Dworzec Metropolitalny w Lublinie – kiedy otwarcie? Jest już pozwolenie na użytkowanie. Zobacz zdjęcia
Autor: Bartek Barczyk, Tremend
Dworzec Metropolitalny w Lublinie w październiku 2023, po zakończeniu budowy
Dworzec Metropolitalny w Lublinie jest gotowy i ma już pozwolenie na użytkowanie. Do tego znów przejezdna jest ul. Dworcowa. Kiedy z nowego dworca odjadą pierwsze autobusy? Znamy już terminy. Zobacz zdjęcia nowego obiektu – serca Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego.
Spis treści
- Dworzec Metropolitalny w Lublinie – najważniejsze fakty
- Dworzec Metropolitalny samowystarczalny energetycznie
- Dworzec Metropolitalny i jego budowa. Zobacz zdjęcia
- Projekt Dworca Metropolitarnego z międzynarodowymi nagrodami
- Dworzec Metropolitalny w zimowej odsłonie 2023
- Kiedy otwarcie Dworca Metropolitalnego w Lublinie?
- Trwa kontrola CBA budowy Dworca Metropolitalnego w Lublinie
Dworzec Metropolitalny w Lublinie – najważniejsze fakty
Dworzec Metropolitalny w Lublinie powstał naprzeciwko dworca PKP Lublin Główny, między ulicami Dworcową, Gazową a Młyńską i ma zastąpić modernistyczny budynek dworca autobusowego z lat 70. XX wieku, który działał w Lublinie przy al. Tysiąclecia. Budowa wystartowała w styczniu 2021 r. i po wielomiesięcznym opóźnieniu zakończyła się 20 października 2023 r. Wstępna data otwarcia dworca to początek 2024 r. Od 13 listopada przejezdna jest znowu ul. Dworcowa, można też podjechać pod nowy dworzec od strony ul. Gazowej.
– Jest to kluczowa dla miasta i regionu inwestycja – inteligentny, nowoczesny obiekt wraz z peronami i nowym układem drogowym - zapewnia Artur Szymczyk, zastępca prezydenta Lublina.
Sam dworzec zaprojektowano jako „budynek w budynku” – dwa kubiki otoczone szklanymi ścianami o niskim współczynniku przenikania ciepła. Zadaszenia daleko wychodzące poza obrys kubików opierać się będą na słupach kielichowych, które przywodzą na myśl splątane pnie drzew.
Budynek stanął naprzeciwko historycznego dworca PKP, a architekci z warszawskiej pracowni Tremend, autorzy projektu, postawili na kontrast obu brył: zabytkowej z 1877 roku (projekt Witold Lanci) oraz współczesnej. Nowy obiekt „projektowano w sposób świadomie odmienny stylowo od istniejącej zabudowy dworca PKP o mocno zachowanych, chronionych cechach historycznych” – piszą na swojej stronie.
- Dworzec w Milanówku oficjalnie otwarty 16 czerwca 2023
- Tunel w Świnoujściu otwarty 30 czerwca 2023! Jest nowa podwodna przeprawa między wyspami Uznam i Wolin
Dwie kondygnacje naziemne nowego gmachu nie zdominują wysokością swojego otoczenia. Całkowita powierzchnia dworca, łącznie z dachem i jedną kondygnacją podziemną, ma wynieść 18 000 m². Na podziemnej kondygnacji znajdzie się parking o powierzchni 7,5 m². A obok dworca – trzy rzędy zadaszonych peronów dla podróżnych. Z placami manewrowymi dadzą łączną powierzchnię 19 000 m².
Całkowita wartość projektu to prawie 340 mln zł, z czego 194 mln zł stanowi dofinansowanie ze środków europejskich.
- Zobacz zdjęcia z wnętrza nowego dworca w Lublinie: Dworzec Metropolitalny w Lublinie od środka
Autor: UM Lublin
Dworzec Metropolitalny w Lublinie od środka
Dworzec Metropolitalny samowystarczalny energetycznie
Inwestycja jest realizowana dzięki dofinansowaniu ze środków unijnych jako działanie służące wspieraniu niskoemisyjności i efektywności energetycznej. Dlatego architekci wykorzystali szereg proekologicznych rozwiązań.
Głównym zadaniem Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego jest odciążenie infrastruktury miejskiej od nadmiernego ruchu drogowego. Dworzec ma obsługiwać transport ogólnokrajowy, lokalny i regionalny, w założeniu ma też skrócić czas podróży, zredukować emisję gazów cieplarnianych, zwiększyć przepustowość ulic.
Do jego ogrzewania będą wykorzystane gruntowe pompy ciepła, a na dachach wiat autobusowych zostaną zamontowane panele fotowoltaiczne. Rozwiązania te mają służyć osiągnięciu pełnej samowystarczalności energetycznej budynku.
Na dachu Dworca Metropolitalnego architekci zaprojektowali ogólnodostępny zielony dach, który wraz z roślinnością wokół ograniczy powstawanie w mieście tzw. wysp ciepła.
