Budowa kładki pieszo-rowerowej przez Wisłę wstrzymana

2020-09-24 10:49 Marzena Sarniewicz
Kładka pieszo-rowerowa przez Wisłę
Autor: Urząd Miasta Warszawa Wizualizacja kładki pieszo-rowerowej, która powstanie w Warszawie na wysokości ulic Karowej na Powiślu i Okrzei na Pradze

Pierwszy warszawski most pieszo-rowerowy, łączący bulwary wiślane z prawobrzeżną Warszawą, miał być gotowy w 2020 roku. Niestety ze względu na złą sytuację finansową miasta budowa została wstrzymana do odwołania. Przeprawa nie zalicza się do inwestycji priorytetowych.

W związku z trudną sytuacją finansową Warszawa tnie wydatki na inwestycje. Już wiadomo, że budowa mostu pieszo-rowerowego została odłożona w czasie.

W przyszłości przeprawa ma powstać na wysokości ulic Karowej na Powślu i Okrzei na Pradze. Będzie to pierwsza przeprawa w stolicy tylko dla pieszych i rowerzystów.

Projekt architektoniczny mostu pieszo-rowerowego został wybrany w międzynarodowym konkursie, ogłoszonym pod koniec 2016 roku i rozstrzygnięty we wrześniu 2017. Zwyciężyła warszawska pracownia Schuessler Plan, polska filia niemieckiego biura projektowego. Projektanci m.in. zaprojektowali warszawski most Marii Skłodowskiej-Curie. Wartość umowy to 6 678 900 zł.

Powściągliwy i elegancki projekt kładki

Sąd konkursowy docenił niezwykle prostą i elegancką formę projektu. Architekci dołożyli wszelkich starań, aby projekt był spójny z otaczającym go pejzażem. Przeprawa będzie miała 400 metrów długości i 6 metrów szerokości. Wykończona będzie rdzawą kortenowską stalą. W dwóch miejscach linia konstrukcji przeprawy załamuje się. W tych zagięciach kładka będzie znacznie szersza, aby piesi i rowerzyści mogli zejść na bok i bezpiecznie podziwiać widoki.

Konkurs na budowę kładki pieszo-rowerowej cieszył się dużym zainteresowaniem

Konkurs został ogłoszony w grudniu 2016. O nagrodę walczyło aż 40 prac konkursowych, które spłynęły nie tylko z Polskich pracowni. Oceniał je sąd konkursowy w składzie: Marek Mikos (zastępca dyrektora Biura Architektury), Renata Kaznowska (wiceprezydent Warszawy), Rainer Mahlamäki (fiński architekt, projektant Polin), Wojciech Wagner (zastępca dyrektora Biura Architektury), Łukasz Puchalski (dyrektor Zarządu Dróg Miejskich), Jacek Grunt-Mejer (pełnomocnik prezydenta ds. rewitalizacji), Ewa Kuryłowicz i Maciej Mąka (Stowarzyszenie Architektów Polskich), Agnieszka Kulesza (Zarząd Dróg Miejskich), Hubert Markowski (Wydział Architektury Politechniki Warszawskiej) , Wojciech Zabłocki (architekt), Patryk Zaręba (architekt krajobrazu) i Henryk Zobel (Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej).Inspiracją do zrealizowania pomysłu budowy kładki przez Wisłę była praca magisterska Małgorzaty Dembowskiej (2014 rok). Była to praca napisana pod kierunkiem prof. Ewy Kuryłowicz na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej.Czytaj też:

Kładka pieszo-rowerowa przez Wisłę
Autor: Urząd Miasta Warszawa Kładka pieszo-rowerowa będzie miała rozpiętość 400 m
Kładka pieszo-rowerowa przez Wisłę
Autor: Urząd Miasta Warszawa Zwycięski projekt kładki pieszo-rowerowej powstał w pracowni Schuessler Plan
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej