeniem.
Riverside Museum - informacje o obiekcie
Nowe Muzeum Transportu (Riverside Museum) w Glasgow otwarto 21 czerwca 2011 r. Obiekt położony jest nad rzeką Clyde. Projekt Zahy Hadid dzięki oryginalnej architekturze stał się nową atrakcją portu w Glasgow. Miasto jest ważnym węzłem komunikacyjnym Szkocji, zarówno w zakresie krajowego jak i międzynarodowego transportu. Od 1964 roku mieszkańcy miasta i odwiedzający je turyści mogą lepiej poznawać tradycję i śledzić rozwój transportu dzięki nowemu muzeum.
Inwestor | Glasgow City Council |
Architekt | Zaha Hadid Architects / Architekt Johannes Hoffmann |
Konstrukcja | Buro Happold, Steel Work Engineer Watson Steel |
Generalny Wykonawca | BAM Construction Ltd Scotland |
Wykonawstwo pokrycia z tytan-cynku | Varla UK |
Materiał pokrycia | blacha cynkowo-tytanowa RHEINZINK „patynapro szaroniebieska” w technologii rąbka stojącego |
Autor: RHEINZINK
Ręcznie wykonywane detale