Trasa S3. Rusza budowa trasy S3 pomiędzy węzłami Bolków i Kamienna Góra z najdłuższym tunelem w Polsce

2020-08-28 10:12 Marzena Sarniewicz
Trasa S3 - najdłuższy tunel w Polsce
Autor: materiały prasowe W ciągu trasy S3 powstanie najdłuższy tunel w Polsce

Cała trasa S3 będzie miał prawie 520 kilometrów. Jest częścią międzynarodowego szlaku E65 Malmö – Chania. Trasa s3 połączy Świnoujście z granicą państwa z Czechami w Lubawce. Droga przebiega w układzie południkowym przez Szczecin, Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę, Lubin i Legnicę. Na odcinku trasy S3 -Bolków-Kamienna Góra, którego budowa właśnie się zaczęła, powstanie najdłuższy tunel w Polsce. Zobacz film z animacją przejazdu najdłuższym tunelem w Polsce.

Na odcinku Bolków-Kamienna Góra powstaną dwa tunele dwukomorowe TS26 oraz TS32. To będzie prawdziwe wyzwanie dla drogowców. Tunel TS26, który powstanie w ciągu trasy S3 będzie miał długość około 2,3 km. Umożliwi przeprowadzenie trasy S3 przez masyw Gór Kaczawskich i Wałbrzyskich, między miejscowościami Sady Górne i Nowe Bogaczowice.

Trasa S3 - Nowa Austriacka Metoda Tunelowania

Nawy główne Tunelu TS26 będą wykonywane metodą górniczą NATM, tj. Nową Austriacka Metoda Tunelowania. Wybrano ta metodę ze względu na duży przekrój poprzeczny przeprawy. Jednocześnie będzie to najdłuższy tunel drogowy w Polsce drążony w skale z wykorzystaniem tej metody.

Tunel TS-26 w ciągu trasy S3

Tunel TS-26 będzie dwunawowy, w każdej nawie odbywać się będzie jednokierunkowy ruch pojazdów na dwóch pasach ruchu. Przy wjeździe do tunelu powstanie Centrum Zarządzania Tunelem z pełną automatyką systemów i urządzeń czuwających nad bezpieczeństwem użytkowników tunelu. Obok znajdzie się miejsce do lądowania dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Tunele będą połączone są ze sobą 9 przejściami ewakuacyjnymi rozmieszczonymi co 250 metrów. Co 125 metrów będą punkty alarmowe z telefonem SOS.

Rozpoczęcie budowy trasy S3 Bolków-Kamienna Góra wraz z tunelami

Po wydaniu przez Wojewodę Dolnośląskiego decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) rozpoczęła się realizacja oczekiwanej inwestycji, która przybliża nas do granicy z Republiką Czeską. 

W ramach inwestycji zostanie wybudowana dwujezdniowa droga ekspresowa S3 o długości ok. 16,1 km, na odcinku od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ. Każda jezdnia będzie miała po dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Powstaną również dwa dwunawowe tunele drogowe - tunel TS-26 o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice oraz tunel TS-32 o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków.  W ramach inwestycji powstanie też:

  • 15 obiektów inżynierskich,
  • 13 przejść zwierząt,
  • 39 przepustów.  

Zostaną wybudowane również drogi dojazdowe, a istniejąca sieć dróg będzie przebudowana.

Planowany termin zakończenia robót budowlanych: II połowa 2023 r.

Wartość kontraktu: 1 536 856 988,60 zł

Realizacja drogi ekspresowej S3 pomiędzy Legnicą, a granicą państwa w Lubawce jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wartość całkowita projektu to 3,875 mld zł.

Wykonawcą robót jest konsorcjum firm: PORR z Warszawy (lider), PORR Bau z Wiednia (partner)

Nadzór inwestorski: konsorcjum Drogowa Trasa Średnicowa z Katowic (lider), Inko Consulting z Pszczyny (partner). 

Kiedy zakończy się drążenie tuneli w ciągu trasy S3?

Tunele mają być gotowe w II połowie 2023 roku.

trasa S7 mapa
Autor: GDDKiA Mapa trasy S7 - stan z 27 sierpnia 2020
Trasa S3
Autor: GDDKiA Cała, blisko 520-kilometrowa trasa S3 ma być gotowa w 2023
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej