Most przez Wisłę w Kwidzynie. Najdłuższy most typu extradosed w Europie

2013-07-18 14:55
Most w Kwidzynie
Autor: www.kwidzyn.pl, autor: Aleksander Łubiński Most w Kwidzynie jest największym w Europie mostem typu extradosed. Przypomina most podwieszany, ale jego parametry konstrukcyjne odpowiadają tradycyjnym mostom belkowym. Mosty typu extradosed charakteryzuje to, że wysokości konstrukcyjne dźwigarów głównych są znacznie mniejsze niż w normalnych mostach belkowych, a pylony są ponaddwukrotnie niższe niż w klasycznych mostach podwieszanych

Dobiegają końca prace na budowie mostu przez Wisłę w Kwidzynie. To jedna z najbardziej oczekiwanych inwestycji na Pomorzu. Most w Kwidzynie będzie najdłuższym mostem typu extradosed w Europie. Otwarcie przeprawy przez Wisłę zaplanowane jest na koniec lipca 2013 roku.

Most przez Wisłę w Kwidzynie. Najdłuższy tego typu most w Europie

Most przez Wisłę w Kwidzynie to jedna z najbardziej oczekiwanych inwestycji na Pomorzu. Stanowi część nowego odcinka drogi krajowej nr 90 o długości prawie 12 km, która połączy drogi krajowe nr 55 i 91. Do tej pory mieszkańcy tych terenów musieli korzystać z promu linowego lub wielokilometrowych objazdów.

Most w Kwidzynie ma nietypową konstrukcję. Przy rozpiętościach głównych przęseł 2 x 204 m oraz długości całkowitej – 808,5 m to najdłuższy most typu extradosed w Europie. Mosty typu extradosed łączą w sobie cechy tradycyjnych mostów belkowych i mostów podwieszanych. W widoku ogólnym charakteryzują się tym, że wysokości konstrukcyjne dźwigarów głównych są znacznie mniejsze niż w normalnych mostach belkowych, a pylony są ponad dwukrotnie niższe niż w klasycznych mostach podwieszanych.

W ramach inwestycji wybudowano także: trzy estakady o łącznej długości 1028 m, dwa mosty przez rzeki: Młyńska Struga i Liwa, przejazd gospodarczy, trzy duże przejścia dla zwierząt oraz kilkanaście przepustów pełniących jednocześnie funkcję małych przejść dla zwierząt.

Budowa mostu rozpoczęła się w 2010 roku. Za realizację inwestycji w Kwidzynie odpowiada gdański odział GDDKiA. Generalnym wykonawcą prac budowlanych jest konsorcjum firm: Budimexi Ferrovial Agroman. Inwestycja w Kwidzynie pochłonie ok. 380 mln zł.

Obecnie trwają odbiory techniczne i próby obciążeniowe. Oficjalne otwarcie inwestycji odbędzie się pod koniec lipca 2013 roku.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej