Trasa S3. Jambo Drill drąży już tunel na S3 w Sudetach. Będzie to najdłuższy tunel w Polsce

2020-12-07 13:34
Trasa S3 - najdłuższy tunel w Polsce
Autor: materiały prasowe W ciągu trasy S3 powstanie najdłuższy tunel w Polsce

Cała trasa S3 będzie miał prawie 520 kilometrów. Jest częścią międzynarodowego szlaku E65 Malmö – Chania. Trasa S3 połączy Świnoujście z granicą państwa z Czechami w Lubawce. Na odcinku trasy S3 -Bolków-Kamienna Góra, którego budowa właśnie się zaczęła, powstanie najdłuższy tunel w Polsce. Na placu budowy S3 pracę rozpoczęła już pierwsza wiertnica tunelowa - Jumbo Drill. Zobacz film z budowy S3.

Na odcinku Bolków-Kamienna Góra powstaną dwa tunele dwukomorowe TS26 oraz TS32. To będzie prawdziwe wyzwanie dla drogowców. Tunel TS26, który powstanie w ciągu trasy S3 będzie miał długość około 2,3 km. Umożliwi przeprowadzenie trasy S3 przez masyw Gór Kaczawskich i Wałbrzyskich, między miejscowościami Sady Górne i Nowe Bogaczowice.

Trasa S3 - Nowa Austriacka Metoda Tunelowania

Nawy główne Tunelu TS26 będą wykonywane metodą górniczą NATM, tj. Nową Austriacka Metoda Tunelowania. Wybrano tę metodę ze względu na duży przekrój poprzeczny przeprawy. Jednocześnie będzie to najdłuższy tunel drogowy w Polsce, drążony w skale z wykorzystaniem tej metody.

Tunel TS-26 w ciągu trasy S3

Tunel TS-26 będzie dwunawowy, w każdej nawie odbywać się będzie jednokierunkowy ruch pojazdów na dwóch pasach ruchu. Przy wjeździe do tunelu powstanie Centrum Zarządzania Tunelem z pełną automatyką systemów i urządzeń czuwających nad bezpieczeństwem użytkowników tunelu. Obok znajdzie się miejsce do lądowania dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Tunele będą połączone są ze sobą 9 przejściami ewakuacyjnymi rozmieszczonymi co 250 metrów. Co 125 metrów będą punkty alarmowe z telefonem SOS.

Drążenie tunelu docelowo będzie odbywało się przy użyciu czterech maszyn, po jednej na każdą nawę i potrwa ok. 15 miesięcy oraz ok. 3 miesiące na przygotowanie portali. Na placu budowy pracuje już pierwsza maszyna wiertnicza - Jumbo Drill (ciężar z osprzętem ponad 35 ton) - wyposażona w dwa ramiona z organem wiercącym oraz jedno ramię z koszem dla pracowników. Maszyna  służy do wiercenia otworów: strzałowych, pod kotwy skalne oraz drenażowych o długości nawet 24 m.

Rozpoczęcie budowy trasy S3 Bolków-Kamienna Góra wraz z tunelami

Po wydaniu przez Wojewodę Dolnośląskiego decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) rozpoczęła się realizacja oczekiwanej inwestycji, która przybliża nas do granicy z Republiką Czeską. 

W ramach inwestycji zostanie wybudowana dwujezdniowa droga ekspresowa S3 o długości ok. 16,1 km, na odcinku od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ. Każda jezdnia będzie miała po dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Powstaną również dwa dwunawowe tunele drogowe - tunel TS-26 o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice oraz tunel TS-32 o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków.  W ramach inwestycji powstanie też:

  • 15 obiektów inżynierskich,
  • 13 przejść zwierząt,
  • 39 przepustów.  

Zostaną wybudowane również drogi dojazdowe, a istniejąca sieć dróg będzie przebudowana.

Planowany termin zakończenia robót budowlanych: II połowa 2023 r.

Wartość kontraktu: 1 536 856 988,60 zł

Realizacja drogi ekspresowej S3 pomiędzy Legnicą, a granicą państwa w Lubawce jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wartość całkowita projektu to 3,875 mld zł.

Wykonawcą robót jest konsorcjum firm: PORR z Warszawy (lider), PORR Bau z Wiednia (partner)

Nadzór inwestorski: konsorcjum Drogowa Trasa Średnicowa z Katowic (lider), Inko Consulting z Pszczyny (partner). 

jumbo drill
Autor: PORR Transport pierwszej maszyny wiertniczej, czyli tzw. Jumbo Drilla na plac budowy S3. Wyposażona jest w najnowsze technologie stosowane w tunelach w Europie. Może być zaprogramowana przed rozpoczęciem wiercenia w taki sposób, aby na podstawie punktów geodezyjnych określić swoją pozycje w tunelu i samodzielnie wykonać wiercenie w jak najbardziej efektywny sposób według założonego projektu

Kiedy zakończy się drążenie tuneli w ciągu trasy S3?

Tunele mają być gotowe w II połowie 2023 roku.

trasa S7 mapa
Autor: GDDKiA Mapa trasy S7 - stan z 27 sierpnia 2020

Trasa S3 częścią korytarza paneuropejskiego

Docelowo trasa ekspresowa S3 przebiegająca przez Polskę osiągnie długość blisko 510 km. Będzie przebiegała od zespołu portów morskich Szczecin - Świnoujście na północy, wzdłuż zachodniej granicy kraju, poprzez okolice Gorzowa Wielkopolskiego, Zielonej Góry, Lubina, Legnicy, Jawora, Bolkowa oraz Kamiennej Góry do południowej granicy Polski. Trasa jest częścią korytarza paneuropejskiego łączącego Szwecję z Grecją.

Trasa S3
Autor: GDDKiA Cała, blisko 520-kilometrowa trasa S3 ma być gotowa w 2023
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej