Podziemny praking w Krakowie w systemie koncesji
600 miejsc postojowych, nowoczesny system informacji wizualnej i dźwiękowej - tak wygląda pierwszy w Polsce parking wybudowany przez partnera prywatnego w systemie koncesji budowlanej.
Parking jest zlokalizowany pod Placem na Groblach w okolicach Wawelu. Inwestorem obiektu jest miasto, koncesjonariuszem hiszpańska firma ASCAN Empresa Constructora y de Gestion, która złożyła najkorzystniejszą ofertę i wygrała w przetargu. Umowa z koncesjonariuszem obejmowała pokrycie kosztów budowy parkingu w wysokości 63 mln złotych oraz wybudowanie nowego w miejsce starego stadionu dla młodzieży nad parkingiem. W zamian hiszpańska firma dostała prawo pobierania opłat za korzystanie z parkingu przez 70 lat.
Równocześnie z otwarciem parkingu pod placem Na Groblach, zmieniają się zasady parkowania na innych ulicach w centrum miasta. Zgodnie ze Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Krakowa z 2003 roku, jednym z celów inwestycji parkingowych w centrum Krakowa jest eliminacja parkowania przy ulicach i na chodnikach oraz oddanie tej przestrzeni pieszym. Po otwarciu parkingu pod placem Na Groblach, zlikwidowany będzie postój na ulicy Grodzkiej, z wyłączeniem miejsc w zatoce przed kościołem św. Piotra i Pawła. Podobnie zakaz postoju wprowadzony będzie na ulicach Podzamcze i Powiśle od hotelu Sheraton do ulicy Zwierzynieckiej (zachowane będzie jedynie miejsce postojowe dla niepełnosprawnych). Na ulicy Zwierzynieckiej będzie można parkować jedynie w zatokach do tego przeznaczonych. Nie będzie można stawiać samochodów na chodnikach. Natomiast przy ulicy Straszewskiego, na odcinku od ulicy Podzamcze do placu Na Groblach obowiązywać będzie parkowanie równoległe do krawężnika, a nie ukośne, jak do tej pory.
Jednocześnie Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu przygotowuje projekt specjalnej uchwały zmieniający kategorię ulic Tenczyńskiej i Tarłowskiej, aby umożliwić mieszkańcom dojazd i parkowanie obok swoich posesji.
W Krakowie planowane są kolejne parkingi, ktore miasto chce zrealizować w podobny sposób. Niebawem poznamy oferty firm zainteresowanych budową parkingu w rejonie Nowego Kleparza. Trzypoziomowy obiekt na około 450 samochodów ma powstać w ramach przebudowy obecnego, przestarzałego placu dworcowego. Podobnie sprawa wygląda z parkingiem koło Muzeum Narodowego. Jego budową interesują się cztery konsorcja. Wybór wykonawcy nastąpi w styczniu 2010 roku. Parking będzie miał docelowo 720 miejsc. Miasto złożyło wnioski o wydanie decyzji lokalizacyjnych również dla zbiegu ulic Wielopole, Dietla i Starowiślna i placu Biskupiego.