Ruszyła budowa obwodnicy Pabianic

2010-07-28 10:45
Minister Infrastruktury Cezary Grabarczyk podczas rozpoczęcia budowy obwodnicy Pabianic (26 lipca 2010)
Autor: Ministerstwo Infrastruktury Minister Infrastruktury Cezary Grabarczyk podczas rozpoczęcia budowy obwodnicy Pabianic (26 lipca 2010)

26 lipca 2010 r. oficjalnie rozpoczęto budowę zachodniej obwodnicy Pabianic. Obwodnica będzie w przyszłości częścią drogi ekspresowej S14 łączącej S8 w okolicach Dobronia z autostradą A2 i DK 1 w okolicy Emilii.

Obwodnica przebiegać będzie przez granice administracyjne miasta Łódzi na granicy z gminą Ksawerów, przez gminę Pabianice oraz gminę Dobroń. Długość całkowita obwodnicy wynosi 15,2 km: na odcinku Ksawerów – Dobroń została zaplanowana jako trasa ekspresowa S14 (9,6 km), natomiast na długości 5,6 km będzie przebiegać w korytarzu drogi krajowej nr 14 BIS (łącznik do do istniejącej DK 14).

Umowa na budowę została podpisana 18 czerwca 2010 r. z konsorcjum firm z liderem, firmą Hermann Kirchner Polska Sp. z o.o. Wykonawca zaoferował najniższą cenę za wybudowanie obwodnicy – 513,7 mln zł. Inwestycja ma być ukończona do końca listopada 2011 r.

Na obwodnicy Pabianic powstaną 3 węzły drogowe: „Rypułtowice”, „Pabianice” i „Dobroń”. W przyszłości powstanie jeszcze węzeł „Lublinek”. Całkowita długość łącznic zaprojektowana na węzłach obwodnicy miasta Pabianice wynosi 6,5 km, długość przebudowanych dróg poprzecznych to 4 km, drogi dojazdowe zapewniającye dojazd do pól, działek prywatnych oraz zbiorników retencyjno-odparowujących będą miały wynosi 16,2 km długości. W ramach inwestycji powstanie również 11 wiaduktów i 1 most, a także przejście dla zwierząt oraz liczne przepusty pod drogą.

W ramach budowy obwodnicy Pabianic powstanie infrastruktura techniczna podziemna i nadziemna, wykonane zostaną:
• odwodnienie z odprowadzeniem do rowów otwartych i zbiorników retencyjno-odparowujących oraz odwodnienie z odprowadzeniem do kanalizacji deszczowej,
• oświetlenie drogowe,
• prace rozbiórkowe i adaptacyjne związane z dostępem do terenu inwestycji,
• przebudowy i zabezpieczenia istniejących urządzeń sieciowych: kanalizacyjnych, wodociągowych, gazowych, energetycznych, telekomunikacyjnych i melioracyjnych,
• oznakowanie i instalacja urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego (w tym barier ochronnych stalowych i betonowych).

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej