Nowa kładka w Krakowie łączy Grzegórzki z Zabłociem. Piesi i rowerzyści już z niej korzystają

2023-06-13 7:51
Nowa kładka w Krakowie łączy Grzegórzki z Zabłociem. Piesi i rowerzyści już z niej korzystają
Autor: Jan Graczyński/krakow.pl Nowa kładka Zabłocie-Grzegórzki w Krakowie już otwarta dla pieszych i rowerzystów

W sobotę 10 czerwca otwarto nową kładkę dla pieszych i rowerzystów, dzięki której można wygodnie i bezpiecznie przeprawić się przez Wisłę na wysokości dzielnic Zabłocie oraz Grzegórzki i Kazimierz. Inwestycja powstała w ramach realizowanej przez PKP PLK modernizacji linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy-Rudzice.

Nowa krakowska kładka ułatwia poruszanie się pieszych pomiędzy prawym i lewym brzegiem Wisły, a rowerzystom umożliwia dogodny dojazd do centrum od strony Zabłocia i stanowi alternatywę dla mostu Powstańców Śląskich.

Jak podkreślił Jerzy Muzyk – zastępca prezydenta Krakowa: „Realizacja zadania wpisuje się w działania miasta mające na celu ożywienie brzegów Wisły. Nowa przeprawa będzie miała szczególne znaczenie dla powiązania sieci tras rowerowych na terenie Krakowa, w tym do poprawy komfortu ich użytkowników. Budowa nowoczesnej i wzajemnie zintegrowanej infrastruktury komunikacyjnej na Wiśle, usprawni i skróci czas dojazdu pomiędzy obszarami miasta zlokalizowanymi po przeciwnych stronach rzeki”.

Nowa kładka w Krakowie łączy Grzegórzki z Zabłociem. Piesi i rowerzyści już z niej korzystają
Autor: Bogusław Świerzowski/krakow.pl Nowa krakowska kładka to wygodna przeprawa dla rowerzystów i pieszych

Wygodna i bezpieczna infrastruktura

Infrastruktura dla rowerzystów i pieszych powstała w ramach budowy ostatniego z trzech mostów budowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach modernizacji krakowskiej linii średnicowej, oraz na ścianach oporowych i pochylniach usytuowanych wzdłuż ul. Halickiej oraz przy ul. Zabłocie.

Całość ma długość ok. 660 m od ul. Przemyskiej do stacji kolejowej Kraków Zabłocie. Sam most ma 234,2 m długości. Ciągi komunikacyjne zostały tak zaprojektowane, by mogły z nich korzystać również osoby o ograniczonej możliwości poruszania się. Łączna szerokość kładki wynosi ok. 9 m.

Tor kolejowy na moście został oddzielony od drogi rowerowej półprzezroczystą barierą ochronną. Po zewnętrznej stronie przęseł mostu jest dodatkowa platforma z chodnikiem, a po obu stronach przeprawy zlokalizowane są najazdy i schody dla rowerzystów i pieszych.

Aby nowa przeprawa mogła zostać wybudowana, konieczne było usunięcie kolizji z napowietrzną linią wysokiego napięcia w rejonie ul. Halickiej. Ten zakres prac, zleconych przez Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie został wykonany w zeszłym roku. Stary słup został zlikwidowany, a cała sieć została poprowadzona pod ziemią.

Nowa kładka w Krakowie łączy Grzegórzki z Zabłociem. Piesi i rowerzyści już z niej korzystają
Autor: Piotr Hamarnik/PKP PLK SA Kładka w Krakowie - Zabłocie-Grzegórzki - widok nocą

Współpraca gminy Kraków z PKP PLK

Nowa kładka to efekt umowy, którą 17 kwietnia 2020 r. gmina Kraków zawarła z PKP PLK w sprawie dofinansowania realizacji inwestycji kolejowej w zakresie dotyczącym infrastruktury dla pieszych i rowerzystów w ramach zadania „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej, odcinek 3 – obiekty mostowe nad rzeką Wisłą”. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.

Zadanie o wartości ok. 73 mln zł dofinansowano ze środków rządowych przeznaczonych na przygotowanie III Igrzysk Europejskich. Kwota dofinansowania z budżetu państwa wyniosła 32 438 497,72 zł.

Źródło: materiały prasowe, www.krakow.pl; www.plk-sa.pl; www.gov.pl

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej