Przekop Mierzei Wiślanej - inwestycja weszła w II etap realizacji. Otwarcie kanału przez Mierzeję Wiślaną w 2022

2021-10-07 12:48
przekop Mierzei Wiślanej
Autor: NDI/BESIX Rozpoczął się II etap przekopu Mierzei Wiślanej

Przekop Mierzei Wiślanej trwa już prawie 2 lata. Inwestycja na Mierzei Wiślanej wkroczyła w II etap, który połączy wody Zalewu Wiślanego i port w Elblągu z Zatoką Gdańską. Otwarcie kanału przez Mierzeję Wiślaną dla żeglugi zapowiadane jest na przyszły rok.

Spis treści

  1. Przekop Mierzei Wiślanej - film z września 2021
  2. Przekop Mierzei Wiślanej - aktualności
  3. Przekop Mierzei Wiślanej - podsumowanie prac I etapu inwestycji
  4. Mierzeja Wiślana - II etap inwestycji
  5. Mierzeja Wiślana - III etap inwestycji
  6. Przekop Mierzei oraz tor wodny do Elbląga przez Zalew Wiślany
  7. Przekop Mierzei - szansa czy zagrożenie dla turystycznego regionu?
  8. Mierzeja Wiślana - ile do stracenia?

Przekop Mierzei Wiślanej - film z września 2021

Przekop Mierzei Wiślanej - aktualności

Inwestycja dotyczy przebudowy istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg na odcinku długości około 10,5 km i szerokości toru mierzonego w dnie na rzece 60 m. Obudowane zostaną brzegi i umocnione przy użyciu ścianek szczelnych oraz kotew gruntowych.

Na rzece Elbląg powstanie nowy most obrotowy w Nowakowie, w odległości około 650 m od istniejącego mostu pontonowego. Most ma mieć długość to 104,3 m, a rozpiętość przęseł 2 x 51,5 m. Wykonane zostaną też drogi długości 2 km.

We wrześniu rozpoczął się montaż pierwszej bramy do śluzy na budowie przekopu Mierzei Wiślanej. To jedna z największych tego typu konstrukcji w Polsce. Bramy zapobiegną mieszaniu się wód obu akwenów.

Planowany termin wykonania śluzy to pierwszy kwartał 2022 roku. Potem zostanie ona zalana wodą i odbędą się wszelkie testy szczelności oraz mobilności bram.

Prace na Mierzei Wiślanej przebiegają zgodnie z harmonogramem. W 2023 cała, złożona z trzech etapów inwestycja, ma zostać ukończona.

Przekop Mierzei Wiślanej - podsumowanie prac I etapu inwestycji

Nad przekopem Mierzei Wiślanej zaplanowano dwa mosty obrotowe, otwierane naprzemiennie, gdy przez budowany kanał żeglugowy będą płynęły jednostki. Dzięki temu ruch z drogi krajowej 501 nie będzie wstrzymywany.

Od 25 czerwca jeden z mostów - Most Południowy - jest już przejezdny. To jeden z najdłuższych tego typu obiektów obrotowych w Polsce. Jego łączna długość to ponad 60 m, masa konstrukcji stalowej ustroju wraz z przeciwwagą to ok. 550-560 ton. Trwa jeszcze budowa Mostu Północnego, tego bliżej Zatoki Gdańskiej.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.

Sporo dzieje się również w rejonie sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym. Przypomnijmy, usypana z piasku wydobywanego przy okazji pogłębiania kanału żeglugowego (o powierzchni 181 hektarów) ma być rezerwatem dla ptaków.

Wykonawca tego etapu prac, czyli konsorcjum NDI/Besix, w kolejnych miesiącach ma jeszcze prowadzić prace kafarowe i narzutowe na falochronach oraz roboty żelbetowe na koronie falochronu zachodniego i w części lądowej falochronu. Kontynuowane będą prace przy moście północnym i prace wewnątrz budynku Kapitanatu.

Mierzeja Wiślana - II etap inwestycji

Ten etap inwestycji „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” realizuje firma Budimex. Wartość kontraktu wynosi ponad 570 mln zł, a czas przewidziany na jego realizację to 24 miesiące (umowa została podpisana 20 kwietnia 2021 roku). 

Zakres prac II etapu inwestycji obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowe wałów ziemnych, budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, wraz ze zmianami układu drogowego. Czas realizacji przedsięwzięcia to 24 miesiące.

Mierzeja Wiślana - III etap inwestycji

III etap prac, scalający całą inwestycje, to roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg. Ogłoszenie przetargu planowane jest jeszcze w tym roku. 

Na inwestycję zaplanowano z budżetu państwa w 2021 700 mln zł.

Mierzeja Wiślana budowa
Autor: konsorcjum NDI/Besix Most Południowy jeszcze w fazie budowy
Mierzeja Wiślana
Autor: konsorcjum NDI/Besix Przekop Mierzei Wiślanej. Placu budowy w czerwcu
Przekop Mierzei Wislanej z budżetem 700 mln na 2021

Na program "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską" zaplanowano na rok 2021 kwotę w wysokości 700 mln zł.

Wartość samego przekopu to 992 mln zł. Natomiast na realizację całości inwestycji, łącznie z rozbudową portu w Elblągu, modernizacją rzeki Elbląg i budową mostu w Nowakowie oraz budową drogi wodnej zarezerwowano ponad 1,9 mld zł.

Przekop Mierzei oraz tor wodny do Elbląga przez Zalew Wiślany

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 kilometry. Samo przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 kilometrów, po rzece Elbląg – także ponad 10 km, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał, jak i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.

Przekop Mierzei - szansa czy zagrożenie dla turystycznego regionu?

Mówi się, że to nieprawdopodobna szansa dla rozwoju turystycznego, ale powyższe argumenty świadczą o tym, że chyba nie dla Mierzei, a tym bardziej Krynicy Morskiej czy Piasków – twierdzi Krzysztof Swat - Burmistrz Krynicy Morskiej. To my znajdziemy się po tej „niewłaściwej” stronie przekopu. Tutaj szkody mogą być znacznie większe niż korzyści. Uważam, że nie można przekopu traktować jedynie jako elementu rozwoju portu i turystyki w Elblągu. A co z Krynicą Morską, Piaskami i mieszkańcami tych miejscowości? Rozwój jednego miasta nie może się odbywać kosztem drugiego. Pamiętajmy, że przekop zmieni dziesiątki hektarów gruntów na Mierzei. Wiele kilometrów plaż zostanie trwale przekształcone. Pojawią się statki. To już nie będzie ta dzika i jedna z najpiękniejszych plaż w Polsce.

Ponadto nie wystarczy wybudować kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną i tor wodny do Elbląga przez Zalew Wiślany, z regulacją brzegów i mostami. Trzeba to potem wszystko utrzymywać, a będą to niemałe koszty. Tor wodny do Elbląga będzie wymagał ciągłego pogłębiania. Jak utrzymać taki tor zimą, kiedy Zalew Wiślany pokrywa lód? Mowa nawet o czterech miesiącach w roku. W czasie mrozów nawet jeśli przejedzie lodołamacz kra i tak się zaraz zejdzie.

Kolejnym problemem jest to, że na Zalewie Wiślanym może wzrosnąć eutrofizacja czyli zanieczyszczenie węglowodorami ropopochodnymi i zawiesinami organicznymi. Oznacza to, głównie w lecie kiedy trwa sezon turystyczny, rozwój glonów i wzrost bakterii kałowych w wodach Zalewu. Tymczasem należałoby zrobić wszystko aby chronić nasz ekosystem, bo to największy skarb tego regionu.

Ale cóż możemy w momencie, kiedy tor wodny przez Mierzeję Wiślaną to flagowa inwestycja obecnego rządu, a celem nadrzędnym przekopu jest bezpieczeństwo narodowe. Argumenty ekonomiczne zeszły na drugi plan – mówi burmistrz. Wysuwaliśmy wiele postulatów do rządu niestety do tej pory nie mamy na nie odpowiedzi. Chcemy dla mieszkańców gwarancji, że jeżeli będzie się coś złego działo po budowie przekopu to nie zostaniemy pozostawieni sami sobie – dodaje Krzysztof Swat.

Przypomnijmy, że program "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską" uruchomił premier Jarosław Kaczyński w listopadzie 2007.

Mierzeja Wiślana - ile do stracenia?

Mierzeja Wiślana to długa, prawie stu kilometrowa piaszczysta wydma, oddzielająca Bałtyk od Zalewu Wiślanego. Jej szerokość waha się od jednego do dwóch kilometrów. Cechą charakterystyczną są bardzo szerokie, czyste plaże, a także liczne rezerwaty. Na Mierzei można podziwiać wydmy (najwyższa z nich, położona jest w okolicach Krynicy Morskiej - Wielbłądzi Garb sięga 56 m n.p.m.), lasy czy ptaki - kormorany, łabędzie, czaple. Na plażach można ciągle doświadczyć pustki i ciszy, nawet w sezonie turystycznym. Sami zobaczcie….

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej