Spis treści
- Śluza Guzianka I jest ważnym elementem mazurskiej infrastruktury wodnej
- Śluza Guzianka była wyłączona z użytku
- Remont śluzy Guzianka kosztował 16 mln zł
Śluza Guzianka I jest ważnym elementem mazurskiej infrastruktury wodnej
Jak dowodzą przedstawiciele Wód Polskich, Śluza Guzianka I jest ważnym elementem infrastruktury wodnej na Mazurach, ale również atrakcją turystyczną i zabytkiem hydrotechniki. Łączy jeziora Bełdany i Guzianka Mała. Obiekt został wybudowana w 1879 roku. W latach 1899 – 1900 śluzę poddano remontowi, zastępując drewnianą konstrukcję ścianami z cegieł i kamienia. W 2019 roku śluza została wpisana do rejestru zabytków województwa warmińsko – mazurskiego.
Dzięki zakończonemu właśnie remontowi poprawiliśmy nie tylko stan techniczny zabytkowej śluzy ale również zwiększyliśmy bezpieczeństwo drogi wodnej szlaku bocznego Jezioro Mikołajskie – Jezioro Nidzkie. Śluza łączy główny system jezior mazurskich (przez jezioro Bełdany) z miastem Ruciane-Nida oraz z Jeziorem Nidzkim poprzez mniejsze jeziora: Guzianka Mała i Guzianka Wielka – informują Wody Polskie.
Dzięki budowie terminala T3 Baltic Hub w Gdańsku, powierzchnia Polski "urosła" o 40 hektarów
Śluza Guzianka była wyłączona z użytku
Remont śluzy spowodował w ubiegłym sezonie żeglugowym wyłączenie jej z obiegu. Jej funkcję przejęła, wybudowana przez Wody Polskie w 2020 Śluza Guzianka II.
Prace remontowe na „starej śluzie” obejmowały miedzy innymi wymianę wrót górnych i dolnych wraz z kładkami komunikacyjnymi, uszczelnienie i wzmocnienie podłoża oraz wymianę napędów i mechanizmów a także modernizację ubezpieczeń i skarp. Oblicze zmieniły również sterówka i budynek gospodarczy.
Remont śluzy Guzianka kosztował 16 mln zł
Prace realizowano na podstawie umowy partnerskiej pomiędzy beneficjentem projektu Stowarzyszeniem Wielkie Jeziora Mazurskie 2020, a Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie przy dofinansowaniu Unii Europejskiej w ramach środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko - Mazurskiego na lata 2014 - 2020. Koszt inwestycji wyniósł blisko 16 mln. zł.
Kompleks obydwu śluz – Guzianka II i Guzianka I ma się przyczynić do bezproblemowego pokonywania piętrzenia zarówno jednostkom żeglugi profesjonalnej jak i żeglugi rekreacyjnej.
Czytaj też:
- Most nad Dunajcem to najdłuższy most w Małopolsce. Ma jeszcze jeden rekord
- Budowa mostu w Wolinie. Trwa montaż ostatniego elementu przęsła łukowego, potem nasuną je na most
- Maszyna do drążenia tunelu kolejowego w centrum Łodzi przeniesiona. Jak działa maszyna TBM?
- Wrompa, czyli największa w Polsce pompa ciepła, czerpiąca energię ze ścieków dotarła do Wrocławia
- Beskidzka Droga Integracyjna zacznie się na dzisiejszym "zakręcie idiotów"! Jest pierwszy przetarg