Gdańsk-Wrzeszcz: „kosmiczny” dworzec

2010-10-14 16:51
Koncepcja Dworca Gdanskiego, Gdansk-Wrzeszcz (4).jpg
Autor: brak danych

Szklana bryła o oryginalnym kształcie będzie kryła dworzec kolejowy, parking na ponad tysiąc samochodów, obiekty handlowe i usługowe, a na najwyższej kondygnacji całoroczny park zimowy z restauracjami, kafejkami, galeriami sztuki, kinem i kortami squash'a. Właśnie tak w przyszłości może wyglądać dworzec Gdańsk-Wrzeszcz. Stacja kolejowa doczekała się tu bowiem wizji zagospodarowania, która może nadać kierunek przekształceń tego obszaru miasta.

Przedsiębiorstwo Projektowo-Wdrożeniowe FORT zaprezentowało w Urzędzie Miejskim w Gdańsku, finalną koncepcję programowo - przestrzenną rewitalizacji stacji kolejowej Gdańsk-Wrzeszcz oraz terenów sąsiadujących. Nad koordynacją tego przedsięwzięcia ma czuwać porozumienie, którego sygnatariuszami są Urząd Miejski w Gdańsku, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego oraz zarządy: PKP SA, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. i PKP PLK SA oraz twórcy koncepcji.

A koncepcja jest taka.
Na poziomie -1 znajdować się mają trzy przejścia podziemne, łączące dwie części Wrzeszcza, w tym nowy tunel łączący ulicę Nad Stawem z Galerią Bałtycką. Na tym poziomie zlokalizowane mają także być automaty biletowe, usługi i handel. Poziom 0 to głównie hala nowego dworca i infrastruktura towarzysząca, m.in. przystanki autobusowe. Poziomowi +1 przypisany został charakter handlowy. A ostatnia kondygnacja +2 to przestrzeń całorocznej rekreacji dla gdańszczan.

Koncepcja FORTu zakłada wybudowanie zespołu urbanistycznego składającego się z dwóch powiązanych ze sobą obiektów: wielofunkcyjnego centrum nad terenem kolejowym z usytuowaniem z obu stron torów przystanków autobusowych, miejsc postojowych, postoju taxi oraz budynku hotelowego bądź biurowego, usytuowanego na placu Kołodziejskiego nad projektowaną pętlą autobusową. W ramach placu dworcowego zaprojektowano stanowiska przyjazdowe i odjazdowe autobusów miejskich i regionalnych oraz budowę stanowisk postoju krótkotrwałego samochodów osobowych.

Głównymi założeniami projektu są: budowa bądź rozbudowa budynku dworca; rozszerzenie funkcji stacji o funkcję stacji przesiadkowej dla projektowanej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, poprzez budowę dodatkowego trzeciego peronu; realizacja węzła integracyjnego ułatwiającego mieszkańcom i przyjezdnym korzystanie z różnych środków transportu; zorganizowanie atrakcyjnej przestrzeni publicznej w sposób porządkujący ruch pieszy i kołowy w rejonie dworca i stacji kolejowej; rozszerzenie programu funkcji publicznych o towarzyszące funkcje komercyjne, uzyskanie reprezentacyjnego założenia urbanistycznego z priorytetem dla funkcji publicznych, funkcje komercyjne niekolidujące z programem funkcji publicznych, ale lokalizowane w sposób uzupełniający, wspierający i komplementarny oraz zintegrowanie Dolnego i Górnego Wrzeszcza.

Przedsięwzięcie realizowane będzie w kilku w etapach.
Do czerwca 2012 roku podniesiony zostanie standard przestrzeni samego dworca oraz jego otoczenia. Dworzec przejdzie gruntowny lifting, powiększona zostanie ogólnodostępna przestrzeń publiczna, zbudowane zostaną windy dla osób niepełnosprawnych. Wokół budynku zaaranżowana zostanie zieleń i mała architektura. Wyremontowane zostaną dwa istniejące tunele. Uporządkowana zostanie zabudowa pawilonowa na zewnątrz budynku dworca, attyka pawilonów będzie jednolita. Ujednolicone zostaną także: kolorystyka reklam i szyldów informujących o prowadzonej działalności, stolarka okienna i drzwiowa, nawierzchnia peronów oraz wiaty. Spójny będzie także system informacji pasażerskiej. Wiaty peronowe po rozpoczęciu kolejnego etapu zostaną zdemontowane i przeniesione na inne przystanki kolejowe. Budowa peronu Kolei Metropolitalnej planowana jest na lata 2013-2014.

Drugi etap realizacji to budowa zintegrowanego węzła komunikacyjnego z komercyjnym centrum handlowo-usługowym i parkiem zimowym, ogólnodostępnych pasaży handlowych (pow. ok. 24 tys. mkw.), centrum usługowo - handlowego (pow. ok. 36 500 mkw.) oraz parkingów, w tym od strony Dolnego Wrzeszcza (ok. 320 stanowisk pod estakadą Drogi Czerwonej) i od strony Górnego Wrzeszcza (ok. 765 stanowisk dla samochodów osobowych w systemie Park & Ride).
Kolejny etap związany jest z budową Drogi Czerwonej. Koncepcja FORT zakłada obudowanie Drogi Czerwonej - lokalizację usług pod jej estakadą, nad drogą zaś urządzenie terenów zielonych.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej