Kładka pieszo-rowerowa przez Wisłę. Warszawa będzie miała jeden z najdłuższych mostów rowerowych świata

2021-07-26 14:26
kładka pieszo-rowerowa przez Wisłę
Autor: Zarząd Dróg Miejskich Warszawa Tak ma wyglądać kładka pieszo-rowerowa przez Wisłę. Most dla pieszych i rowerzystów będzie miał 452 m długości (suma długości przęseł znacznie przekroczy 500 m)

Kładka pieszo-rowerowa, łącząca bulwary wiślane z prawobrzeżną Warszawą coraz bliżej realizacji. 26 lipca 2021 otwarto oferty przetargowe na budowę mostu. Teraz tylko trzeba wybrać najkorzystniejszą z nich. Pierwszy w Warszawie most przez Wisłę tylko dla pieszych i rowerzystów będzie liczył 452 m długości. Tym samym będzie o 127 m dłuższy od londyńskiego Millennium Bridge, jednego z najbardziej znanych tego typu mostów na świecie.

Spis treści

  1. Projekt kładki pieszo-rowerowej
  2. Kładka pieszo-rowerowa - konstrukcja
  3. Gdzie powstanie kładka pieszo-rowerowa?
  4. Kto chętny do budowy kładki pieszo-rowerowej?
  5. Kiedy zakończy się budowa kładki pieszo-rowerowej przez Wisłę?
  6. Najważniejsze informacje o kładce pieszo-rowerowej
  7. Najbardziej znane przeprawy pieszo-rowerowe w Polsce
projekt kładki pieszo-rowerowej Warszawa
Autor: Zarząd Dróg Miejskich Warszawa Nowa przeprawa pozwoli pieszym i rowerzystom na łatwe przedostanie się z praskiego brzegu rzeki na Powiśle najpóźniej wiosną 2024 r.

Projekt kładki pieszo-rowerowej

Projekt architektoniczny mostu pieszo-rowerowego został wybrany w międzynarodowym konkursie, ogłoszonym pod koniec 2016 roku i rozstrzygnięty we wrześniu 2017. O nagrodę walczyło aż 40 prac konkursowych, które spłynęły nie tylko z Polskich pracowni. Zwyciężyła warszawska pracownia Schuessler Plan, polska filia niemieckiego biura projektowego. Projektanci m.in. zaprojektowali warszawski most Marii Skłodowskiej-Curie.

Sąd konkursowy docenił niezwykle prostą i elegancką formę projektu. Architekci dołożyli wszelkich starań, aby projekt był spójny z otaczającym go pejzażem. Przeprawa będzie miała 452 m długości i 6 m szerokości. Wykończona będzie rdzawą kortenowską stalą. W dwóch miejscach linia konstrukcji przeprawy załamuje się. W tych zagięciach kładka będzie znacznie szersza, aby piesi i rowerzyści mogli zejść na bok i bezpiecznie podziwiać widoki.

Inspiracją do zrealizowania pomysłu budowy kładki przez Wisłę była praca magisterska Małgorzaty Dembowskiej (2014 rok). Była to praca napisana pod kierunkiem prof. Ewy Kuryłowicz na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej.

kładka pieszo-rowerowa Warszawa
Autor: Zarząd Dróg Miejskich Warszawa Projekt przeprawy przygotowała wyłoniona w międzynarodowym konkursie architektonicznym pracownia Schuessler-Plan Inżynierzy - dopracowała wszelkie detale, aby postawiony obiekt był odporny na działanie sił przyrody

Kładka pieszo-rowerowa - konstrukcja

Ustrój nośny kładki zaprojektowany został jako konstrukcja w całości stalowa. Ma ona mieć postać hermetycznie zespawanego dźwigara skrzynkowego o zmiennej wysokości zwiększającej się ku podporom. Ustrój oparty będzie na masywnych żelbetowych tarczach filarowych, z których trzy posadowione będą w korycie Wisły, a dwa kolejne po wschodniej stronie szlaku żeglugowego, w oddzielonej wałem strefie wody płytkiej. Aby spełnić wymogi co do wysokości nad lustrem wody w świetle przęsła, konieczne było zastosowanie ustroju nośnego o znacznej smukłości, przy uwzględnieniu obciążeń statycznych i szerokości powierzchni komunikacyjnej. Dlatego w przęśle głównym dźwigar musiał znaleźć się nad pomostem. Zaprojektowano go jako jednopylonowe, stalowe podwieszenie od strony wschodniej.

Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy będzie zmienna i w najwęższym punkcie wyniesie 6,9 m, a nad nurtem rzeki rozszerzy się do 16,3 m.

Na moście nie będzie podziału na strefę pieszą i rowerową. Minimalna przestrzeń użytkowa zaplanowana to 6 m, a na węższej rampie po stronie lewobrzeżnej – 3,5 m. Na przeprawie znajdą się dwie „strefy wypoczynkowe” z drewnianymi siedziskami. Oświetlenie obiektu zapewnią źródła światła umieszczone w balustradach. Most zostanie też objęty monitoringiem.

Kładka pieszo-rowerowa będzie miała 452 m długości (suma długości przęseł znacznie przekroczy 500 m).

Gdzie powstanie kładka pieszo-rowerowa?

Przeprawa połączy Bulwary Wiślane z Pragą na wysokości ulic Karowej na lewym brzegu i Okrzei na prawym brzegu. Dzięki niej idący tą drugą ulicą od wschodu w kilka minut znajdą się po drugiej stronie Wisły, a kierując się dalej na zachód szybko trafią w okolice Krakowskiego Przedmieścia. Będzie to pierwsza przeprawa w stolicy tylko dla pieszych i rowerzystów.

Kto chętny do budowy kładki pieszo-rowerowej?

Przetarg na budowę mostu ogłoszono 10 maja 2021. Chętni do wykonania tego zadania mogli nadsyłać swoje oferty do 15 czerwca br. 26 lipca otwarto oferty na budowę mostu pieszo-rowerowego przez Wisłę. 4 z 5 przesłanych propozycji mieści się w założonym kosztorysie. Następny krok to ocena ofert i wybór najkorzystniejszej z nich. Podmioty, które złożyły oferty w przetargu na budowę przeprawy to:

  • Mostostal Warszawa (159 mln 442 tys. zł brutto),
  • Budimex (120 mln 961 tys. zł brutto),
  • Strabag (134 mln 613 tys. zł brutto),
  • Intop Warszawa (89 mln 975 tys. zł brutto),
  • konsorcjum firm Gülermak i Gülermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhüt (228 mln 292 tys. zł brutto

Kiedy zakończy się budowa kładki pieszo-rowerowej przez Wisłę?

Nowa przeprawa pozwoli pieszym i rowerzystom na łatwe przedostanie się z praskiego brzegu rzeki na Powiśle najpóźniej wiosną 2024 r.

Najważniejsze informacje o kładce pieszo-rowerowej

kładka pieszo-rowerowa przez Wisłę
Autor: Urząd m.st. Warszawy Najważniejsze informacje o kładce pieszo-rowerowej Link: Kliknij i powiększ

Najbardziej znane przeprawy pieszo-rowerowe w Polsce

przeprawy pieszo-rowerowe w Polsce
Autor: Urząd m.st. Warszawy Najbardziej znane przeprawy pieszo-rowerowe w Polsce Link: Kliknij i powiększ
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej