Ruszyła budowa obwodnicy Pabianic

2010-07-28 10:45
Minister Infrastruktury Cezary Grabarczyk podczas rozpoczęcia budowy obwodnicy Pabianic (26 lipca 2010)
Autor: Ministerstwo Infrastruktury Minister Infrastruktury Cezary Grabarczyk podczas rozpoczęcia budowy obwodnicy Pabianic (26 lipca 2010)

26 lipca 2010 r. oficjalnie rozpoczęto budowę zachodniej obwodnicy Pabianic. Obwodnica będzie w przyszłości częścią drogi ekspresowej S14 łączącej S8 w okolicach Dobronia z autostradą A2 i DK 1 w okolicy Emilii.

Obwodnica przebiegać będzie przez granice administracyjne miasta Łódzi na granicy z gminą Ksawerów, przez gminę Pabianice oraz gminę Dobroń. Długość całkowita obwodnicy wynosi 15,2 km: na odcinku Ksawerów – Dobroń została zaplanowana jako trasa ekspresowa S14 (9,6 km), natomiast na długości 5,6 km będzie przebiegać w korytarzu drogi krajowej nr 14 BIS (łącznik do do istniejącej DK 14).

Umowa na budowę została podpisana 18 czerwca 2010 r. z konsorcjum firm z liderem, firmą Hermann Kirchner Polska Sp. z o.o. Wykonawca zaoferował najniższą cenę za wybudowanie obwodnicy – 513,7 mln zł. Inwestycja ma być ukończona do końca listopada 2011 r.

Na obwodnicy Pabianic powstaną 3 węzły drogowe: „Rypułtowice”, „Pabianice” i „Dobroń”. W przyszłości powstanie jeszcze węzeł „Lublinek”. Całkowita długość łącznic zaprojektowana na węzłach obwodnicy miasta Pabianice wynosi 6,5 km, długość przebudowanych dróg poprzecznych to 4 km, drogi dojazdowe zapewniającye dojazd do pól, działek prywatnych oraz zbiorników retencyjno-odparowujących będą miały wynosi 16,2 km długości. W ramach inwestycji powstanie również 11 wiaduktów i 1 most, a także przejście dla zwierząt oraz liczne przepusty pod drogą.

W ramach budowy obwodnicy Pabianic powstanie infrastruktura techniczna podziemna i nadziemna, wykonane zostaną:
• odwodnienie z odprowadzeniem do rowów otwartych i zbiorników retencyjno-odparowujących oraz odwodnienie z odprowadzeniem do kanalizacji deszczowej,
• oświetlenie drogowe,
• prace rozbiórkowe i adaptacyjne związane z dostępem do terenu inwestycji,
• przebudowy i zabezpieczenia istniejących urządzeń sieciowych: kanalizacyjnych, wodociągowych, gazowych, energetycznych, telekomunikacyjnych i melioracyjnych,
• oznakowanie i instalacja urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego (w tym barier ochronnych stalowych i betonowych).

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej