Kolejny odcinek autostrady A1 otwarty
Kolejny odcinek autostrady A1 został oddany do użytku 17 października 2008 roku. Tym samym, teraz, można podróżować 90-kilometrową trasą z Rusocina do Nowych Marzów. Przejazd nowo otwartymi sekcjami przez pierwsze 60 dni będzie bezpłatny.
Oddanie do eksploatacji kolejnych sekcji projektu kończy proces realizacji etapu I koncesyjnego odcinka autostrady A1. Przedsięwzięcie jest realizowane w systemie Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Cena budowy jednego kilometra autostrady wyniosła 5,6 mln euro.
W pasie autostrady na skrzyżowaniach z głównymi drogami krajowymi znajdują się bezkolizyjne węzły drogowe zapewniające dostęp do korytarza drogi oraz umożliwiające połączenie arterii z istniejącym układem komunikacyjnym. Na odcinku Rusocin - Nowe Marzy wybudowanych zostało sześć węzłów autostradowych:
- Rusocin - 1+119 km - skrzyżowanie z nowym fragmentem drogi krajowej Nr 226 Pruszcz Gdanski - Nowa Karczma,
- Stanisławie - 17+148 km - skrzyżowanie z drogą krajową Nr 255 Tczew Skarszewy,
- Swarożyn - 25+496 km - skrzyżowanie z drogą krajową Nr 22 Elbląg - Gorzów Wielkopolski,
- Pelplin - 36+790 km - skrzyżowanie z drogą krajową Nr 229 Pelplin - Jabłowo,
- Kopytkowo - 59+144 km - skrzyżowanie z drogą krajową Nr 231 Gniew - Skórcz,
- Nowe Marzy - 89+494 km - skrzyżowanie z drogą krajową Nr 1 Gdansk - Torun - Łódz.
W pasie autostrady wybudowano w sumie 86 obiektów inżynierskich:
w ciągu autostrady
- 27 wiaduktów autostradowych,
- 16 przejść gospodarczych,
- 7 przejść dla zwierząt;
nad autostradą
- 36 wiaduktów drogowych.
Na trasie autostrady funkcjonować będą trzy pary miejsc obsługi podróżnych (MOP), które wyposażone są w parkingi dla samochodów osobowych i ciężarowych, miejsca rekreacyjne, toalety oraz urządzenia wynikające z potrzeb osób niepełnosprawnych. Dodatkowo, MOP Olsze wyposażony będzie w stace paliw.
Autostrada A1 ma urządzenia do poboru opłat w systemie zamkniętym. Zgodnie ze specyfika tego systemu, stacje poboru opłat (SPO) zainstalowane zostały na drogach dojazdowych (tzw. łącznicach) węzłów autostradowych. W świetle pasa drogi został wybudowany jedynie tzw. plac poboru opłat (PPO) w Rusocinie. Drugi tego typu punkt zostanie wybudowany na końcu koncesyjnego odcinka autostrady pod Toruniem (etap II inwestycji).
Zużyte materiały:
prace ziemne: 19 695 000 m3
prace betonowe: 135 300 m3
warstwa mrozoochronna: 3 460 000 t
kruszywo łamane: 1 530 000 t
masa bitumiczna: 1 664 000 t
Cała inwestycja została sfinansowana przez akcjonariuszy Gdańsk Transport Company oraz dwie instytucje finansowe: Europejski i Nordycki Bank Inwestycyjny. Generalnym wykonawcą projektu było konsorcjum Skanska-NDI, odpowiedzialne także za realizację etapu II inwestycji. Firma Intereoll Polska będzie odpowiedzialna za utrzymanie i eksploatację autostrady.
Oddany do eksploatacji fragment autostrady A1 to pierwszy, wysunięty najdalej na północ, odcinek Trans-Europejskiego Korytarza Transportowego Północ-Południe łączącego Skandynawie z krajami leżącymi w głębi kontynentu. Jest to korytarz transportowy o strategicznym znaczeniu dla integracji naszego kraju z innymi krajami Europy.