Spis treści
- Morski Terminal Przeładunkowy w Gdańsku za pół miliarda złotych
- Kto buduje terminal przeładunkowy na Martwej Wiśle?
- Jak będzie wyglądał terminal przeładunkowy Orlenu w Gdańsku?
- Morski Terminal Przeładunkowy Orlenu na Martwej Wiśle - postęp prac
- Prace spawalnicze i roboty ziemne w terminalu
Morski Terminal Przeładunkowy w Gdańsku za pół miliarda złotych
Na nabrzeżu Rafinerii Gdańsk powstaje terminal do obsługi jednostek morskich, który od 2025 r. umożliwi przeładunek ponad miliona ton produktów, w tym olejów bazowych, paliw żeglugowych czy biododatków do paliw. Docelowe moce przeładunkowe Morskiego Terminalu mogą sięgać 2 milionów ton produktów rocznie, co odciąży funkcjonującą na terenie zakładu bocznicę kolejową, gdzie do tej pory odbywa się transport produktów między rafinerią a zewnętrznymi punktami przeładunkowymi. Wartość inwestycji wyniesie około 500 mln zł, a jej zakończenie planowane jest w drugiej połowie 2025 roku.
Listen to "Schody - żelbetowe czy drewniane. MUROWANE STARCIE" on Spreaker.Kto buduje terminal przeładunkowy na Martwej Wiśle?
Projekt realizuje konsorcjum, w skład którego wchodzą spółki z sopockiej Grupy NDI (lider konsorcjum) oraz Biproraf sp. z o.o., BPBM „PROJMORS” Sp. z o.o. i Dipl. Ing. SCHERZER GmbH. Generalny wykonawca działa w tzw. formule „pod klucz”.
Jak będzie wyglądał terminal przeładunkowy Orlenu w Gdańsku?
Budowa terminalu zakłada powstanie około 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 metrów, głębokości zanurzenia do około 5,8 metrów i szerokości do 17,6 metrów. Na nabrzeżu powstaną dwa stanowiska przeładunkowe – każde z czterema ramionami nalewczymi, służące do obsługi zbiornikowców. Poza tym do wykonania są m.in. budynki, gdzie znajdzie się centrum dowodzenia nabrzeżem, a także rurociągi, estakady oraz infrastruktura podziemna i pomocnicza, która połączy nowy terminal z rafinerią. Inwestorem budowy jest Grupa ORLEN.
Morski Terminal Przeładunkowy Orlenu na Martwej Wiśle - postęp prac
Jak informuje wykonawca, czyli grupa NDI, we wrześniu zakończył się istotny etap budowy – montaż pomp przeciwpożarowych, stanowiących część zautomatyzowanego systemu ochrony nabrzeża. Jak powiedział Łukasz Wojtaszek, dyrektor biura Rozwoju Logistyki Orlenu, terminal obsłuży m.in. dwa kluczowe strumienie produktowe, a więc przyjęcie biokomponentów do produkcji biopaliw – czyli biobenzyny i biodiesla, które są obecnie dostarczane do rafinerii w Gdańsku drogą kolejową, oraz transport na statki zaawansowanych olejów bazowych II generacji, które będą produkowane w nowo budowanej instalacji HBO (Hydrokrakingowy Blok Olejowy). Posłuży również do przeładunku niskosiarkowych paliw żeglugowych MGO (Marine Gas Oil), przeznaczonych do silników głównych i urządzeń pomocniczych jednostek pływających.
W budynku zaplecza technicznego, na cokołach zamontowano już pompy przeciwpożarowe. W minionym roku na dnie Martwej Wisły zbudowano układ czerpny, umożliwiający nieograniczony pobór wody przez system pomp. Oprócz tego w budynku zaplecza technicznego trwają prace elektryczne, m.in. w pomieszczeniu rozdzielni niskiego napięcia oraz montaż niezbędnej aparatury.
Pisaliśmy o tym także: Budowa Morskiego Terminalu Przeładunkowego na Martwej Wiśle już na półmetku
Prace spawalnicze i roboty ziemne w terminalu
Obecnie na terenie całej inwestycji prowadzone są prace spawalnicze na rurociągach paliwowych, a także na nowo powstałych stanowiskach przeładunkowych, do których doprowadzane są rury przesyłowe z gdańskiej rafinerii. Ponadto zakończono roboty ziemne w obrębie tzw. układu podczyszczającego. – Było to najgłębsze miejsce na budowie w zakresie prac sanitarnych. Spód wykopu znajdował się 6 metrów poniżej poziomu terenu, więc konieczne było jego zabezpieczenie za pomocą tzw. ścianki szczelnej – informuje Grupa NDI.
Czytaj też:
- Północna obwodnica Krakowa - mapa. To już końcówka. Wiemy, kiedy ją otworzą
- Obejście Węgierskiej Górki. Przejechaliśmy nowymi tunelami i po najwyższej estakadzie. Zobaczcie zdjęcia i FILM
- Nowe falochrony osłonią w przyszłości Port Zewnętrzny w Gdyni. Ich budowa to wyzwanie logistyczne dla wykonawcy
- Najdłuższa droga ekspresowa w Polsce to obecnie S7. Łączy Gdańsk, Kraków i Warszawę. Kiedy cała S7 będzie gotowa?