Zgodnie z projektem, budynek ma też przechowywać i wykorzystywać deszczówkę – piony kanalizacji deszczowej umieszczone zostaną w kielichowych podporach stropu. Czystszemu powietrzu sprzyjać będą chodniki z kostki antysmogowej.
Dworzec Metropolitalny i jego budowa. Zobacz zdjęcia
Poniżej można zobaczyć, jak plac budowy dworca wyglądał latem 2023 r. Zaawansowanie prac oceniano wówczas na ponad 90%. Budowa zakończyła się 20 października 2023 r.
Autor: Bartek Barczyk, Tremend
Dworzec Metropolitalny w Lublinie w październiku 2023, po zakończeniu budowy
Projekt Dworca Metropolitarnego z międzynarodowymi nagrodami
Dworzec Metropolitalny w Lublinie, projektu pracowni Tremend, otrzymał wyróżnienie Green Building Awards 2022 w konkursie PLGBC w kategorii Najlepszy projekt ekologiczny. To już kolejne poważne docenienie tego projektu – w 2019 znalazł się na krótkiej liście nagrody World Building of The Year w kategorii Infrastruktura, przyznawanej w ramach World Architecture Festival, zaś w 2020 otrzymał prestiżową nagrodą Real Estate Impactor 2020.
– Od początku mieliśmy pomysł na wygląd dworca. Zaprojektowaliśmy obiekt składający się z większej, zewnętrznej bryły, w której zamknięta jest druga, mniejsza – niczym pudełko w pudełku, co prócz kwestii estetycznych i interesującego strefowania funkcji ma istotne znaczenie przy redukcji kosztów ogrzewania. Ogrzewana jest część wewnętrzna, która pośrednio oddaje ciepło otaczającej, mniej wymagającej, zamkniętej przestrzeni większej. Zastosowaliśmy również system rekuperacji i pompy gruntowe, by zoptymalizować ten proces – mówi w rozmowie z portalem architektura.murator.pl, architektka Magdalena Federowicz-Boule z biura Tremend. – Dążąc do samowystarczalności energetycznej jako przekrycie wiat przystankowych zaprojektowaliśmy przejrzyste panele fotowoltaiczne produkujące prąd potrzebny do funkcjonowania dworca. Zaproponowaliśmy też podziemne parkingi z zielonymi otwarciami w formie atrium, wspierającymi cyrkulację powietrza – dodaje.

Dworzec Metropolitalny w zimowej odsłonie 2023
Autor: Patrycja Wójtowicz, eska.pl/lublin, Murator
Dworzec autobusowy w Lublinie. Plac budowy na początku lutego 2023
Kiedy otwarcie Dworca Metropolitalnego w Lublinie?
Pierwotny termin realizacji obiektu zawartego w umowie z wykonawcą upłynął w lipcu 2022 r. Budimex, wykonawca inwestycji, składa do ratusza kolejne wnioski o przedłużenie prac. Opóźnienie budowy wyniosło ponad rok. Prace budowlane zakończyły się 20 października 2023 r. i został on dotrzymany. 28 listopada dworzec otrzymał pozwolenie na użytkowanie. Teraz trwają odbiory techniczne, czyli ostatnia procedura przed udostępnieniem dworca podróżnym.
Z początkiem grudnia ZTM zacznie prace adaptacyjne we wnętrzu budynku, co oznacza, że otwarcie dworca nastąpi już niebawem. Władze miasta nie podają dokładnego terminu, ale potwierdzono, że pierwsze autobusy odjadą z Dworca Metropolitalnego w Lublinie na początku 2024 r. Z kolei na połowę stycznia zaplanowano oficjalne Dni Otwarte z atrakcjami dla mieszkańców.
Trwa kontrola CBA budowy Dworca Metropolitalnego w Lublinie
Warto przypomnieć, że od 29 maja 2023 r. funkcjonariusze Wydziału Postępowań Kontrolnych Delegatury CBA w Lublinie prowadzą kontrolę inwestycji. Potrwa ona do 27 lutego 2024 r. Można się domyślać, że ma to związek z burzliwym przebiegiem tej inwestycji – umowę z wykonawcą aneksowano kilkanaście razy, zmieniając zarówno termin zakończenia budowy, jak i kwotę wynagrodzenia. Z uwagi na dobro toczącego się postępowania CBA nie udziela dokładniejszych informacji o kontroli.
Jednocześnie do 13 października 2023 r. trwały prowadzone przez miasto konsultacje społeczne dotyczące tego, jak powinna funkcjonować komunikacja miejska po otwarciu nowego dworca. Mieszkańcy zgłosili ponad 2,5 tys. uwag przez Internet lub na papierze do Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.
Będziemy szukać optymalnych rozwiązań. To wypracowanie kompromisowego rozwiązania, na bazie przedstawionych przez nas rozwiązań, tzn. po korektach konsultacyjnych, przy utrzymaniu podstawowych założeń koncepcji, czyli wzrost liczby linii kursujących co 15 minut z 5 linii do 24 linii docelowo oraz w kursujących co 30 minut, z 15 linii do 35 linii, co przełoży się na realny i odczuwalny wzrost częstotliwości kursowania – mówi Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.