Most w Kurowie. Rusza budowa mostu na Dunajcu w ciągu DK75
Nowy most w Kurowie zastąpi starą przeprawę. 26 lipca 2019 odbyła się uroczysta inauguracja budowy mostu, w której wziął udział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Przeprawa powstanie na Dunajcu wzdłuż DK 75, pomiędzy Nowym Sączem, a Brzeskiem.
Most w Kurowie od dłuższego czasu uważany jest przez kierowców za niebezpieczną przeprawę. Przypomnijmy, że jego budowa rozpoczęła się przed II wojną światową, a zakończyła w 1943 roku. Stary obiekt jest wąski (szerokość jezdni wynosi tylko 6 m), a jego stan techniczny jest zły.
Most w Kurowie - obiekt typu extradosed
Tym bardziej cieszy informacja, że rusza budowa nowego mostu. Będzie to obiekt typu extradosed (połączenie konstrukcji wantowej z belkową sprężoną). Największym tego typu mostem w Polsce jest most na Wiśle w Kwidzynie, który mierzy 808,4 m. Nowa przeprawa w Kurowie będzie niewiele krótsza. Osiągnie długość 602 m i szerokość 17 m.
Polecany artykuł:
Dzięki aktualizacji Programu Budowy Dróg Krajowych możemy dzisiaj przystąpić do budowy mostu na Dunajcu w Kurowie. To ważny dzień dla każdego, komu zależy na walce z wykluczeniem komunikacyjnym Sądecczyzny – powiedział minister A. Adamczyk.
Most w Kurowie - parametry techniczne
Most w Kurowie powstanie poniżej starego obiektu i będzie dłuższy od dotychczasowej przeprawy o 200 m (istniejący most ma 407,6 m). W ramach inwestycji DK75 zostanie rozbudowana do klasy GP. Na odcinku 2 km zmieniony zostanie przebieg drogi krajowej nr 75: od parkingu w Tęgoborzu do skrzyżowania w Kurowie. Most będzie miał po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. W przyszłości możliwa będzie dobudowa drugiej jezdni z dodatkowym mostem.
Wykonawcą inwestycji będzie polsko-węgierskie konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Wielobranżowe BANIMEX i Hódmezővásárhelyi Útépitő Korlátolt Felelősségű. Budowa mostu ma zostać ukończona w ciągu 25 miesięcy od daty zawarcia umowy (do czasu realizacji robót nie będą wliczane okresy zimowe od 15 grudnia do 15 marca). Koszt budowy nowej przeprawy to 189 mln zł.
Polecany artykuł:
Budowa mostu w Kurowie to również przebudowa skrzyżowania
Ponadto inwestycja obejmie przebudowę skrzyżowania DK75 z drogą gminną oraz budowę parkingu z miejscem ważenia pojazdów, konstrukcji oporowych, zatok autobusowych, ekranów akustycznych, ciągów pieszo-rowerowych, dróg serwisowych i kanalizacji. Po oddaniu do ruchu nowego mostu dotychczasowy obiekt zostanie rozebrany. Przyczółek starego mostu zostanie będzie w przyszłości punktem widokowym.