Remont A4 dobiegł końca

2007-05-22 18:07
Autostrada A4
Autor: brak danych

28 sierpnia 2006 roku nastąpiło uroczyste zakończenie modernizacji autostrady A4 na odcinku Wrocław-Krzywa. Długość wyremontowanej trasy wynosi 92 km.

Autostrada A4 to jedna z najważniejszych tras w Polsce stanowiąca część Pan-Europejskiego Korytarza nr III przebiegającego od Drezna w Niemczech do Kijowa na Ukrainie, przez Wrocław, Katowice, Kraków i Rzeszów. Głównym celem inwestycji było poprawienie stanu technicznego nawierzchni, zwiększenie nośności drogi i jej przystosowanie do przenoszenia obciążeń do 115 kN/oś, zwiększenie płynności potoku ruchu i średniej prędkości z 80 do 100 km/h, poprawa bezpieczeństwa ruchu, zmniejszenie oddziaływania na środowisko oraz ułatwienie międzynarodowego transportu drogowego. Obecnie na pozostałych odcinkach autostrady A4 trwają intensywne prace przygotowawcze, tak by cała trasa od granicy z Niemcami do Rzeszowa - zgodnie z planem - była ukończona w roku 2013.

Remont A4 trwał od 2002 roku. Budowa nowej trasy była podzielona na trzy etapy. Pierwszy polegał na wybudowaniu jezdni południowej na odcinku Wądroże-Wrocław. Za niecałe 50 mln euro wykonał ją Budimex Dromex wraz z Walter Heilit. Drugi etap to budowa odcinka Krzywa-Wądroże i Krzywa-Legnica. Ta część przedsięwzięcia została wykonana przez Strabag S.A. oraz Mota Companhia S.A. i kosztowała ponad 63 mln euro. Następny etap polegał na wybudowaniu odcinka Wrocław-Legnica. Powstał on dzięki pracy firm Hermann Kirchner GmbH, Max Bogl oraz Berger Bau GmbH i pochłonął 42,7 mln euro. Nadzór nad pracami budowlanymi prowadziło przedsiębiorstwo Scetauroute.

Remont autostrady był pracochłonny i kosztowny. Inwestycja ta polegała m.in. na: rozbiórce istniejącej nawierzchni drogi oraz obiektów inżynieryjnych znajdujących się w ciągu trasy, wykonaniu robót ziemnych, budowie 92 km nawierzchni betonowej dwujezdniowej autostrady, przebudowie 39 obiektów inżynierskich oraz 56 przepustów, a także remoncie 40 obiektów mostowych nad autostradą. Całkowity koszt realizacji projektu wyniósł 162,7 mln euro, z czego 75 proc. pochodziło z Funduszu Spójności Unii Europejskiej. Przedsięwzięcie było także współfinansowane przez Europejski Bank Inwestycyjny. Zakończenie budowy tego odcinka A4 oznacza, że obecnie jednym ciągiem autostradowym można przejechać od Krakowa do Krzywej.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej