Poniatowski po kolejnym liftingu

2008-08-25 13:21
Most Poniatowskiego
Autor: Warszawa| Zarząd Dróg Miejskich

W nocy z 20 na 21 sierpnia, po kolejnym remoncie został otwarty Most Poniatowskiego w Warszawie.

Most Poniatowskiego jest obiektem o konstrukcji stalowej, z żelbetową płytą pomostu zespoloną z rusztem stalowym. Cztery przęsła środkowe mają konstrukcję łukową, przęsła skrajne są kratownicami. Każde przęsło ma 7 dźwigarów głównych.

Most w liczbach:

  • długość całkowita 506,13 m,
    szerokość całkowita 24,80 m,
  • dwa chodniki, każdy szerokości 2,20 m,
  • dwie jezdnie szerokości 7,00 m,
  • torowisko tramwajowe szerokości 6,8 m.

Remont Mostu Poniatowskiego rozpoczął się 7 lipca 2008 roku.

Zakres wykonanych robót:

  • renowacja powłok malarskich przęseł stalowych,
  • utrzymanie kolektorów żeliwnych,
  • izolacje wykonywane na zimno z bitumiczną warstwą ochronną,
  • nawierzchnie z żywic poliuretanowo-epoksydowych,
  • lokalne naprawy powierzchni betonu przęseł zaprawami typu PCC nakładanymi ręcznie,
  • wymiana wpustów mostowych,
  • naprawa urządzeń dylatacyjnych modułowych,
  • konserwacja urządzeń dylatacyjnych modułowych,
  • wymiana krawężników kamiennych.

W trakcie remontu mostu ułożono najnowocześniejszą technologicznie izolację Serwidek-Serwipak, wymieniono nawierzchnię i chodniki. Wybudowano blisko 32 000 m2 asfaltu twardolanego, prawie 20 000 m2 warstwy ścieralnej SMA.

Inwestorem remontu był Zarząd Dróg Miejskich w imieniu m.st. Warszawy, natomiast generalnym wykonawcą Warszawskie Przedsiębiorstwo Mostowe MOSTY SA. Koszt inwestycji wyniósł 19,5 mln zł.

ZDM planuje jeszcze na moście kolejny remont, który tym razem będzie się odbywał bez utrudnień w ruchu. Odnowione zostaną bowiem balustrady, latarnie oraz stalowa konstrukcja pod mostem.

Most Poniatowskiego  
wybudowano w latach 1905-1913, wg projektu inż. Mieczysława Marszewskiego i Wacława Paszkowakiego, autorem architektury mostu i wiaduktu był zaś Stefan Szyller. Trasa mostowa wraz z dojazdami wyniosła 3542 metry. Most - o ośmiu przęsłach stalowych wspartych na kamiennych filarach - otwarto 6 stycznia 1914 roku.

W 1915 roku, wycofujące się z Warszawy rosyjskie wojska, wysadziły górną część dwóch filarów. Most został odbudowany dopiero w latach 1921-26.
W latach 1963-66 przeprawa została poszerzona, wydzielono torowisko tramwajowe oraz zbudowano drugą łącznicę z Wisłostradą na zachodnim brzegu rzeki. Dzięki temu powstał specyficzny układ zjazdów i wjazdów po lewej stronie - przypominający z lotu ptaka trzy koła.
W trakcie kolejnego remontu w latach 1985-90, dobudowano drugą łącznicę po stronie praskiej oraz podniesiono torowisko tramwajowe.
W latach 2004-2005 wyremontowano wszystkie wieżyczki na moście oraz cztery pierwsze pawilony wiaduktu.

REMONT WARSZAWSKICH DRÓG>>>

sierpień 2008

 

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej