Kładka pieszo-rowerowa przez Wisłę - rozpoczęło się palowanie fundamentów mostu

2022-03-24 12:33
kładka pieszo-rowerowa przez Wisłę
Autor: Zarząd Dróg Miejskich Warszawa Tak ma wyglądać kładka pieszo-rowerowa przez Wisłę. Most dla pieszych i rowerzystów będzie miał 452 m długości (suma długości przęseł znacznie przekroczy 500 m)

Ruszyła budowa kładki pieszo-rowerowej, łączącej bulwary wiślane z prawobrzeżną Warszawą. Wykonawca rozpoczął palowanie fundamentów pierwszej podpory mostu przez Wisłę tylko dla pieszych i rowerzystów. Kładka będzie liczyła 452 m długości. Tym samym będzie o 127 m dłuższa od londyńskiego Millennium Bridge, jednego z najbardziej znanych tego typu mostów na świecie.

Spis treści

  1. Aktualności z budowy kładki pieszo-rowerowej
  2. Projekt kładki pieszo-rowerowej
  3. Kładka pieszo-rowerowa - konstrukcja
  4. Gdzie powstaje kładka pieszo-rowerowa?
  5. Kto buduje kładkę pieszo-rowerowej?
  6. Kiedy zakończy się budowa kładki pieszo-rowerowej przez Wisłę?
  7. Najważniejsze informacje o kładce pieszo-rowerowej
  8. Najbardziej znane przeprawy pieszo-rowerowe w Polsce

Aktualności z budowy kładki pieszo-rowerowej

Na praskim brzegu Wisły stanęła palownica, którą rozpoczęło się palowanie fundamentów pierwszej podpory nowego mostu. Wykonawca inwestycji wbił już w dno rzeki 43 pale, na których będzie się opierała prawobrzeżna podpora przeprawy. Zaplanowane są jeszcze 3 kolejne, już w nurcie rzeki. W sumie na 100 palach.

Wkrótce mają się rozpocząć prace przy przyczółkach mostu, co spowoduje problemy w ruchu na lewobrzeżnym bulwarze.

Kładka pieszo-rowerowa przez Wisłę
Autor: redakcja Inwestorem kontraktu jest stołeczny Zarząd Dróg Miejskich, wykonawcą mostu Budimex

Projekt kładki pieszo-rowerowej

Projekt architektoniczny mostu pieszo-rowerowego został wybrany w międzynarodowym konkursie, ogłoszonym pod koniec 2016 roku i rozstrzygnięty we wrześniu 2017. O nagrodę walczyło aż 40 prac konkursowych, które spłynęły nie tylko z Polskich pracowni. Zwyciężyła warszawska pracownia Schuessler Plan, polska filia niemieckiego biura projektowego. Projektanci m.in. zaprojektowali warszawski most Marii Skłodowskiej-Curie.

Sąd konkursowy docenił niezwykle prostą i elegancką formę projektu. Architekci dołożyli wszelkich starań, aby projekt był spójny z otaczającym go pejzażem. Przeprawa będzie miała 452 m długości i 6 m szerokości. Wykończona będzie rdzawą kortenowską stalą. W dwóch miejscach linia konstrukcji przeprawy załamuje się. W tych zagięciach kładka będzie znacznie szersza, aby piesi i rowerzyści mogli zejść na bok i bezpiecznie podziwiać widoki.

Inspiracją do zrealizowania pomysłu budowy kładki przez Wisłę była praca magisterska Małgorzaty Dembowskiej (2014 rok). Była to praca napisana pod kierunkiem prof. Ewy Kuryłowicz na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej.

projekt kładki pieszo-rowerowej Warszawa
Autor: Zarząd Dróg Miejskich Warszawa Nowa przeprawa pozwoli pieszym i rowerzystom na łatwe przedostanie się z praskiego brzegu rzeki na Powiśle najpóźniej wiosną 2024 r.
kładka pieszo-rowerowa Warszawa
Autor: Zarząd Dróg Miejskich Warszawa Projekt przeprawy przygotowała wyłoniona w międzynarodowym konkursie architektonicznym pracownia Schuessler-Plan Inżynierzy - dopracowała wszelkie detale, aby postawiony obiekt był odporny na działanie sił przyrody

Kładka pieszo-rowerowa - konstrukcja

Ustrój nośny kładki zaprojektowany został jako konstrukcja w całości stalowa. Ma ona mieć postać hermetycznie zespawanego dźwigara skrzynkowego o zmiennej wysokości zwiększającej się ku podporom. Ustrój oparty będzie na masywnych żelbetowych tarczach filarowych, z których trzy posadowione będą w korycie Wisły, a dwa kolejne po wschodniej stronie szlaku żeglugowego, w oddzielonej wałem strefie wody płytkiej. Aby spełnić wymogi co do wysokości nad lustrem wody w świetle przęsła, konieczne było zastosowanie ustroju nośnego o znacznej smukłości, przy uwzględnieniu obciążeń statycznych i szerokości powierzchni komunikacyjnej. Dlatego w przęśle głównym dźwigar musiał znaleźć się nad pomostem. Zaprojektowano go jako jednopylonowe, stalowe podwieszenie od strony wschodniej.

Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy będzie zmienna i w najwęższym punkcie wyniesie 6,9 m, a nad nurtem rzeki rozszerzy się do 16,3 m.

Na moście nie będzie podziału na strefę pieszą i rowerową. Minimalna przestrzeń użytkowa zaplanowana to 6 m, a na węższej rampie po stronie lewobrzeżnej – 3,5 m. Na przeprawie znajdą się dwie „strefy wypoczynkowe” z drewnianymi siedziskami. Oświetlenie obiektu zapewnią źródła światła umieszczone w balustradach. Most zostanie też objęty monitoringiem.

Kładka pieszo-rowerowa będzie miała 452 m długości (suma długości przęseł znacznie przekroczy 500 m).

Gdzie powstaje kładka pieszo-rowerowa?

Przeprawa połączy Bulwary Wiślane z Pragą na wysokości ulic Karowej na lewym brzegu i Okrzei na prawym brzegu. Dzięki budowie nowego mostu Praga stanie swego rodzaju „przedłużeniem” Śródmieścia Warszawy. Będzie to pierwsza przeprawa w stolicy tylko dla pieszych i rowerzystów.

Kto buduje kładkę pieszo-rowerowej?

Przetarg na budowę mostu ogłoszono 10 maja 2021. Wygrała firma Budimex, która zobowiązała się wybudować kładkę pieszo-rowerową dokładnie za 120,988 mln zł. Przedmiotem zamówienia jest nie tylko budowa zapowiadanej kładki pieszo-rowerowej, ale też infrastruktury towarzyszącej i zagospodarowanie terenu.

23 listopada 2021 inwestor - Zarząd Dróg Miejskich - podpisał z wykonawcą umowę na realizację inwestycji.

Kiedy zakończy się budowa kładki pieszo-rowerowej przez Wisłę?

Nowa przeprawa pozwoli pieszym i rowerzystom na łatwe przedostanie się z praskiego brzegu rzeki na Powiśle najpóźniej wiosną 2024 r.

Najważniejsze informacje o kładce pieszo-rowerowej

kładka pieszo-rowerowa przez Wisłę
Autor: Urząd m.st. Warszawy Najważniejsze informacje o kładce pieszo-rowerowej Link: Kliknij i powiększ

Najbardziej znane przeprawy pieszo-rowerowe w Polsce

przeprawy pieszo-rowerowe w Polsce
Autor: Urząd m.st. Warszawy Najbardziej znane przeprawy pieszo-rowerowe w Polsce Link: Kliknij i powiększ
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej