Kolejny odcinek autostrady A1 otwarty

2008-10-20 13:43
Kolejny odcinek autostrady A1 otwarty
Autor: GDDKiA

Kolejny odcinek autostrady A1 został oddany do użytku 17 października 2008 roku. Tym samym, teraz, można podróżować 90-kilometrową trasą z Rusocina do Nowych Marzów. Przejazd nowo otwartymi sekcjami przez pierwsze 60 dni będzie bezpłatny.

Oddanie do eksploatacji kolejnych sekcji projektu kończy proces realizacji etapu I koncesyjnego odcinka autostrady A1. Przedsięwzięcie jest realizowane w systemie Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Cena budowy jednego kilometra autostrady wyniosła 5,6 mln euro.

W pasie autostrady na skrzyżowaniach z głównymi drogami krajowymi znajdują się bezkolizyjne węzły drogowe zapewniające dostęp do korytarza drogi oraz umożliwiające połączenie arterii z istniejącym układem komunikacyjnym. Na odcinku Rusocin - Nowe Marzy wybudowanych zostało sześć węzłów autostradowych:

  •  Rusocin - 1+119 km - skrzyżowanie z nowym fragmentem drogi krajowej Nr 226 Pruszcz Gdanski - Nowa Karczma,
  •  Stanisławie - 17+148 km - skrzyżowanie z drogą krajową Nr 255 Tczew Skarszewy,
  •  Swarożyn - 25+496 km - skrzyżowanie z drogą krajową  Nr 22 Elbląg - Gorzów Wielkopolski,
  •  Pelplin - 36+790 km - skrzyżowanie z drogą krajową  Nr 229 Pelplin - Jabłowo,
  •  Kopytkowo - 59+144 km - skrzyżowanie z drogą krajową  Nr 231 Gniew - Skórcz,
  •  Nowe Marzy - 89+494 km - skrzyżowanie z drogą krajową  Nr 1 Gdansk - Torun - Łódz.

W pasie autostrady wybudowano w sumie 86 obiektów inżynierskich:

w ciągu autostrady

  •  27 wiaduktów autostradowych,
  •  16 przejść gospodarczych,
  •  7 przejść dla zwierząt;

nad autostradą

  •  36 wiaduktów drogowych.

Na trasie autostrady funkcjonować będą trzy pary miejsc obsługi podróżnych (MOP), które wyposażone są w parkingi dla samochodów osobowych i ciężarowych, miejsca rekreacyjne, toalety oraz urządzenia wynikające z potrzeb osób niepełnosprawnych. Dodatkowo, MOP Olsze wyposażony będzie w stace paliw.

Autostrada A1 ma urządzenia do poboru opłat w systemie zamkniętym. Zgodnie ze specyfika tego systemu, stacje poboru opłat (SPO) zainstalowane zostały na drogach dojazdowych (tzw. łącznicach) węzłów autostradowych. W świetle pasa drogi został wybudowany jedynie tzw. plac poboru opłat (PPO) w Rusocinie. Drugi tego typu punkt zostanie wybudowany na końcu koncesyjnego odcinka autostrady pod Toruniem (etap II inwestycji).

Zużyte materiały:
prace ziemne: 19 695 000 m3
prace betonowe: 135 300 m3
warstwa mrozoochronna: 3 460 000 t
kruszywo łamane: 1 530 000 t
masa bitumiczna: 1 664 000 t

Cała inwestycja została sfinansowana przez akcjonariuszy Gdańsk Transport Company oraz dwie instytucje finansowe: Europejski i Nordycki Bank Inwestycyjny. Generalnym wykonawcą projektu było konsorcjum Skanska-NDI, odpowiedzialne także za realizację etapu II inwestycji. Firma Intereoll Polska będzie odpowiedzialna za utrzymanie i eksploatację autostrady.

Oddany do eksploatacji fragment autostrady A1 to pierwszy, wysunięty najdalej na północ, odcinek Trans-Europejskiego Korytarza Transportowego Północ-Południe łączącego Skandynawie z krajami leżącymi w głębi kontynentu. Jest to korytarz transportowy o strategicznym znaczeniu dla integracji naszego kraju z innymi krajami Europy.


Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej