Szczeciński Szybki Tramwaj gotowy. Strabag zakończył nową inwestycję

2015-05-12 12:53
Willa Gruneberga – zabytek, który został przesunięty w ramach budowy nowej inwestycji Szczeciński Szybki Tramwaj
Autor: STRABAG Willa Gruneberga – zabytek, który został przesunięty w ramach budowy nowej inwestycji Szczeciński Szybki Tramwaj

Generalnym wykonawcą nowej inwestycji w Szczecinie było konsorcjum firm Szybki Tramwaj i Strabag. Prace zostały zakończone w kwietniu 2015. Realizacja trwała 2 lata, a jej koszt wyniósł 165 mln zł.

Nowa inwestycja w Szczecinie zakończona. Szczeciński Szybki Tramwaj wybudował Strabag

W ramach kontraktu na budowę linii Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju, generalny wykonawca – Strabag zrealizował odcinek od Basenu Górniczego do pętli pośredniej Turkusowa. Spółka zbudowała 4 kilometry podwójnego torowiska wraz z infrastrukturą techniczną, która umożliwia zdalne sterowanie urządzeniami torowymi. Ponadto wykonane zostały: sieć trakcyjna o długości 8,2 km, wykop obudowany (789 m), estakady nad ulicą Hangarową (66 m), wiadukt i kładka technologiczna w ciągu ulicy Batalionów Chłopskich (17 m), a także kładka – przystanek Lotnisko (75 m). Wybudowany został również tunel dla pieszych pod torami tramwajowymi wraz z pochylniami dla osób niepełnosprawnych oraz tunel dla pieszych pod istniejącą linią tramwajową, pomiędzy stacją Szczecin Zdroje Oleszna a stacją Szczecin Dąbie.

Ponadto, firma Strabag finansowała wszystkie budowy. Po oddaniu inwestycji do użytku miasto zwróci środki. Projekt współfinansowany jest również przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Spójności  w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013

W ramach nowej inwestycji przebudowane zostało: 2,5 km sieci kanalizacji deszczowej, kanalizacja sanitarna, sieć gazowa niskiego i średniego ciśnienia, sieć cieplna, wykonana z rur preizolowanych w technologii bezkanałowej, oraz sieć teletechniczna i teleinformatyczna. Strabag wykonał także sieć elektroenergetyczną oświetlenia ulicznego oraz zamontował urządzenia wodno-melioracyjne.
 
Do obowiązków wykonawcy należała również translokacja zabytkowej Willi Gruneberga, która początkowo mieściła się przy ulicy Batalionów Chłopskich 61. Z powodu kolizji z inwestycją, budynek musiał zostać przesunięty o 45 metrów. Strabag wykonał inwentaryzację laserową budynku oraz opracował projekt technologiczny przeniesienia willi. W tej kwestii firma współpracowała z należącym do Grupy Zentrale Technik z Wiednia. Sama operacja trwała 15 godzin. Ustawiono budynek na odpowiednich rzędnych i wykonano podlewkę betonową, która połączyła strop nad piwnicą ze ścianami fundamentowymi.

Do realizacji tego etapu Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju zużyto 20 463 m3 betonu, 1322 ton stali zbrojeniowej i 18 216 m3 tłucznia kolejowego. Ponadto, wykonano 30 000 m3 wykopu i 57 000 m3 nasypu, a także wymieniono 17 282 m3 gruntów.


Nazwa inwestycji: Szczeciński Szybki Tramwaj
Inwestor: Gmina Miasto Szczecin
Generalny wykonawca: konsorcjum firm Szybki Tramwaj Sp. z o. o. i STRABAG Sp. z o. o.
Początek realizacji: kwiecień 2013
Zakończenie budowy: kwiecień 2015
Koszt inwestycji: 165 mln zł brutto

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej