Kładka Kazimierz – Ludwinów w Krakowie z podpisaną umową. Kiedy skorzystamy z nowej kładki pieszo-rowerowej?

Pieszo-rowerowa kładka Kazimierz – Ludwinów w Krakowie ma już wykonawcę i mogą ruszać prace budowlane. Za kilka lat brzegi Wisły połączy nowe przejście, które nie tylko ułatwi przekroczenie rzeki, ale też bez wątpienia stanie się atrakcją turystyczną tak jak Kładka Ojca Bernatka.
Spis treści
- Kładka Kazimierz – Ludwinów. Gdzie powstanie i jaka będzie nowa kładka w Krakowie?
- Kładka Kazimierz – Ludwinów w Krakowie. Kiedy będzie gotowa?
- Kładka Kazimierz – Ludwinów. Przetarg wygrała firma Primost Południe
- Budowa kładki pieszo-rowerowej Kazimierz – Ludwinów. Jak idą prace?
- A co z kładką Salwator – Dębniki?
Kładka Kazimierz – Ludwinów. Gdzie powstanie i jaka będzie nowa kładka w Krakowie?
Sukces zbudowanej w latach 2009–2010 r. Kładki Ojca Bernatka pokazał, że jest w Krakowie zapotrzebowanie na nowe przejścia przez Wisłę. Mimo to w tejże Wiśle musiało upłynąć sporo wody, zanim pomysły na kolejne kładki pieszo-rowerowe zaczęły się urzeczywistniać. W końcu jednak w fazę realizacji weszła zapowiadana od lat budowa kładki łączącej Kazimierz z Ludwinowem.
Nowa kładka połączy bulwar Wołyński w okolicach ul. Ludwinowskiej z bulwarem Inflanckim między ulicami Wietora i Skawińską. Znajdzie się więc między Mostem Grunwaldzkim a Mostem Marszałka Józefa Piłsudskiego.
Nowa kładka w Krakowie została zaprojektowana przez Biuro Projektów Lewicki Łatak. Będzie ona mieć ok. 130 m długości i blisko 14 m szerokości, a w swoim najwyższym punkcie sięgnie wysokości blisko 16 m. Obiekt będzie się składał z dwóch stalowych łuków oraz środkowego pomostu widokowego.

Jak zapewnia miasto, przy budowie kładki zostaną wycięte jedynie 2 drzewa, a jedno zostanie przesadzone. W zamian pojawi się z kolei 8 nowych drzew.
Kładka Kazimierz – Ludwinów w Krakowie. Kiedy będzie gotowa?
Umowa na realizację inwestycji za 113,7 mln zł, podpisana 5 października 2023, zakłada 26 miesięcy na realizację zadania. Uwzględniając odbiory techniczne, oznaczałoby to, że z nowej kładki w Krakowie skorzystamy najprawdopodobniej na początku 2026 r. Warto przypomnieć, że konkurs na projekt tej kładki miasto rozstrzygnęło jeszcze w 2006 r.
Przeprawa będzie stanowić dogodne połączenie dla pieszych i rowerzystów z pominięciem istniejących mostów drogowych. Przejazd rowerem z dzielnic południowych do centrum będzie krótszy niż obecnie, a mieszkańcy Starego Miasta będą mieli łatwiejszy dostęp do atrakcyjnych terenów zielonych Podgórza – informuje Łukasz Szewczyk, dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich.
- Zobacz galerię: Baseny Zakrzówek – Kraków chętnie korzysta z kąpieliska
Autor: Weronika Merek
Na Zakrzówku pojawiły się już problemy. Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie zwraca uwagę na niebywałe ilości śmieci, które pozostawiają osoby korzystające z kąpieliska.
Kładka Kazimierz – Ludwinów. Przetarg wygrała firma Primost Południe
Przypomnijmy, że na początku tego roku zorganizowany został przetarg na budowę kładki Kazimierz – Ludwinów. Oferty można było składać prawie do połowy maja, a rozstrzygnięcie przetargu nastąpiło w sierpniu 2023.
W przetargu wpłynęło pięć ofert, z których najkorzystniejsza okazała się oferta będzińskiej firmy Primost Południe sp. z.o.o., która chce zrealizować inwestycję za 113,7 mln zł. Było to o 18,7 mln zł więcej, niż zakładali urzędnicy, ale udało się znaleźć dodatkowe środki i podpisać umowę z wykonawcą. Inwestycja uzyskała dofinansowanie w wysokości 65 mln zł z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych.
Budowa kładki pieszo-rowerowej Kazimierz – Ludwinów. Jak idą prace?
Obecnie mogą się już toczyć prace budowlane przy nowej kładce. Wynika to z podpisania umowy z wykonawcą w dniu 5 października 2023. Od tego momentu ma on 26 miesięcy na realizację.
Warto dodać, że w ramach inwestycji przebudowana zostanie kolidująca z nią infrastruktura podziemna po obu stronach Wisły, na czym skorzystają mieszkańcy pobliskich budynków.
A co z kładką Salwator – Dębniki?
Przypomnijmy, że jest też pomysł na kolejną kładkę pieszo-rowerową nad Wisłą w Krakowie, łączącą Salwator z Dębnikami na wysokości klasztoru norbertanek. Zwolennicy powstania tej przeprawy argumentują, że stanowiłaby ona cenne połączenie dwóch brzegów rzeki w miejscu znacznie oddalonym od najbliższych mostów – Dębnickiego i Zwierzynieckiego. Na przeszkodzie stoją jednak liczne problemy, m.in. kwestia finansowania, własności gruntów oraz zapisów planu miejscowego.
Póki co jednak wszystko wskazuje na to, że inwestycja utknęła. Od 2020 r., kiedy to zgodę na budowę 200-metrowej kładki wyraził miejski konserwator zabytków, miasto nie wykonało żadnych dalszych kroków. Jak dowiedział się w maju 2023 portal lovekrakow.pl, zadania budowy kładki nie ujęto w prognozie finansowej ani w budżecie miasta. Wydaje się więc, że na realizację tej inwestycji w przewidywalnej przyszłości nie ma co liczyć.
